Skip to content

אדלשטיין: מקווה שבפסח הקרוב יוכל פולארד להסב לסדר

לקראת ביקורו הקרוב של אובמה בישראל קיימה הכנסת דיון בשחרורו של פולארד. יו"ר הכנסת בפועל, בנימין (פואד) בן אליעזר: "אני רואה בהחזרתו של פולארד הביתה כמשימה עליונה וחשובה שהממשלה צריכה להירתם אליה ולפעול ככל יכולתה". השר יולי השר אדלשטיין: המדינה טעתה פעמיים בפרשת פולארד – כשהפעילה אותו וכשהתכחשה לכך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מליאת הכנסת קיימה היום דיון בפרשת יונתן פולארד, על רקע הקריאות לשחרורו לקראת ביקורו הקרב של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בישראל. את הדיון יזמו חברי הכנסת יוני שטבון (הבית היהודי) ונחמן שי (העבודה).

יונתן פולארד (צילום: יוטיוב)
יונתן פולארד (צילום: יוטיוב)

 יו"ר הכנסת בפועל, בנימין בן אליעזר (העבודה): אמר כי הדיון  חשוב, מרגש ולאומי. פולארד יהודי ציוני בכל רמ"ח אבריו, שחי את חייו בארה"ב נתפס והורשע לפני 28 שנים באשמת ריגול למען מדינת ישראל, ונידון למאסר עולם אותו הוא מרצה עד היום. זו כבר לא סוגיה מדינית ביטחונית ופוליטית אלא הומנית מתוך מחויבות של המדינה למי שפעלו בשמה. אני רואה בהחזרתו של פולארד הביתה כמשימה עליונה וחשובה שהממשלה צריכה להירתם אליה ולפעול ככל יכולתה. כשם שהיא עושה הכול להחזיר חיילים חטופים ונעדרים, משימה שלא תיזנח לעולם. כך יש מחויבות מוסרית וערכית לפעול לשחרורו של פולארד. למרות חומרת מעשיו, הוא לא מהווה איום או סכנה על אף גורם וניתן לומר בוודאות שלא יחזור לפעילות בגינה נידון למאסר. אני יודע כי רבים בהנהגה האמריקאית וגם גורמים בבית הלבן מסכימים עם עמדתנו זו ואני קורא לנשיא ארה"ב לקדם בביקורו בישראל גם את שחרורו של פולארד. מתפלל שביום בו נקבל את פני נשיא ארה"ב נזכה לראות את פולארד דורך על אדמת ישראל.

 ח"כ שטבון: אני רוצה לפנות לנשיא ארה"ב ברק אובמה, אנחנו נרגשים לקראת ביקורך ומבקשים לפנות אליך בנושא הכואב לכל אחד ואחת מאתנו. הנשיא וראש הממשלה כבר פנו אליך באופן רשמי בשם כל אזרחי ישראל בבקשה לשחרר את פולארד. בעוד שבועות ספורים ימלאו 10,000 ימים למאסרו והלקח נלמד ונצרב. מצבו הבריאותי הרופף מוסיף דחיפות לבקשתנו. קצוב את עונשו ותן לו לסיים את שארית חייו כאדם חופשי – זה מכתב שעליו חתמו למעלה מ-109 אלף ישראלים ועוד היד נטויה.

 ח"כ שי: אני זוכר את הרגע שבוא פולארד נעצר בשגרירות בארה"ב, הייתי אז בשגרירות ישראל בוושינגטון. לקח כמה שעות והתברר שהיה לנו מושג במה מדובר. פולארד יושב בכלא 28 שנה והגיע הזמן לקצוב את עונשו ולהתייחס אליו כאל יצור אנושי. נכון שפולארד ריגל ובגד ונכון שהוא נענש של כך וריצה את עונשו עד הטיפה האחרונה ואין תקדים בהיסטוריה האמריקאית שאדם ישב כל כך הרבה זמן על עבירות כאלה. ישראל קיבלה אחריות מלאה על המעשה והפסיקה לבצע פעולות ריגול על אדמת ארה"ב וכל הפניות לא הועילו. אין לי מושג מדוע ארה"ב ממשיכה לנהוג בו כפי שהיא נוהגת. האחרון שאמר שאפשר לשחרר אותו היה הנרי קיסינג'ר וכן בעלי תפקידים אחרים שאומרים שהגיעה העת להעניק לפולארד חנינה. הגיע הזמן שהכנסת תתאחד בקריאה ברורה וצלולה לשחרורו של פולארד.

 ח"כ ראובן ריבלין (הליכוד ביתנו): ארה"ב נוהגת ביונתן פולארד במידת הדין, אך גם במידת הדין יש מידתיות. גורל פולארד הוא כתם המעיב על ישראל וארה"ב. על האמריקאים לדעת שעניינו של פולארד אינו יכול להיחשב עוד מחלוקת שניתן לחיות עמה. במשך עשרות שנים, דחקה החברה הישראלית את פולארד מסדר היום הציבורי והתכחשה אליו מתוך מחשבה שהבלגה ושתיקה יביאו לשחרורו, והיום עלינו להכות על חטא. יש להמשיך ולתבוע את שחרורו, לא כקלף מדיני או מחווה של רצון טוב, אלא בזכות ובדין.

 שר ההסברה והתפוצות יולי אדלשטיין (הליכוד ביתנו) סיכם את הדיון ואמר כי הוא רוצה להביע את הערכתו האישית ליוזמי הדיון והמשתתפים. הנושא כאוב ומי ייתן שלא נחזור לדיון במליאה על הצורך בשחרור יונתן פולארד. לדעתי הגורמים שגו פעמיים, פעם אחת כשהפעילו את פולארד וזו הודעה רשמית של המדינה, ושגו פעם שנייה כשיותר מעשור התכחשו להיותו של פולארד סוכן ישראלי. הייתה לי הזכות להיות השר הישראלי הראשון ב-1997 שביקר בתאו של פולארד בצפון קרוליינה, באישור של רה"מ דאז בנימין נתניהו. פולארד הביע חשש שזה יהיה הביקור הראשון והאחרון של שר בממשלה, וכשדיווחתי על כך בממשלה שרים רבים יצאו לבקר את פולארד והשיא היה בהודעת הממשלה על כך שהוא סוכן והממשלה מתנצלת על הפעלתו ומבהירה שמקרים כאלה לא יחזרו. אז אמר לי סנטור מנוסה ובכיר שאם היינו מודיעים זאת 10 שנים קודם לכן אולי הוא כבר היה משוחרר. כולי תקווה שבפסח הקרוב הוא יוכל להסב לסדר כבן חורין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן