Skip to content

עדיין לא יודעים מה גרם להתלקחות הסוללות במטוסי 787

דוח ביניים של המינהל הארצי לבטיחות בתחבורה בארה"ב (NTSB) מפרט כיצד התלקח אחד מתאי הסוללה וכיצד האש התפשטה לשאר התאים, אבל הוא לא קובע מה גרם להתלקחות. בואינג מציעה לאכסן את סוללות המטוס במיכלים חסיני אש ולהפריד את שמונה תאי הסוללה במחיצות קראמיות. בינתיים ממשיכים כל מטוסי בואינג 787 להיות מקורקעים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המינהל הארצי לבטיחות בתחבורה בארה"ב (NTSB) מתכנן שני דיונים בחודש אפריל, כדי להבין האם סוללות ליתיום-יון בטוחות במטוסי נוסעים. בינתיים, ממשיכים חוקרי המינהל לחקור את שריפת הסוללות בבואינג 787 דרימליינר, בלי שהם יודעים, בשלב זה, מה היו הנסיבות שגרמו לפריצת השריפה בסוללה. כך פירסם NTSB, בעת שהוציא ביום חמישי שחלף דוח ביניים על חקירת השריפה בסוללות 787.

בואינג 787. עדיין כל המטוסים מקורקעים (צילום: בואינג)
בואינג 787. עדיין כל המטוסים מקורקעים (צילום: בואינג)

אין מסקנות בדוח NTSB

דוח הביניים של NTAB, שכלל 499 עמודים, מפרט במדויק כיצד התרחשה השריפה וכיצד החוקרים פירקו את הסוללה שנכשלה. אבל למרות הבדיקות הקפדניות, החוקרים לא יודעים מה גרם לתא הסוללה להתלקח. לכן לא נרשמו בדוח הביניים מסקנות ולא המלצות. החוקרים יודעים רק שהאש פרצה באחד מתאי הסוללה וממנו היא התפשטה לתאים נוספים.

סוללת ליתיום-יון השרופה. צילום: NTSB
סוללת ליתיום-יון השרופה. צילום NTSB

"NTSB ממשיך לבחון את העיצוב, הרישוי התעופתי ואת תהליכי ייצור של מערכת סוללות הליתיום-יון במטוסי 787 ", נאמר בדו"ח ובינתיים המטוסים החדישים ביותר של בואינג מקורקעים ולא רואים, בשלב זה, מתי הם ישובו לאוויר.

כאמור, NTAB מתכנן שני דיונים בחודש אפריל. הפורום הראשון אמור להתקיים באמצע אפריל כדי לדון עם מומחי בטיחות בתחבורה בטכנולוגיית סוללת ליתיום-יון. הדיונים בפורם זה התמקדו בעיצוב וברישוי התעופתי של מערכת הסוללה הזאת במטוסי 787 דרימליינר.

דבורה הרשמן, יו"ר NTSB טוענת, כי הפגישות באפריל יסייעו לקהילת התעופה להבין את הסיכונים והיתרונות של סוללות ליתיום-יון, לאחר שנוצרה בהם בעיה, שגרמה לשריפתם במטוסי 787.

מארק בריטל דובר בואינג אומר, כי פרסום דוח הביניים של NTSB הוא צעד חיובי לקראת השלמת החקירה. "צוות בואינג פעל ללא לאות בתמיכה ב-NTSB, כדי לעזור להבין את האירוע והוא ימשיך לעשות זאת", הוא הדגיש.

הסוללה לא עמדה בתנאי בואינג

בשנת 2007 קבעה סוכנות התעופה הפדראלית (FAA) תשעה תנאים לסוללות ליתיום-יון החשופות להתחממות יתר, לפני שמטוסי 787 קיבלו את היתר רישוי הטיסה. בהתאם לכך קבעה בואינג, כי הסוללה אמורה להגיע להתחממות יתר רק פעם אחת במיליון שעות טיסה. למרות זאת, הסוללה במטוס של חברת התעופה היפנית, שחנה בבוסטון, התלקחה לאחר 52 אלף שעות טיסה.

בינתיים הציעו בכירי בואינג לאכסן את סוללות המטוס במיכלים חסיני אש ולהפריד את שמונה תאי הסוללה במחיצות קראמיות, כדי למנוע התחממות יתר ולהגן על המטוס. כל זאת במטרה לקבל, תוך זמן קצר,  היתר להחזיר את המטוסים לאוויר ולבצע טיסות ניסוי.

בשלב זה לא קיבל FAA את הצעת בואינג. מייקל הוארטה מנהל הסוכנות, שבחן את ההצעה, אמר בשבוע שעבר, כי שאין לוח זמנים לאישור הטיסות. גם ריי לחוד שר התחבורה האמריקני אמר, כי "אנחנו רוצים להיות בטוחים 100% לפני שנחזיר את המטוס לשמים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן