Skip to content

השבוע במרכז: החלטת הריבית באירופה ונתוני התעסוקה בארה"ב

השווקים הפיננסיים לא התרגשו יתר על המידה מקיצוצים של 85 מיליארד דולר, אשר נכנסו לתוקף בארה"ב ועשויים לפתוח את השבוע החדש בטריטוריה החיובית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שבוע תנודתי במיוחד עבר על השווקים הפיננסיים. זה התחיל עם הבחירות באיטליה אשר הסתיימו ללא הכרעה ברורה. על פי תוצאות הבחירות, שלושת המפלגות סיימו בשוויון כמעט מוחלט ביניהם. מפלגתו של פייר ברסאני ממפלגת מרכז-שמאל זכתה ב-29.5% מהקולות, מפלגתו של האיש הפחות אהוב בקהילה האירופית – ברלוסקוני זכתה ב- 29.1% מהקולות ומפלגתו של קומיקאי לשעבר באפה גרילו זכתה ב-25.5% מהקולות. המצב הנוכחי באיטליה הופך את מלאכת הרכבת הממשלה החדשה למשימה בלתי אפשרית וזה הוביל לנפילות בשווקים.

לקראת סוף השבוע, המתח בשווקים צבר תאוצה לקראת הקיצוצים בהיקף של 85 מיליארד דולר אשר נכנסו בסופו של דבר לתוקף ב-1 למארס. בניגוד לפעם הקודמת שבה הושגה הסכמה של הדקה ה-90, הפעם המאמצים להשיג הסכם עלו בתאו. הקיצוצים הצפויים לא אמורים להוביל לקריסה כלכלית אבל בטווח הארוך זה בהחלט עלול לפגוע בכלכלה הגדולה בעולם. המדדים בוול סטריט סגרו את השבוע בעליות שערים קלות למרות הקיצוצים.

שוק המקומי

שבוע רגוע יחסית עבר על השוק המקומי. המדדים דשדשו סביב אותן רמות לאורך השבוע למרות התנודתיות הרבה בשווקים הפיננסיים מעבר לים. מדד ת"א 25 סגר את השבוע בעליה של 0.54% ומעל 1220 הנקודות. השבוע השוק המקומי יפתח על רקע הנעילה החיובית בוול סטריט על אף הקיצוצים אשר נכנסו לתוקף בארה"ב. אם הסנטימנט החיובי בשווקים מעבר לים יצבור תאוצה לאורך השבוע, ניתן יהיה לצפות למהלך עליות לכיוון 1240 הנקודות. רמת התמיכה של המדד הקרובה ביותר ניצבת באזור 1200 הנקודות.

בזירת המט"ח המקומית, הדולר ממשיך להתחזק לעומת השקל בהתאם למגמת ההתחזקות של הדולר בעולם. אנו מעריכים כי מגמה זו תימשך גם השבוע ומסמנים את אזור 3.8 כמטרה ברת השגה. אם העליות בשווקים ברחבי העולם תימשכנה, ניתן יהיה לצפות למהלך התחזקות של השקל חזרה לכיוון 3.70.

זירה בינלאומי: מה מצפה לנו השבוע?

שבוע עמוס באירועי מקרו לפנינו. החלטות הריבית של מספר בנקים מרכזיים בעולם ונתוני התעסוקה של חודש פברואר בארה"ב ישפיעו משמעותית על הכיוונים בשווקים. הבנק המרכזי של אוסטרלי יפרסם ראשון את החלטת הריבית. על פי הערכות, הריבית באוסטרליה תישאר על כנה ברמה של 3%. למרות נתוני המקרו הפושרים יחסית שהתפרסמו לאחרונה באוסטרליה, הבנק המרכזי יעדיף להמתין ולא ימהר לבצע הורדות ריבית נוספות בשלב זה. חולשתו של הדולר האוסטרלי תתמוך בהחלטה להותיר את הריבית ברמות הנוכחיות. בהמשך כדאי לעקוב אחרי נתון התמ"ג של אוסטרליה הצפוי להצביע על כך שהכלכלה האוסטרלית צמחה בקצב של 0.6% ברבעון האחרון של השנה לעומת הצמיחה של 0.5% שנרשמה ברבעון הקודם.

הבנק המרכזי של קנדה יפרסם את החלטת הריבית ביום רביעי. גם כאן לא צפויות הפתעות והריבית תישאר על כנה ברמה של 1%. ביום שישי כדאי לעקוב אחרי דוח התעסוקה של קנדה. אנליסטים מצפים ל"ריבאונד" בסקטור התעסוקה אחרי שהמשק הקנדי איבד מעל 20 אלף משרות בחודש הקודם. על פי הערכות, בחודש פברואר המשק הצליח לייצר 7600 משרות אך שיעור האבטלה צפוי לעלות ב-0.1% ל-7.1%.

ביום חמישי יתפרסמו החלטות הריבית באירופה ובבריטניה. שני הבנקים המרכזיים צפויים לשמור על סטאטוס קוו גם החודש עם כי בבריטניה ניתן לצפות לשינוי בהיקף הרכישות החודשיות לנוכח העובדה שהכלכלה הבריטית בדרך למיתון שלישי. נגיד הבנק המרכזי הנכנס – קרני ( נגיד הבנק המרכזי של קנדה לשעבר) הצהיר בעבר, כי מדיניותו המוניטארית של הפד' (המשך רכישות אג"ח ללא הגבלה) הוא בהחלט מודל לחיקוי. כעת יהיה מעניין לראות האם ההצהרות הללו יהפכו למציאות בשטח והיקף הרכישות העומד כעת על 375 מיליארד פאונד, יעלה בעוד 25 מיליארד פאונד לפחות.
הפאונד ספג הפסדים כואבים בשבועות האחרונים, בעיקר בשל העובדה, כי המשקיעים מתמחרים הקלות כמותיות נוספות. המטבע המלכותי חצה בשבוע שעבר את הרמה הפסיכולוגית של 1.5 ונראה כי היד עוד נטויה.

הבנק המרכזי של אירופה יותיר את שיעור הריבית על כנו ברמה של 0.75%. המשקיעים ימתינו בדריכות למסיבת העיתונאים של יו"ר הבנק המרכזי מריו דרגי הצפויה להתקיים זמן קצר אחרי פרסום החלטת הריבית עצמה. נאומיו הניציים של דרגי לא מצליחים להציל את האירו אשר חצה את רף ה-1.3 דולר לאירו בשבוע שעבר. הפלונטר הפוליטי באיטליה גרם למשבר אמון חריף בקרב המשקיעים כלפי הכלכלה האירופית ומנהיגיה ונראה כי מגמה זו תימשך בטווח הקרוב. דבר נוסף שאמור להדאיג את המשקיעים הינו העובדה ששיעור האבטלה בגוש האירו עלה לשיא כל הזמנים לרמה של 11.9%.

ביום שישי אור הזרקורים יופנה לכיוונה של ארה"ב לקראת פרסום נתוני התעסוקה של חודש פברואר. על פי הערכות, נוספו למשק כ-151 אלף משרות ושיעור האבטלה צפוי להישאר ללא שינוי ברמה של 7.9%. אם הנתונים יהיו גרועים מהצפי, ניתן יהיה לצפות לירידות חדות בשווקים ולהתחזקותו של הין, בעיקר כנגד הדולר. נתונים מעודדים יובילו לעליות בשווקים ולחולשה של הין, בעיקר כנגד הדולר. במקרה כזה המשקיעים יעדיפו לנתב את כספם לכיוונם של הדולר האוסטרלי והדולר הניוזילנדי.

לסיכום:

השווקים הפיננסיים לא התרגשו יתר על המידה מקיצוצים אשר נכנסו לתוקף בארה"ב ועשויים לפתוח את השבוע החדש בטריטוריה החיובית. השבוע צפוי להיות תנודתי במיוחד על רקע שלל אירועי מקרו אשר עשויים להוביל לתנודתיות חדה בשווקים. המשקיעים יעקבו בדריכות אחרי הנאומים של נגידי הבנקים המרכזיים אחרי שיפרסמו את החלטות הריבית. ביום שישי עיני המשקיעים היו נשואות אל עבר ארה"ב לקראת פרסום נתוני התעסוקה. נתונים מאכזבים יתנו רוח גבית למדיניותו המוניטארית של ברננקי ואילו נתונים טובים יפעילו עליו לחץ להפסיק את תוכנית הרכישות מוקדם מהצפוי.

הכותב הוא ראש מחלקת מחקר A TRADE

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן