Skip to content

כך תיראה "השנה של יום הכיפורים", 40 שנה אחרי

צה"ל העמיד את יום הזיכרון השנה בסימן החללים של יום כיפור תשע"ג. המכללה לביטחון לאומי תוביל כנס מרכזי של לקחי המלחמה לסגל הבכיר הסדיר של היום שרובו המכריע אפילו לא נולד ב-1973
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השנה תציין ישראל מלאת 40 שנה למלחמת יום הכיפורים, המלחמה האחרונה עם מדינות ערב, בה נפלו כ-3,000 חיילי צה"ל. כל קברניטי המדינה של אז ורבים מבכירי המפקדים כבר אינם איתנו.

רה"מ גולדה מאיר, שר הביטחון משה דיין ואלוף פיקוד הצפון יצחק חופי, בשיחה עם חיילים ברמת הגולן לאחר מלחמת יום הכיפורים, 21 בנובמבר 1973 (מקור: לשכת העיתונות הממשלתית, צלם: רון פרנקל)

השנה יתקיימו אירועים רבים על ידי גופים ממלכתיים ציבוריים ופרטיים לזכר אותה מלחמה וחלליה.

צה"ל העמיד את יום הזיכרון השנה בסימן החללים של יום כיפור תשע"ג. המכללה לביטחון לאומי תוביל כנס מרכזי של לקחי המלחמה לסגל הבכיר הסדיר של היום שרובו המכריע אפילו לא נולד ב-1973.

מחלקת היסטוריה של צה"ל תוציא ככל הנראה (סוף סוף!) שני מחקרים ייחודיים על המלחמה. המחקר המקיף של החוקר הבכיר של מחלקת היסטוריה דר' אלחנן אורן ז"ל על המלחמה, שהושלם כבר לפני 20 שנה אך עוכב מסיבות שונות עד שנה זו.

המחקר השני של דר' שמעון גולן , גם הוא מהחוקרים הבכירים הוותיקים של ההיסטוריה הצבאית, על הפיקוד העליון במלחמה. זהו מחקר מקיף וראשוני על התנהלות הדרגים הבכירים.

הקלטות קשר, פקודות מבצע וראיונות אישיים עם מפקדים בכירים

המיוחד בשני מחקרים אלה הוא שהם מבוססים על מקורות ראשוניים: פרוטוקולים, סטנוגרמות של דיונים, הקלטות קשר, פקודות מבצע וראיונות אישיים עם מפקדים בכירים, מקורות רבים שלא היו נגישים לשום פרסום קודם על המלחמה.

ייתכן גם שיתפרסמו לאחר שנים של עיכוב שני ספרים נוספים על קרב החווה הסינית בסיני ותפקוד חטיבת השריון 7 ברמת הגולן, גם הם מחקרים של קצינים עבור מחלקת היסטוריה.

בשנה זו צפויים עשרות אירועים של עמותות חיליות ויחידתיות, החל מ"צוות" ארגון גמלאי צה"ל, שיקיים כנס מורשת מרכזי ביולי השנה, עמותות השריון, המודיעין, חיל האוויר, הקשר, התותחנים ואחרים.

כולם ישתפו את ותיקי המלחמה בסיפורי מורשת ובתובנות של פרספקטיבה רבת שנים מה הפקנו מאז ועד היום. גם משפחות שכולות רבות יקיימו אירועי זיכרון והנצחה .

בתקשורת האלקטרונית והכתובה יציפו לנו עד חודש אוקטובר ובמהלכו עשרות תכניות ומאמרים על המלחמה מהיבטים שונים.

בשנה זו אנו צפויים להימצא לעתים תכופות בחשיפה לסיפורים אישיים, חוויות ורגשות ממלחמה מרה זו, חוויות שנצרבו במורשת של הגדודים, החטיבות והאוגדות שלחמו שם בחירוף נפש, ומולם דיווחים "קרים" של פקודות הפיקוד העליון, תמונת קרב שונה שהצטיירה בפיקוד ובמטכ"ל.

באירועים ובספרים נראה את השוני בין סיפורי מורשת העוברים ביחידות וגם בתקשורת מדור לדור, ולעומתם מחקר היסטורי מוסמך השונה לעתים מהראייה האישית של המעורבים בשדה הקרב.

>>> הערך מלחמת יום הכיפורים בוויקיפדיה

[related-posts title="מאמרים קודמים של אפרים לפיד"]

__________________________________________________________________________________

  • תא"ל (מיל.) אפרים לפיד הוא לשעבר דובר צה"ל, מפקד גלי צה"ל וקצין מודיעין בכיר.
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן