Skip to content

ה"מוד" במודה – אביב/קיץ 2013

תצוגות שבוע האופנה של לונדון וניו-יורק שהתקיימו לאחרונה הציגו טרנדים מגוונים לעונת אביב-קיץ 2013, אולם המכנה המשותף הבולט בין כולן היה המחווה לסגנון ה"מוד" (Mod) של תחילת שנות השישים ול"איט גירלז" הבולטות של התקופה וביניהן: טוויגי, קריסטין קילר ואידי סג'וויק

ה"מוד" במודה – אביב/קיץ 2013

תצוגות שבוע האופנה של לונדון וניו-יורק שהתקיימו לאחרונה הציגו טרנדים מגוונים לעונת אביב-קיץ 2013, אולם המכנה המשותף הבולט בין כולן היה המחווה לסגנון ה"מוד" (Mod) של תחילת שנות השישים ול"איט גירלז" הבולטות של התקופה וביניהן: טוויגי, קריסטין קילר ואידי סג'וויק

מוד- היסטוריה ונערות ההשראה

"מוד" (קיצור של "מודרניזם") היה כינוייה של תת-תרבות שצמחה בלונדון בסוף שנות ה-50 ותחילת ה- 60. התנועה התמקדה בהערצת מוזיקת הג'ז והרוק’נרול, וכשמה כן היא – שאפה להביא לקדמת הבמה את כל מה שנחשב "מודרני" באותם הימים. הצעירים שהנהיגו את המגמה ופתחו את הדלת לדור "ילדי הפרחים" שבא כמה שנים אחריהם, ניסו בכל כוחם להתנער מתכתיבי היופי והאסתטיקה של שנות ה-50 וליצור מראה אנדרוגיני, נקי ואלגנטי יותר, אך עם זאת לא פחות סקסי.

בגזרת הנשים, משמעות הדבר הייתה – הלאה עם קימורים נדיבים ושמלות צבעוניות ושלום לבגדים קצרצרים יותר – חולצות בטן וחצאיות מיני, צבעים מונוכרומטיים ואלגנטיים – השילוב המנצח שחור ולבן, ושימוש בהדפסים גאומטריים והדפסים מעולם החי (לדוגמה: מנומר).

הדוגמנית טוויגי - הפנים של דור ה"מוד"
הדוגמנית טוויגי - הפנים של דור ה"מוד"

ההתנערות מתכתיבי היופי של שנות ה-50 הביאה גם טרנד נערי יותר באופנה הנשית, שהתבטא בקווי גוף דקיקים (הרבה לפני עידן ה"הרואין שיק" של שנות ה-90) ושיער קצר. הדגש היחיד על נשיות קלאסית היה איפור עיניים כבד וריסים מלאכותיות גדולות ששיוו לפנים מראה בובתי. בין ה"איט גירלז" הבולטות של שנות ה-60 המוקדמות ומי שאימצו טוב מכולן את המראה, היו הדוגמנית הבריטית "טוויגי" (לזלי הורנבי) ונערת המסיבות האמריקאית אידי סג'וויק (אידית מינטורן סג'וויק), שהייתה המוזה של האומן האוונגרדי אנדי וורהול וגולמה על-ידי השחקנית סיינה מילר בסרט "Factory Girl" משנת 2006.

סיינה מילר כאידי סג'וויק בכרזת הסרט "Factory Girl". צילום: ויקימדיה
סיינה מילר כאידי סג'וויק בכרזת הסרט "Factory Girl". צילום: ויקימדיה

השפעה על טרנדים עכשוויים

שחור על גבי לבן זה אולי לא מקורי, אבל להבדיל מכל הצבעים והטרנדים שבאו והלכו בשנים האחרונות שילוב אחד נשאר איתן – שחור ולבן. השילוב ה"קולי" ביותר הזה נחרט על דגלו של דור ה"מוד" וכיכב בשבוע האופנה בלונדון בתצוגה של המעצב מארק ג'ייקובס ושל המותג האיטלקי "מוסקינו". בהתבוננות בתצוגה של מארק ג'ייקובס, שהתמקדה בפסים שחורים ולבנים לאורך ולרוחב, ניתן היה לחשוב שאידי סגווי'ק עצמה מהלכת על המסלול, שכן כל הדוגמניות בעלות התסרוקות הקצרות והאיילינר הכבד נראו כמו שיבוט שלה.

פסים שחורים ולבנים בתצוגה של מארק ג'ייקובס. אביב/קיץ 2013
פסים שחורים ולבנים בתצוגה של מארק ג'ייקובס. אביב/קיץ 2013
כפילות אידי סג'וויק על המסלול של מארק ג'ייקובס
כפילות אידי סג'וויק על המסלול של מארק ג'ייקובס

השילוב בין שחור ולבן כיכב גם בתצוגה של המותג האיטלקי "מוסקינו" בשבוע האופנה בלונדון. התצוגה שנקראה Chip & Chic והציגה אופנה מוכנה ללבישה, שאבה השראה מההדפסים הגאומטריים וסרטי הפפיון האלגנטיים של תחילת שנות ה-60. פריטי הקולקציה כללו פרוות שלא ממש נראו ידידותיות ל"תנו לחיות לחיות".

הדפסי כתב מתוחכמים ופפיונים אלגנטיים בשחור ולבן.
הדפסי כתב מתוחכמים ופפיונים אלגנטיים בשחור ולבן.

המעצב האיטלקי רוברטו קוואלי שילב גם הוא את הצבע הלבן בתצוגה שלו לעונה הקרובה. אולם בניגוד לאחרים, הלבן של קוואלי התאפיין בחיתוכיי לייזר והיה לבן בוהק יותר משום ששולב עם חוטי כסף ואובזר בתכשיטים מתכתיים כבדים. ניכר שהטרנד הלבן מתכתב באופן מושלם עם השמלות הלבנות בהן התהדרו שחקניות כמו אן האת'וויי ושרליז ת'רון בטקס האוסקר האחרון, והוא בהחלט הולך לככב בארונותינו בקיץ הקרוב.

לובן בוהק וחיתוכיי לייזר אצל רוברטו קוואלי. אביב/קיץ 2013
לובן בוהק וחיתוכיי לייזר אצל רוברטו קוואלי. אביב/קיץ 2013

אך המחווה הבולטת ביותר לאופנת שנות ה- 60 הייתה ללא ספק בתצוגה של המותג הלונדוני "ברברי", שהציג שכמיות ומעילי אביב דקים מבדי וויניל ולייקרה מבריקים. הבדים המבריקים פותחו בשנות ה-60, במקביל להתקדמות תוכנית החלל האמריקאית עד להנחתת האדם הראשון על הירח. המראה שהתקבל נקרא אז "המראה החללי" (Space Age Fashion). תצוגת האופנה של "ברברי" הייתה צבעונית ביותר אולם מעצבי בית האופנה בחרו להדגיש את הצבע הלבן ולפתוח את התצוגה דווקא במעילי אביב לבנים.

ההשראה: בדי וויניל מבריקים משנות ה-60
ההשראה: בדי וויניל מבריקים משנות ה-60
מעילים דקים ושכמיות מוויניל ולייקרה. "ברברי"- אביב/קיץ 2013 נערת בונד
מעילים דקים ושכמיות מוויניל ולייקרה. "ברברי"- אביב/קיץ 2013 נערת בונד

נערת בונד

בנוסף לתצוגה לעונה הקרובה, ערך המותג "ברברי" תצוגה נוספת בשבוע האופנה בלונדון – לעונת סתיו/חורף 2013/14. תצוגת האופנה שנקראה "Trench kisses" – משחק מילים שמשלב "נשיקה צרפתית" עם מעילי הגשם הלונדונים, ניבאה את הטרנד שילווה אותנו גם בשנה הבאה. צפייה בפריטי הקולקציה לימדה, כי גם מעצבי המותג "ברברי", כמו מתחריהם בעולם, קיבלו השראה מנשות שנות ה-60 המוקדמות. ההשראה של "Trench kisses" הייתה קריסטין קילר, נערת ליווי לונדונית שפעלה בתחילת שנות ה-60. קילר ניהלה רומן שערורייתי עם ג'ון פרופומו, שר המלחמה הבריטי דאז ועם גילוי השערורייה כמעט הביאה למפלת הממשלה הבריטית. צפייה בראיונות ארכיוניים שנערכו עם גב' קילר מאשרת שהיא נראית ונשמעת כמו נערת בונד אפלולית ומפתה. מראה הפאם-פאטאל שלה מקבל ייצוג רב לאורך התצוגה של ברברי.

קריסטין קילר, 1963
קריסטין קילר, 1963
דוגמנית בת דמותה של קילר בתצוגה של "ברברי". סתיו/חורף 2014
דוגמנית בת דמותה של קילר בתצוגה של "ברברי". סתיו/חורף 2014

חיות אחרות

ה"מוד" הייתה תת-תרבות צעירה וטרנדית בתחילת שנות ה-60, אולם מראה המיינסטרים היה עדיין נשי וחושני, ו"ברברי" הציגו מראה זה בעזרת שימוש בחצאיות עיפרון צמודות והדפסים מנומרים על החצאיות ומעילי הגשם.

מעילי גשם וחצאיות עיפרון מנומרים בסגנון "נערת בונד". "ברברי"- סתיו/חורף 2014
מעילי גשם וחצאיות עיפרון מנומרים בסגנון "נערת בונד". "ברברי"- סתיו/חורף 2014

גם "מוסקינו" השכילו לעשות שימוש בהדפס המנומר שנערי דור ה"מוד" לא הצליחו להתנתק ממנו ולבסוף ניכסו גם אותו לעצמם. אצל "מוסקינו" הוצג ההדפס המנומר על שמלות קצרות בגזרת "בייבי דול", סימן ההיכר של עידן ה"גראנג'" של אמצע שנות ה-90, ואם לשפוט לפי כל הסימנים – אנחנו עומדים בפני קאמבק.

בייבידול מנומר: חזרתן של הניינטיז. "מוסקינו"
בייבידול מנומר: חזרתן של הניינטיז. "מוסקינו"

לעומתם, בתצוגה של רוברטו קוואלי שולבו הדפסי החיות כתוספות בבגדים הלבנים, כשהחיה המועדפת של מותג זה הייתה דווקא הנחש.

הדפסי נחש אצל "קוואלי"
הדפסי נחש אצל "קוואלי"

ורק מארק ג'ייקובס שמר על חיבתו למונוכרומטיות, עם קריצה לטרנד הדפסי החיות בעזרת שמלות מיני צמודות בהדפס ברדלס שחור ולבן.

מארק ג'ייקובס נאמן לשחור והלבן בהדפס ברדלס
מארק ג'ייקובס נאמן לשחור והלבן בהדפס ברדלס

אז גם אם אין לכם בבית תקליטי וויניל של להקת "החיות" ("The Animals") או של "The Who", ואין לכם מושג קלוש מהן קופסאות המרק של אנדי וורהול, תוכלו לפחות לקבל השראה מנערות הזוהר של דור ה"מוד" בעזרת אייליינר עבה, תספורת קצוצה, מגפי וויניל ושמלה קצרה בצבעי שחור ולבן. אם גם זה קשה לעיכול, קרוב לוודאי שצפייה מחודשת באחד מסרטי "אוסטין פאוורס" יכניסו אתכם ל"גרוב" של התקופה.

* * *

1 Comment

  1. אריאלה גויכמן גארבר
    30 במרץ 2013 @ 20:35

מוד- היסטוריה ונערות ההשראה

"מוד" (קיצור של "מודרניזם") היה כינוייה של תת-תרבות שצמחה בלונדון בסוף שנות ה-50 ותחילת ה- 60. התנועה התמקדה בהערצת מוזיקת הג'ז והרוק’נרול, וכשמה כן היא – שאפה להביא לקדמת הבמה את כל מה שנחשב "מודרני" באותם הימים. הצעירים שהנהיגו את המגמה ופתחו את הדלת לדור "ילדי הפרחים" שבא כמה שנים אחריהם, ניסו בכל כוחם להתנער מתכתיבי היופי והאסתטיקה של שנות ה-50 וליצור מראה אנדרוגיני, נקי ואלגנטי יותר, אך עם זאת לא פחות סקסי.

בגזרת הנשים, משמעות הדבר הייתה – הלאה עם קימורים נדיבים ושמלות צבעוניות ושלום לבגדים קצרצרים יותר – חולצות בטן וחצאיות מיני, צבעים מונוכרומטיים ואלגנטיים – השילוב המנצח שחור ולבן, ושימוש בהדפסים גאומטריים והדפסים מעולם החי (לדוגמה: מנומר).

הדוגמנית טוויגי - הפנים של דור ה"מוד"
הדוגמנית טוויגי - הפנים של דור ה"מוד"

ההתנערות מתכתיבי היופי של שנות ה-50 הביאה גם טרנד נערי יותר באופנה הנשית, שהתבטא בקווי גוף דקיקים (הרבה לפני עידן ה"הרואין שיק" של שנות ה-90) ושיער קצר. הדגש היחיד על נשיות קלאסית היה איפור עיניים כבד וריסים מלאכותיות גדולות ששיוו לפנים מראה בובתי. בין ה"איט גירלז" הבולטות של שנות ה-60 המוקדמות ומי שאימצו טוב מכולן את המראה, היו הדוגמנית הבריטית "טוויגי" (לזלי הורנבי) ונערת המסיבות האמריקאית אידי סג'וויק (אידית מינטורן סג'וויק), שהייתה המוזה של האומן האוונגרדי אנדי וורהול וגולמה על-ידי השחקנית סיינה מילר בסרט "Factory Girl" משנת 2006.

סיינה מילר כאידי סג'וויק בכרזת הסרט "Factory Girl". צילום: ויקימדיה
סיינה מילר כאידי סג'וויק בכרזת הסרט "Factory Girl". צילום: ויקימדיה

השפעה על טרנדים עכשוויים

שחור על גבי לבן זה אולי לא מקורי, אבל להבדיל מכל הצבעים והטרנדים שבאו והלכו בשנים האחרונות שילוב אחד נשאר איתן – שחור ולבן. השילוב ה"קולי" ביותר הזה נחרט על דגלו של דור ה"מוד" וכיכב בשבוע האופנה בלונדון בתצוגה של המעצב מארק ג'ייקובס ושל המותג האיטלקי "מוסקינו". בהתבוננות בתצוגה של מארק ג'ייקובס, שהתמקדה בפסים שחורים ולבנים לאורך ולרוחב, ניתן היה לחשוב שאידי סגווי'ק עצמה מהלכת על המסלול, שכן כל הדוגמניות בעלות התסרוקות הקצרות והאיילינר הכבד נראו כמו שיבוט שלה.

פסים שחורים ולבנים בתצוגה של מארק ג'ייקובס. אביב/קיץ 2013
פסים שחורים ולבנים בתצוגה של מארק ג'ייקובס. אביב/קיץ 2013
כפילות אידי סג'וויק על המסלול של מארק ג'ייקובס
כפילות אידי סג'וויק על המסלול של מארק ג'ייקובס

השילוב בין שחור ולבן כיכב גם בתצוגה של המותג האיטלקי "מוסקינו" בשבוע האופנה בלונדון. התצוגה שנקראה Chip & Chic והציגה אופנה מוכנה ללבישה, שאבה השראה מההדפסים הגאומטריים וסרטי הפפיון האלגנטיים של תחילת שנות ה-60. פריטי הקולקציה כללו פרוות שלא ממש נראו ידידותיות ל"תנו לחיות לחיות".

הדפסי כתב מתוחכמים ופפיונים אלגנטיים בשחור ולבן.
הדפסי כתב מתוחכמים ופפיונים אלגנטיים בשחור ולבן.

המעצב האיטלקי רוברטו קוואלי שילב גם הוא את הצבע הלבן בתצוגה שלו לעונה הקרובה. אולם בניגוד לאחרים, הלבן של קוואלי התאפיין בחיתוכיי לייזר והיה לבן בוהק יותר משום ששולב עם חוטי כסף ואובזר בתכשיטים מתכתיים כבדים. ניכר שהטרנד הלבן מתכתב באופן מושלם עם השמלות הלבנות בהן התהדרו שחקניות כמו אן האת'וויי ושרליז ת'רון בטקס האוסקר האחרון, והוא בהחלט הולך לככב בארונותינו בקיץ הקרוב.

לובן בוהק וחיתוכיי לייזר אצל רוברטו קוואלי. אביב/קיץ 2013
לובן בוהק וחיתוכיי לייזר אצל רוברטו קוואלי. אביב/קיץ 2013

אך המחווה הבולטת ביותר לאופנת שנות ה- 60 הייתה ללא ספק בתצוגה של המותג הלונדוני "ברברי", שהציג שכמיות ומעילי אביב דקים מבדי וויניל ולייקרה מבריקים. הבדים המבריקים פותחו בשנות ה-60, במקביל להתקדמות תוכנית החלל האמריקאית עד להנחתת האדם הראשון על הירח. המראה שהתקבל נקרא אז "המראה החללי" (Space Age Fashion). תצוגת האופנה של "ברברי" הייתה צבעונית ביותר אולם מעצבי בית האופנה בחרו להדגיש את הצבע הלבן ולפתוח את התצוגה דווקא במעילי אביב לבנים.

ההשראה: בדי וויניל מבריקים משנות ה-60
ההשראה: בדי וויניל מבריקים משנות ה-60
מעילים דקים ושכמיות מוויניל ולייקרה. "ברברי"- אביב/קיץ 2013 נערת בונד
מעילים דקים ושכמיות מוויניל ולייקרה. "ברברי"- אביב/קיץ 2013 נערת בונד

נערת בונד

בנוסף לתצוגה לעונה הקרובה, ערך המותג "ברברי" תצוגה נוספת בשבוע האופנה בלונדון – לעונת סתיו/חורף 2013/14. תצוגת האופנה שנקראה "Trench kisses" – משחק מילים שמשלב "נשיקה צרפתית" עם מעילי הגשם הלונדונים, ניבאה את הטרנד שילווה אותנו גם בשנה הבאה. צפייה בפריטי הקולקציה לימדה, כי גם מעצבי המותג "ברברי", כמו מתחריהם בעולם, קיבלו השראה מנשות שנות ה-60 המוקדמות. ההשראה של "Trench kisses" הייתה קריסטין קילר, נערת ליווי לונדונית שפעלה בתחילת שנות ה-60. קילר ניהלה רומן שערורייתי עם ג'ון פרופומו, שר המלחמה הבריטי דאז ועם גילוי השערורייה כמעט הביאה למפלת הממשלה הבריטית. צפייה בראיונות ארכיוניים שנערכו עם גב' קילר מאשרת שהיא נראית ונשמעת כמו נערת בונד אפלולית ומפתה. מראה הפאם-פאטאל שלה מקבל ייצוג רב לאורך התצוגה של ברברי.

קריסטין קילר, 1963
קריסטין קילר, 1963
דוגמנית בת דמותה של קילר בתצוגה של "ברברי". סתיו/חורף 2014
דוגמנית בת דמותה של קילר בתצוגה של "ברברי". סתיו/חורף 2014

חיות אחרות

ה"מוד" הייתה תת-תרבות צעירה וטרנדית בתחילת שנות ה-60, אולם מראה המיינסטרים היה עדיין נשי וחושני, ו"ברברי" הציגו מראה זה בעזרת שימוש בחצאיות עיפרון צמודות והדפסים מנומרים על החצאיות ומעילי הגשם.

מעילי גשם וחצאיות עיפרון מנומרים בסגנון "נערת בונד". "ברברי"- סתיו/חורף 2014
מעילי גשם וחצאיות עיפרון מנומרים בסגנון "נערת בונד". "ברברי"- סתיו/חורף 2014

גם "מוסקינו" השכילו לעשות שימוש בהדפס המנומר שנערי דור ה"מוד" לא הצליחו להתנתק ממנו ולבסוף ניכסו גם אותו לעצמם. אצל "מוסקינו" הוצג ההדפס המנומר על שמלות קצרות בגזרת "בייבי דול", סימן ההיכר של עידן ה"גראנג'" של אמצע שנות ה-90, ואם לשפוט לפי כל הסימנים – אנחנו עומדים בפני קאמבק.

בייבידול מנומר: חזרתן של הניינטיז. "מוסקינו"
בייבידול מנומר: חזרתן של הניינטיז. "מוסקינו"

לעומתם, בתצוגה של רוברטו קוואלי שולבו הדפסי החיות כתוספות בבגדים הלבנים, כשהחיה המועדפת של מותג זה הייתה דווקא הנחש.

הדפסי נחש אצל "קוואלי"
הדפסי נחש אצל "קוואלי"

ורק מארק ג'ייקובס שמר על חיבתו למונוכרומטיות, עם קריצה לטרנד הדפסי החיות בעזרת שמלות מיני צמודות בהדפס ברדלס שחור ולבן.

מארק ג'ייקובס נאמן לשחור והלבן בהדפס ברדלס
מארק ג'ייקובס נאמן לשחור והלבן בהדפס ברדלס

אז גם אם אין לכם בבית תקליטי וויניל של להקת "החיות" ("The Animals") או של "The Who", ואין לכם מושג קלוש מהן קופסאות המרק של אנדי וורהול, תוכלו לפחות לקבל השראה מנערות הזוהר של דור ה"מוד" בעזרת אייליינר עבה, תספורת קצוצה, מגפי וויניל ושמלה קצרה בצבעי שחור ולבן. אם גם זה קשה לעיכול, קרוב לוודאי שצפייה מחודשת באחד מסרטי "אוסטין פאוורס" יכניסו אתכם ל"גרוב" של התקופה.

* * *

1 Comment

  1. אריאלה גויכמן גארבר
    30 במרץ 2013 @ 20:35

כתבות אחרונות באתר

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן