Skip to content

מחקר תיירותי: כדאי להשקיע באינדונזיה ובפיליפינים

השקעה בשתי מדינות אלה תהיה כדאית לתיירות הנכנסת לישראל. כך קובע מחקר משותף של משרד התיירות והמכללה האקדמית "הדסה" לבחינת הפוטנציאל התיירותי במדינות מתפתחות. מאינדונזיה, הידועה כמדינה מוסלמית אנטי-ישראלית, הגיעו ב-2012 מעל ל-27,000 תיירים, בזכות הגרעין האוונגלי במדינה, המהווה פוטנציאל תיירותי קשיח ומשמעותי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

לאור צמיחתן של כנסיות אוונגליות פרו-ישראליות באפריקה ובמזרח הרחוק ולאור התחזקות של כלכלות אלה, ביקש דסק הדתות במשרד התיירות במסגרת שיתוף פעולה אקדמי עם מכללת "הדסה", לבחון את הפוטנציאל התיירותי הקיים בשווקים מתפתחים אלה. במסגרת שיתוף הפעולה בחנו עשרה סטודנטים מהמסלול ללימודי תיירות בחוג לניהול במכללה, את התיירות הנכנסת ממדינות אפריקה ואסיה: אנגולה, אתיופיה, דרום אפריקה, סינגפור, אינדונזיה והפיליפינים.

ג'קרטה באינדונזיה. פוטנציאל לא ממומש במדינה המוסלמית. (צילום: ויקיפדיה, Sakurai Midor)
ג'קרטה באינדונזיה. פוטנציאל לא ממומש במדינה המוסלמית. (צילום: ויקיפדיה, Sakurai Midor)

מטרת המחקר הייתה לבחון את התיירות היוצאת ממדינות אלה לישראל, ולנסות לאתר את הפוטנציאל התיירותי הטמון בשווקים מתפתחים בכלל.

הממצאים העיקריים העולים מן המחקרים מראים כי אכן, לאור צמיחתן של כנסיות אוונגליות פרו-ישראליות בעיקר בסינגפור, באינדונזיה, בהודו ובאתיופיה, ולאור התחזקות כלכלתן, מדובר בקהל יעד חשוב שצפוי לגדול עם השנים ולהפוך למרכזי ביותר.

עוד עולה, כי מהפיליפינים הגיעו בשנת 2012 מעל ל-12,000 תיירים. לאור העובדה שחלק גדול מן האוכלוסייה הוא קתולי אדוק (כ-70 מיליון איש), ולאור היחסים הטובים בין הפיליפינים לישראל, מדובר במדינה בעלת פוטנציאל תיירותי רחב.

להתרחב לעבר מדינות המקור הבאות

משרד התיירות פועל מזה זמן רב בשווקים המסורתיים, הכוללים בעיקר את מדינות אירופה ואת ארה"ב, ומבצע בהן פעילות שיווקית שוטפת. אולם כל העת קיימים ניסיונות להתרחב לעבר מדינות המקור הבאות.

הממצאים של המחקרים האחרונים מאששים את ההנחה כי גם במדינות בהן ישראל אינה פעילה שיווקית, קיים פוטנציאל תיירותי. בעקבות ממצאים אלה יבחן משרד התיירות בתדירות גבוהה יותר את האפשרות למעורבות פעילה יותר באותן מדינות.

קתדרלה במנילה, בירת הפיליפינים. כ-70 מיליון קתולים אדוקים חיים במדינה. (צילום: ויקיפדיה, Bhoyetjumpay)
קתדרלה במנילה, בירת הפיליפינים. כ-70 מיליון קתולים אדוקים חיים במדינה. (צילום: ויקיפדיה, Bhoyetjumpay)

לדברי שר התיירות סטס מיסז'ניקוב "הממצאים מראים כי לצד הפעילות במדינות מקור מסורתיות, יש צורך בבחינה מתמדת של שווקים חדשים, שיכולים לתרום להגברת תנועת התיירות לישראל"

עבודות המחקר שבוצעו בהנחיית ד"ר קובי כהן-הטב, ראש המסלול לתיירות במכללה האקדמית, זיכו כל סטודנט במלגה מטעם משרד התיירות בהיקף של כ-1,500 שקל. הן כללו מחקרים כמותיים ואיכותיים לרבות ראיונות עם תיירים, מורי דרך, מפעילי תיירות בארץ ובחו"ל ועוד.

שיתוף הפעולה של משרד התיירות עם האקדמיה מתקיים מזה זמן, והוא נובע מההבנה של הערך המוסף לסטודנטים המעורבים בתהליכי קבלת ההחלטות, והן למשרד, לבחינת מהלכים עתידיים.
התיירות הנכנסת מהמזרח הרחוק בשנת 2012 עמדה על למעלה מ- 177,000 איש, עליה של 18% לעומת שנת 2011. מדינת המקור הראשונה בתיירות לישראל מהמזרח הרחוק היא הודו עם כ-43,000 תיירים בשנת 2012 (עליה של 12% לעומת שנת 2011). מדינת המקור השנייה היא קוריאה, אולם במפתיע, עם הפרש קטן מאד מדינת המקור השלישית היא אינדונזיה, ממנה הגיעו בשנת 2012 מעל ל-27,000 תיירים.

מדובר בנתון מעניין, שכן אינדונזיה ידועה כמדינה מוסלמית אנטי-ישראלית. אולם כפי שצוין, הגרעין האוונגלי במדינה מהווה פוטנציאל תיירותי קשיח ומשמעותי. מסינגפור הגיעו בשנת 2012 מעל ל-10,000 תיירים, עליה של 24% לעומת שנת 2011, ומהפיליפינים הגיעו כ- 12,000 תיירים, עליה של 30% לעומת שנת 2011.
התיירות הנכנסת מאפריקה בשנת 2012 עמדה על כ-75,000 איש, כאשר דרום אפריקה הינה מדינת המקור השנייה אחרי ניגריה (בה קיימת אוכלוסייה נוצרית צליינית אדוקה), עם כ-24,000 תיירים ב-2012. מדובר על עליה של 9% לעומת שנת 2011.

1 Comment

  1. ירון
    5 במרץ 2013 @ 9:53

    מחקר מעניין, כל הכבוד לסטודנטים ולמרצים של מכללת הדסה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן