Skip to content

האו"ם קובע: המסחר הבלתי חוקי בשנהב שולש ב-15 השנים שחלפו

הסיבה המרכזית: גידול בביקוש לחטי פילים ולשנהב כחומר גלם לייצור תכשיטים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המסחר הבלתי חוקי בשנהב פילים שילש את היקפו ב-15 השנים האחרונות והוא מתבצע בעיקר על ידי ארגונים הפועלים האפריקה אך מנוהלים על ידי עבריינים אסיאניים. כך קובע דו"ח שפורסם היום על ידי סוכנות האו"ם להגנת הסביבה.

גולגולת של פיל אפריקני לאחר שהוסרו ממנה חטי השנהב היקרים. הציד התבצע בשמורה בקניה (מקור: ויקימדיה).
גולגולת של פיל אפריקני לאחר שהוסרו ממנה חטי השנהב היקרים. הציד התבצע בשמורה בקניה (מקור: ויקימדיה).

התוכנית להגנת הסביבה של האו"ם עשתה שימוש בנתונים גלויים על כמויות שנהב שנתפסו על ידי כוחות האכיפה במדינות השונות במטרה להקיש ממנה על היקף הסחר הבלתי חוקי בחומר היקר הזה. לדבריה, מאז 2007 הוכפל היקף הסחר הבלתי-חוקי, שעה שבאותה שנה עצמה היה ההיקף כפול מזה שנאמד ב-1998.

הנתונים פורסמו בכנס שעסק במסחר בינלאומי בבעלי חיים המצויים בסכנת הכחדה ושהתקיים בבנגקוק, בירת תאילנד. על פי ההערכה שנמסרה בכנס, 25,000 פילים נקטלו בשנת 2011, וב-2012 היה המספר דומה. ככל הנראה, ציד הפילים הנרחב משקף דרישה גוברת לתכשיטים ולחטים בחלק ממדינות אסיה הנהנות מגאות כלכלית.

בפשיטות של כוחות משטרה בנמלים אסיאניים נתפסו לא מעט פעמים חבילות של מאות חטים בכל משלוח. כמויות אלה מצביעות על מעורבותם של ארגוני פשע מיומנים ובעלי בסיס כלכלי רחב. ארגונים אלה מנוהלים על ידי עבריינים ממדינות אסיה, ולדברי מומחי האו"ם הם פועלים תוך חסינות כמעט מוחלטת מהעמדה לדין. "כמעט ואין מעצרים מוצלחים, כתבי אישום או הרשעות", נאמר בהודעה.

מומחים חיצוניים שהשתתפו בכנס הסכימומ לקביעות אלה. "רשתות פשיעה מאורגנות מנסות להרוויח הון ממשבר ציד הפילים ומסחר בלתי חוקי בשנהב בהיקפים חסרי תקדים, והן פועלות בחסינות יחסית וכמעט ללא חשש מהעמדה לדין", אמר טום מיליקן, מומחה שנהב העובדה בקבוצת "טראפיק" המתעדת את הסחר הבלתי חוקי בבעלי חיים.

סטיב גאלסטר, מנהלו בפועל של ארגון "פרילנד" הפועל מאסיה נגד הסחר הבלתי חוקי, ייחס את הזינוק בסחר בשנהב ובהברחתו לפרצות הקיימות כיום בחקיקה "לחוק הזה מעולם לא היו שיניים", קבע, "כל עוד ניתן יהיה להעביר קרן של קרנף אל מעבר לגבול באמצעות הצגת תעודה, הפשע המאורגן ימצא דרך למסחר את זה וההכחדה תימשך גם הלאה",

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן