Skip to content

הסתיימו שיחות הגרעין בקזחסטן. איראן: לא נסגור המתקן בפורדו

האיראנים ציינו כי השיחות היו צעד חיובי ותבעו לבטל מייד את כל הסנקציות כנגדם. במקביל הודיעו שאין בכוונתם לסגור את המתקן בפורדו ואין בכוונתם לשלוח אורניום מועשר ברמה של 20% למדינה זרה, על פי ההצעה הרוסית. צילומים מוכיחים כי טהראן הפעילה בחשאי כור גרעיני להפקת פלוטוניום
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סבב שיחות הגרעין בין שש המעצמות, ארה"ב, רוסיה, בריטניה, סין, צרפת וגרמניה, לבין לאיראן, הסתיים היום (רביעי) בקזחסטן. למרות שנטען כי האווירה בשיחות לא הייתה חיובית,  הצהירה טהראן הבוקר כי שיחות אלו היו "צעד חיובי" וסגן שר החוץ הרוסי, סרגי ריבקוב, מסר כי השיחות "היו מועילות". 

הצדדים הסכימו לשוב ולהיפגש לאחר שבאיסטנבול ייערכו שיחות בדרג של מומחי גרעין. שיחות אלה נקבעו ל-17 ו-18 במרס ולאחר מכן יתחדשו שיחות הגרעין בקזחסטן ב-6-5 באפריל. המעצמות הציגו במהלך השיחות "הצעה חדשה" לרפובליקה האיסלאמית, שכללה ככל הנראה הקלה בסנקציות הבינלאומיות על טהרן תמורת השהיית תכנית הגרעין שלה. 

צילום המתקן התת קרקעי של איראן (צילום: סוכנות המודיעין האמריקנית מקנזי)
המתקן התת קרקעי של איראן (צילום: סוכנות המודיעין האמריקנית מקנזי)

גורם אמריקני אמר אמש, כי ההצעה של המעצמות לאיראן היא למעשה גרסה משודרגת של הצעה דומה שטהרן דחתה בשנה שעברה. לפיה תילקח בחשבון ההתקדמות הגרעינית האחרונה של איראן, ו"ייעשו כמה צעדים גם בתחום הסנקציות". הגורם הסביר כי הדבר יענה על כמה מחששותיה של איראן, אבל לא על דרישתה לבטל מייד את כל הסנקציות המופעלות על טהראן. איראן הציגה הצעה נגדית, אולם הצהירה שלא תסגור את מתקן פורדו וגם לא תשלח אורניום מועשר ברמה של 20 אחוזים למדינה זרה, כפי שהציעה רוסיה.

עמדות טילי ההגנה מתקיפה אווירית המוצבים סביב המתקן באראק (צילום: Google earth)
עמדות טילי ההגנה מתקיפה אווירית המוצבים סביב המתקן באראק (צילום: Google earth)

בעוד האיראנים מדברים על שיחות באווירה חיובית, חשף הבוקר ה"טלגרף", הבריטי  כי איראן ממשיכה במירוץ הגרעיני ואף מאיצה אותו. תמונות לווין שצולמו במהלך החודש החולף מוכיחות שאיראן הפעילה את הכור הגרעיני בעיר אראק, הממוקמת  150 קילומטרים דרומית-מערבית לבירה. התמונות מוכיחות התקדמות של טהראן בייצור פצצה גם באמצעות פלוטוניום ולא רק בעזרת העשרת אורניום.

הקיטור העולה מהמתקן לייצור מים כבדים באראק (צילום מסך מעיתון "הטלגרף")
הקיטור העולה מהמתקן לייצור מים כבדים באראק (צילום מסך מעיתון "הטלגרף")

בתמונות נראה קיטור העולה מהארובות במתקן למים כבדים, החיוניים להפעלת כור גרעיני, ובו ייצרו פלוטוניום המשמש לבניית פצצה גרעינית. בנוסף לכך נראה בבירור כי סביב המתקן באראק, שמורכב ממתקן המים הכבדים ומהכור הגרעיני, מוצבות בצפיפות ובטבעת הדוקה סוללות נ"מ וארטילריה שנועדו להגן עליו. המתקן עצמו מוטמן עמוק באדמה מהחשש פן יותקף בתקיפה אווירית.

העיתון הבריטי מצטט את מארק פיצפטריק, בכיר לשעבר במחלקת המדינה האמריקנית, שהפעלת הכור באראק מהווה הנפת דגל אדום לישראל שעלולה להביא לתקיפה באיראן  "רבים חושבים שהקו האדום הישראלי לפעולה צבאית באיראן הוא כשהכור באראק יתחיל לפעול. תקיפה צבאית בכור פעיל עלולה להוביל לאסון גדול בעקבות סכנה של דליפה רדיואקטיבית", הוא הזהיר. על פי התצלומים שפורסמו בכלי תקשורת רבים ובטלגרף הבריטי, אפשר להבחין בבירור באדי מי הצינון העולים מהמתקן ליצור פלוטוניום ובצילומים אחרים – בעמדות ההגנה וסוגי הטילים ובכך שהמתקן מצוי עמוק מתחת לאדמה.  

 

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן