Skip to content

בעלת הבית / סקירה וביקורת

בעלת בית מעוגן היטב במציאות הישראלית, הפרטית וגם קולקטיבית-פוליטית. אירועים וחוויות של גיבוריו גורמים לקורא המקומי תחושה שהכל יותר מאפשרי, יותר מאשר ייתכן - כבר קרה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האירועים כוללים הדהוד פרשיות מהשנים האחרונות, למין לימודיו של יאיר לפיד באוניברסיטת בר אילן, עבור בראשונטורס והבית ברחוב כרמייה של אהוד אולמרט, ועד לפרשת הולילנד. רק החזרים כספיים על גלידה עדיין אין.

מדובר בהסתבכויות, רמיות קטנות כגדולות וחשדות המטילים צל על כמה מהגיבורים. למעשה, הספר עוסק בכוח הכסף, כוחו להשפיע ולהשחית, דרך סיפורם של סמנכ"לית המרכז לשלום ובני משפחתה. בכך הוא מציב מראה אל מול פני החברה שלנו, המעלה את הכסף לרמה של דת ממש – והנדל"ן הוא נביאה.

"בעלת הבית" נקרא כספר מתח ומגולל את הפרשייה בקצב מהיר של תחקיר, שאינו רוצה לאבד את הבאזז התקשורתי, כל עוד הסיפורים עושים כותרות. שפתה של נעה ידלין בספר היא הכלאה מעניינת בין שפה עיתונאית תמציתית ומדויקת מאוד, לבין שפה עשירה בדימויים ומטפורות, במיוחד בתיאור דמותו של אסא, גיבור הסיפור ובנה של סמנכ"לית המרכז לשלום.

דרך שנייה לקרוא את הסיפור היא כסוג של בילדונגסרומן – רומן התבגרות והתפכחות של אסא, דוקטור לפילוסופיה שמלמד פה ושם בכל מיני מכללות ואינו מצליח להשיג משרה באוניברסיטה מכובדת כלבבו. אסא מתגלה כגיבור הססן, לעתים ילדותי ונאיבי, התלוי באמו ונאבק כל העת על תשומת לבה. תהליך התבגרותו, לאו דווקא מנערות לבגרות, אלא יותר מתום-נעורים כוזב לפיכחון מייסר, הוא זה שבמקביל לו נחשפים סודותיה של האם בדרכה לצמרת. הוא מתגורר לאחר גירושיו בדירה שכורה השייכת לאם, שלמרות קשריה הטובים באקדמיה ובצמרת העסקית, אינה מצליחה משום מה לסייע לו להשיג משרה באקדמיה. אחיו של אסא הוא פסיכיאטר ההופך לכוכב תוכנית ריאליטי נצלנית, ואחותו היא אמנית כושלת ההופכת לכרישת נדל"ן מצליחה.

המאבקים המשפחתיים והאישיים על רקע חשדות מפתיעים והאשמות המועלות נגד האם, נוגעים גם בפן העשיר של ההתבוססות במשפחתולוגיה בעייתית. הנאמנות למשפחה, המיתוס של האם הגדולה והאב הנגרר והכמעט לא נוכח, אופן ההתמודדות השונה של כל אחד מבני המשפחה, כמיהתו הנסתרת של אסא לחזור לגרושתו, שאותה הוא אוהב עדיין – כל אלה מלווים את המאבק המותח, הנמשך עד סוף הספר ממש, לגילוי האמת.

 "בעלת הבית", נעה ידלין, הוצאת כנרת זמורה-ביתן, 2013, , 335 עמ'

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן