Skip to content

פודלי השמירה של הדמוקרטיה מתחילים לשאוג

העיתונאים, שבשנים האחרונות מסתובבים עם הזנב בין הרגליים, מדוכאים ומפוחדים, התחילו להתעורר. דיווח מכנס היסוד של האיגוד המקצועי החדש שנערך אתמול בתל אביב. מאת שרית פרקול
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

העיתונאים, שבשנים האחרונות מסתובבים עם הזנב בין הרגליים, מדוכאים ומפוחדים, התחילו להתעורר, כך נראה. מצב העיתונות מעולם לא נראה קודר יותר, אבל לפחות יש תקווה. דיווח מכנס היסוד של האיגוד המקצועי החדש שנערך אתמול בתל אביב 

כתבה וצילמה: שרית פרקול

סרטוני צלליות של מרואיינים אנונימיים, כאחרוני קורבנות האונס, קידמו את פני עשרות רבות של עיתונאים שהגיעו בשישי בבוקר (20.1.2012) לקולנוע לב בתל אביב, לכנס היסוד של ארגון העיתונאים. הדוברים, נציגי כלי תקשורת שונים, סיפרו את סיפוריהם הקשים מתוך הצללית – ואז נחשפו בפניהם ובשמותיהם, באפקט מרשים של יציאה מחושך לאור. עם זאת, התמונה שהצטיירה מסיפורי הדוברים בכנס היתה קשה ועגומה. מקצוע העיתונאי מעולם לא הצטייר בצבעים קודרים יותר.

"אנחנו כלבי השמירה, אין לנו פטוֹרים, אין לנו על מי להטיל אחריות", אמרה עינת פישביין, מראשי הארגון החדש. היא קראה לפעילות "למען החזרת כבודנו המקצועי, למען הדמוקרטיה והחברה הישראלית".

אבנר הופשטיין מערוץ 10, שניסיון הצלתו הוכרז כמשימה הראשונה שעל הפרק לארגון העיתונאים, דיבר על "קזינו של סתימת פיות" ואמר: "רגע לפני התהום, בואו נתגייס עכשיו להציל מהמקצוע שלנו את מה שנשאר".

מתן חודורוב, אף הוא מערוץ 10, אמר שצריך "לסמן קווים אדומים שאל מתחת להם אסור לנו לרדת".

יאיר טרצ'יצקי, יוזם רעיון ארגון העיתונאים, דיבר בשם הפרילנסרים, המעמד הדפוק ביותר, עוד יותר מזה של עובדי הקבלן: "החובות שלנו כעיתונאים הם במאה ה-21, הזכויות – עמוק במאה ה-19", אמר. "למדתי להוריד את הראש ולהגיש את הלחי השנייה. טאלנטים קוראים לזה סוכן, אנחנו קוראים לזה איגוד". ובעקבות הישמע קולות מהקהל, אשר כלל הפעם גם קומץ "טאלנטים", הוסיף טרצ'נסקי שגם טאלנטים, כמובן, יכולים להצטרף לאיגוד. הוא המשיך ואמר, לקול תרועות הקהל, "עיתונאים לא יהיו סחורה שזורקים לפח ברגע שמתחשק, או כשבא עורך חדש".

נורית קנטי, מנחת הכנס, הזכירה שוב ושוב לחתום על מסמכי ההצטרפות ועל העצומה נגד סגירת ערוץ 10 ומסרה שלארגון העיתונאים יש ליווי צמוד "פרו בונו" של משרד עורכי הדין בני כהן. נציג המשרד, עו"ד אמיר בשה, דיבר על מתן ייעוץ וליווי משפטי לכל חבר הארגון. "יותר לא הולכים לשימועים לבד", הבטיח.

דבורה גינזבורג דיברה על ההתגייסות של התקשורת הדתית והחרדית, שסובלת מאותן רעות-חולות.

אורי משגב, שגולל את סיפור פיטוריו בפייסבוק שלו וגם ב"טיים אאוט", אמר: "אני לא עומד פה בשביל עצמי". הוא הזכיר שעיתונאי זה לא משרת אמון. "עיתונאי מוחלש הוא עיתונאי שלא יכול לעסוק בעיתונות", הוסיף.

אריאל גוטליב, יו"ר ועד עובדי הארץ\דה-מרקר, אמר שישמחו לעזור לוועדים החדשים שיקומו במערכות השונות.

דרור פויר הרביץ מופע סטנד-אפ אירוני חזק בסגנון "עיתונאים צריכים להיות אמיצים כלפי חוץ ועובדי קבלן נרצעים בבית" ו"חולשתנו בחולשתנו", ולסיום עלה לבמה הצלם אלכס ליבק, חתן פרס ישראל, שפוטר קצת לפני גיל הפנסיה, ואמר ש"מצב הצלמים גרוע עוד יותר ממצב הכתבים".

אתר ארגון העיתונים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן