Skip to content

משאל עם באיי פוקלנד; ארגנטינה: "צעד בלתי חוקי"

תושבי האיים יזמו את משאל העם כדי להוכיח את העדפתם לבריטניה, שעה שארגנטינה שבה ותובעת מהבריטים להסתלק מהם ומבקשת להחיל את ריבונותה שלה. התוצאה צפויה: ניצחון מוחץ להישארות תחת שלטון בריטי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
דגל בריטי מעל בניין המשטרה בפורט סטנלי. התושבים מעדיפים שכך זה גם יישאר (מקור: ויקימדיה).

לא בכל יום הולכים תושבי איי פוקלנד לקלפי. האיים, מהנידחים ביותר בעולם, מאכלסים 2,563 איש בלבד, רובם המוחלט בבירה (שהיא גם היישוב העירוני היחיד) פורט סטנלי. אבל היום הם עושים את זה. התושבים, הכפופים לכתר הבריטי, מתבקשים להכריע אם ברצונם להישאר נתינים בריטיים. ארגנטינה, שטוענת לריבונות על האי, כבר הודיעה כי הליך משאל העם הוא בלתי חוקי.

את משאל העם יזמו התושבים בכבודם ובעצמם. 1672 בעלי זכות הצבעה נשאלים שאלה אחת פשוטה: האם ברצונם שאיי פוקלנד יישארו שטח בריטי המנוהל בשלטון עצמי. תוצאות המשאל, למי ששואל, אינן מוטלות בספק: כל תושבי האיים מעדיפים באופן גורף את שליטת בריטניה על פני השכנה מדרום אמריקה, שחופיה מרוחקים מהאיים כ-480 קילומטרים בלבד. התושבים אינם מסתירים את העדפתם, וכבר הספיקו להניף דגלי בריטניה ודגלי פוקלנד המתנופפים בכל מקום אפשרי, כולל בסמיכות לנקודות ההצבעה.

בריטניה טוענת כי היא הייתה הראשונה שטענה לריבונות על האיים, עוד בשנת 1690, ובנוסף הקימה התיישבות על האיים כבר בשנת 1765, עוד לפני שארגנטינה הייתה קיימת כישות מדינית ריבונית. בנוסף, בריטניה שולטת על האיים מאז שנת 1833; הבריטים טוענים כי ההתיישבות הארגנטינאית באיים עד אז הייתה "ספוראדית ולא משמעותית". הטענה הבריטית המשמעותית ביותר היא הטענה לזכותם של תושבי האיים להגדרה עצמית. בסקר שנערך ב-1994 העדיפו 87% מתושבי האיים להישאר תחת שלטון בריטי, עמדה שעליה חזרו ב-2012. גם המשאל הנוכחי צפוי, כאמור, להראות תוצאה דומה.

מצד אחר, ארגנטינה טוענת כי גילוי האיים בידי בריטניה ב-1690 אינו יכול להוות בסיס לטענת ריבונות. הראשונים שהתיישבו באיים היו הצרפתים, ובכך קיבלו את הריבונות על האיים; זכות זו הועברה לספרד, ולאחר הקמתה של ארגנטינה העצמאית הפכה זו האחרונה לריבונית בהם. עוד טוענת ארגנטינה, כי הבריטים ויתרו למעשה על זכותם באיים כאשר נטשו אותם ב-1776, כמתואר לעיל, והמשיכו את הוויתור מתוך הסכמה שבשתיקה לאחר שלא מחו על שנות הכיבוש הספרדי באיים. לפיכך, כיבוש האיים מחדש על ידי בריטניה היה מעשה לא חוקי, שארגנטינה לא פסקה למחות עליו. ארגנטינה גם חולקת על עקרון ההגדרה העצמית, וסוברת שעיקרון זה אינו חל על תושבים שאינם התושבים המקוריים; התושבים הבריטים באיים הובאו אליהם לאחר שהתושבים הספרדים גורשו עם הכיבוש הבריטי.

שלט בגבול ארגנטינה-ברזיל המבשר לנכנסים מברזיל ש"המלווינאס הם ארגניטנים". סקרים מראים על הקשחת הקו הציבורי בנושא הריבונות על האיים (מקור: ויקימדיה).

באפריל 1982 פלש צבא ארגנטינה לאיים וכבש אותם. ממשלת בריטניה הגיבה בשיגור כוח משימה ימי שיילחם בכוחות היבשה והים הארגנטינאיים, וישתלט מחדש על האיים באמצעות נחיתה אמפיבית. המלחמה נמשכה 74 ימים, עד ה-14 ביוני, והסתיימה בכניעת הכוחות הארגנטינאיים ובהשבת הריבונות הבריטית על האיים. ארגנטינה איבדה במלחמה 649 איש מאנשי הכוחות המזוינים שלה, ובריטניה איבדה 255 מהם. שלושה מתושבי האיים נהרגו במלחמה.

למלחמה הייתה השפעה חזקה בשתי המדינות. בפתיחת המלחמה הייתה התחזקות רבה של הרגש הלאומי בארגנטינה, אך הכישלון הביא להפגנות נרחבות נגד השלטון הצבאי, וזירז את נפילתו. מנגד, הניצחון הבריטי הביא לזינוק בפופולריות של ראש הממשלה, מרגרט תאצ'ר. יחיסיהן של בריטניה וארגנטינה נותקו עם תחילת המלחמה, וחודשו רק שבע שנים מאוחר יותר, ב-1989.

נשיאת ארגנטינה הנוכחית, כריסטינה קירשנר, הקשיחה מאוד בשנה האחרונה את עמדת ממשלתה בנושא זה, והיא אינה מוכנה לכל פשרה מלבד ריבונות מלאה של ארגנטינה באיים. בבואנוס איירס טענו כי המשאל הוא בלתי חוקי משום שהתושבים המצביעים בו אינם תושבי האיים המקוריים, ומסיבה זו אינם זכאים להגדרה עצמית. שגרירת ארגנטינה בלונדון, אליסיה קסטרו, הודיעה אף היא כי "מנקודת המבט של המשפט הבינלאומי, זה חסר משמעות", היא מתכוונת, כמובן, למשאל העם. "משאל עם בין התושבים הבריטים של האיים לא משנה בשום צורה את מהות הסוגיה של איי מלווינאס (שמם הארגנטיני של איי פוקלנד)", אמרה, "תוצאתו הצפויה מראש לא תסיים את הסכסוך ולא תשפיע על זכויותיה הבלתי ניתנות לערעור של ארגנטינה עליהם. משאל העם אינו רלוונטי. אין לו כל בסיס חוקי… ומי שצריכה לנהל את העניין הזה היא ועדת הדה-קולוניזציה של האו"ם".

באיים עצמם, כאמור, מתנוסס דגל היוניון ג'ק בכל מקום. תומכים נלהבים בשלטון בריטניה סידרו כלי רכב בצורת המילה Yes ליד פורט סטנלי, במקום המשמש כאתר זיכרון של חיל הים הבריטי. העיתון המקומי, "פינגווין ניוז", הקרוי על שם העופות המצויים באיים בשפע, דירבן את תושבי האיים ליטול חלק בבחירות, המושכות תשומת לב בינלאומית. "כשאתם עוברים ליד עיתונאי, פיתחו את החלון, חייכו, נופפו בידיכם או זקפו את אגודלכם", נאמר במאמר שפורסם בו, "צביעת הפנים, במיוחד פני ילדים, מומלצת במיוחד. והביאו עמכם את דגליכם".

בלונדון אמרו אתמול כי בריטניה לא תדון בנושא הריבונות עם ארגנטינה, אלא אם כן יבקשו זאת תושבי המקום במפורש. הואיל ותוצאות משאל העם ברורות, המשמעות היא שלא יתקיים דיון כזה.

סקרים שנערכו לאחרונה בבריטניה ובארגנטינה כאחד מצביעים על הקשחת העמדות בדעת הקהל בנושא זה. סקר שנערך בארגנטינה העלה ש-24 אחוזים מהנשאלים סבורים כי הריבונות על איי פוקלנד הם הנושא החשוב ביותר במדיניות החוץ הארגנטינית, לעומת אחוז אחד בלבד מהבריטים שחשב כך. ואולם, 77 אחוזים מהבריטים שנשאלו סבורים כי תושבי האיים צריכים להחליט בעצמם על גורלם ו-60 אחוזים מהנשאלים סברו כי על בריטניה לשמור על אופציה צבאית נגד כל איום ארגנטיני על האיים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן