Skip to content

הקרב על התקציב החל, עוד לפני שהוקמה ממשלה חדשה

יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ', פותחת במאבק נגד הכוונה לקצר לכנסת במחצית את הזמן המוקצב לדיונים על תקציב המדינה: "קיצור בחצי של תקופה שהיא גם ככה קצרה, דחוסה, חפוזה ושטחית – מגביר את הדורסנות. ביה"מ העליון מתח ביקורת חריפה על חוק ההסדרים. בכל שנה אני מנהלת קרב לדיאטה חריפה שלו ולמחיקת סעיפים קשים שלו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הקרב על התקציב מתחיל. עוד לפני שהוקמה, ממשלת נתניהו כבר מייצרת תשתית לתקציב דורסני". כך אומרת יו"ר העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', בעמוד הפייסבוק שלה.

לדברי יחימוביץ', היום היא גילתה לתדהמתה שהממשלה הגישה תזכיר חוק (שזה שלב לפני חקיקה) לשינוי חוק יסודות התקציב – כך שהכנסת כמעט שלא תוכל לדון בגזרות התקציב ובחוק ההסדרים.

שלי יחימוביץ': "אנחנו תובעים ביטולו וקבורתו של החוק האנטי דמוקרטי הזה" (צילום: ציפי מנשה)
שלי יחימוביץ': "אנחנו תובעים ביטולו וקבורתו של החוק האנטי דמוקרטי הזה" (צילום: ציפי מנשה)

"הממשלה מאריכה לעצמה את התקופה הקבועה בחוק להגשה ואישור של התקציב ל-120 יום במקום 45 הימים שהיום יש בחוק – שזה בסדר, בכל זאת, ממשלה חדשה", אומרת יו"ר העבודה בעמוד הפייסבוק שלה. "אלא שבאותו זמן ממש היא גם מקצרת לכנסת את הזמן לדיונים ל-30 יום בלבד, בניגוד ל-60 יום הקבועים בחוק.

"אלה לא סתם מספרים", אומרת יחימוביץ'. "התקציב ובעיקר חוק ההסדרים (ספר שנלווה לתקציב ומכיל מאות גזרות) מלאים בעוותים קשים. הם נכפים על הכנסת במשמעת קואליציונית אלימה, כך שתעביר את הכל במקשה אחת בלי להבין על מה מצביעים ובלי לאפשר הגנה על הציבור – שהוא תמיד, אבל תמיד, העניים ומעמד הביניים.

"קיצור בחצי של תקופה שהיא גם ככה קצרה, דחוסה, חפוזה ושטחית – מגביר את הדורסנות הזאת. בית המשפט העליון מתח ביקורת חריפה על חוק ההסדרים. בכל שנה אני מנהלת קרב לדיאטה חריפה שלו ולמחיקת סעיפים קשים שלו.

"כשכתבתי כאן לא פעם על התהום בינינו לבין נתניהו, שאינה מאפשרת ישיבה אתו באותה ממשלה – התכוונתי בין היתר לכך שאנחנו תובעים ביטולו וקבורתו של החוק האנטי דמוקרטי הזה, ואילו נתניהו ההיפך – טורח לעשות אותו יותר ויותר שמן", אומרת יחימוביץ'. "וזוהי רק ההתחלה, הקרב רק החל. הוא יהיה הרבה יותר אפקטיבי בחוץ, כאופוזיציה מסתערת וקובעת סדר יום, מאשר בפנים, כזרוע ביצוע של נתניהו, מה שהולכים להיות לפיד ובנט".

יחימוביץ' אף פנתה היום לשר המשפטים יעקב נאמן, שמשרדו הפיץ את תזכיר החוק, וגם לשרת המשפטים המיועדת, ציפי לבני – בדרישה לשנות לאלתר את נוסח החוק. "אציין כי איני מלינה על הארכת הזמן שהממשלה מבקשת לעצמה. זה לגיטימי בתנאים שנוצרו, ואכן אין זה ראוי שממשלה חדשה תגיש תקציב זהה ככתבו וכלשונו לתקציב שנכתב בידי ממשלה שכבר אינה מכהנת. ואולם אין זה סביר, ואף מהווה פגיעה בוטה בדמוקרטיה הפרלמנטרית, שבעת שהממשלה מאריכה לעצמה את זמן העבודה על התקציב, היא מקצרת את הזמן השמור לכנסת לבצע את עבודתה הפרלמנטרית החיונית", היא כותבת במכתב למשרד המשפטים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן