Skip to content

מחאה חברתית ופעילות מקוונת בקורס באונ' בן גוריון

הכוונה היא לבחון שימוש באינטרנט ובטכנולוגיות חדישות במסגרת המחאה החברתית על ידי יחידים ותנועות חברתיות, כדי לבחון התפתחויות, מגמות והשלכות על תוכן המחאה ואופן הפעולה של התנועות החברתיות. הקורס יילמד במסגרת המחלקה לעבודה סוציאלית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לראשונה ייפתח בתחילת הסימסטר, במסגרת המחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן-גוריון, קורס העוסק בעבודה סוציאלית בשם "מחאה חברתית ופעילות מקוונת". מטרת הקורס היא להקנות כלים מקוונים בעבודה סוציאלית. עוד בקורס: אירועי המחאה החברתית ופעילות התנועות החברתיות בישראל ובעולם באספקלריה מקוונת.

הכוונה היא לבחון שימוש באינטרנט ובטכנולוגיות חדישות במסגרת המחאה החברתית על ידי יחידים ותנועות חברתיות, כדי לבחון התפתחויות, מגמות והשלכות על תוכן המחאה ואופן הפעולה של התנועות החברתיות. זהו קורס עיוני ומעשי ונדרשת בו השתתפות פעילה במהלך השיעורים ובין השיעורים.

בין הנושאים השונים שיהיו חלק מקורס, בהנחיית מרצה המחלקה ד"ר אפרים דוידי: הכוחות הפועלים במרחב המקוון; האם האינטרנט הוא נייטראלי? כלים מקוונים בעבודה סוציאלית; עקרונות המחאה המקוונת; תולדות ותיקוף המחאה המקוונת בעולם – מהפגנות סיאטל ב-1999 ועד למחאות החברתיות ההמוניות בישראל, בקיץ 2011; אפיוני המחאה המקוונת בישראל ומחאות מקוונות של עובדים, נשים או למען הסביבה – הדומה והשונה.

העובדים הסוציאליים הם סוכנים לשינוי חברתי. ד"ר דוידי (מקור: ויקימדיה)
העובדים הסוציאליים הם סוכנים לשינוי חברתי. ד"ר דוידי (מקור: ויקימדיה)

במסגרת הקורס יתקיים בחודש יוני הקרוב רב-שיח ובמרכזו נושא הפעילות המקוונת לשינוי חברתי. יהיה זה רב-שיח פומבי בהשתתפות פעילי המחאה, העושים שימוש תדיר באמצעי תקשורת המקוונים ועורכי אתרי מחאה וחברה. ככל הידוע, מדובר בקורס ראשון מסוגו בהשכלה הגבוהה בישראל, המשלב עבודה סוציאלית, מחאה חברתית ופעילות מקוונת.

ד"ר אפריים דוידי ל"מגפון": "הקורס התמקד במשולש של עבודה סוציאלית, חברה ומחאה חברתית. בשביתה הגדולה והארוכה של העובדים הסוציאלים, שהתקיימה ב-2011,  נעשה שימוש גדול באתרי האינטרנט והרשתות החברתיות, אולם אף אחד לא הביא את הידע הזה לרמה של לימוד, מחקר והפקת מסקנות ולקחים וזה חלק ממטרות הקורס". עוד אמר כי העבודה הסוציאלית לא עוסקת רק בטיפול הפרטני, אלא גם בקבוצתי ובקהילתי. "במסגרת המשטר הקפיטליסטי, העובדים הסוציאליים הם סוכנים לשינוי חברתי והם צריכים להבין איך פועלות רשתות חברתיות. כיום השימוש באינטרנט נעשה נחלת הכלל. אם היינו מדברים לפני 15 שנה, זה היה אחרת. אז השימוש במחשב היה אופייני בעיקר לבעלי יכולות, אולם בעידן הנוכחי, לא יכול להיות שעובד סוציאלי חי בעולם שאין בו רשתות חברתיות ואינטרנט".

משה פ. מראשוני מדריכי חבורות רחוב בארץ, ששימש בעבר כעובד סוציאלי, סיפר: "השתתפותם האישית של העובדים הסוציאליים ואנשי הטיפול בישראל במחאות החברתיות וקורס האינטרנט שאמור להיפתח, הם פריצת דרך משמעותית ונהדרת ושלב מתקדם נוסף בהשתלבות המקצוע בעידן הפוסט מודרני . בשנות השבעים, לא רק שאמצעים אלה לא עמדו לרשותם של אנשי הטיפול – גם למחאות החברתיות שהיו אז לא היה אור ירוק מצד הממסד הטיפולי. איש מקצוע שהצטרף למחאה ידע שהוא עלול לשלם מחיר על כך. זכור לי שבהפגנות הגדולות של הפנתרים השחורים יצאנו להפגין רק כמה עשרות עובדים סוציאלים ומטפלים בודדים".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן