Skip to content

ניצחת ובגדול. ועכשיו – לעבודה השחורה

אם מסתכלים על רקורד ההצלחות שלו עד עכשיו - לשר האוצר המיועד, יאיר לפיד, יש סיכוי מצוין לעבור גם את תפקידו החדש בהצלחה. כמה עצות, בכל זאת, לא יזיקו לאיש שרצה להיות שר חוץ ונקלע לגוב האריות של האוצר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בוקר טוב לך, שר האוצר המיועד יאיר לפיד. ניצחת ובגדול. הצלחת אפילו לעשות היסטוריה ולהקטין את ממדי הממשלה ל-20 שרים בלבד. כסף גדול אמנם לא תראה מזה. את הגירעון התקציבי זה לא יצמצם. אבל תמונת ניצחון כבר יש ודוגמה אישית – יש ויש. ואנחנו האחרונים שנזלזל בדוגמה האישית. באמת.

אבל העבודה האמיתית, העבודה השחורה, מתחילה רק עכשיו. שלא ברצונך הכנסת את ראשך היישר לאחד מקיני הצרעות המסוכנים ביותר לכל פוליטיקאי. איש, שם, לא יעשה לך הנחות. מאה ימי חסד? הצחקת אותי. אפילו לא עשר דקות. זהו התפקיד כפוי הטובה ביותר בכל ממשלה. בטח בממשלת ישראל. ועל אחת כמה וכמה בממשלה שלפתחה רובץ גירעון של 40 מיליארד שקל שחייבים לסגור אותו ומיד.

תפקיד כפוי טובה. יאיר לפיד (צילום: ליאור גרונדמן)
תפקיד כפוי טובה. יאיר לפיד (צילום: ליאור גרונדמן)

אבל, אל ייאוש. עד עכשיו הוכחת שאתה "ווינר" אמיתי. בבחירות השגת תוצאה שהיתה מעבר לחלומותיך הפרועים ביותר. במשא ומתן הקואליציוני שיחקת אותה בגדול. כדי שתצליח בתפקידך וגם תשרוד פוליטית לקראת הבחירות הבאות, אני, הקטן באלפי ישראל, מרשה לעצמי להשיא לך כמה עצות.

  • בחר לך מנכ"ל, או לפחות יועץ כלכלי בעל שיעור קומה, שאינו חלק מהמערכת של משרד האוצר, שאינו חייב לאיש, ושיכול לחשוב "מחוץ לקופסה". אתה חייב לידך יועץ מקצועי ואיש אמון שיוכל להתמודד עם הנתונים והתחזיות שמוסרים לך פקידי האוצר. לא מעטים הם שרי האוצר לפניך, שתומרנו על ידי פקידי המשרד הזה. אל תיתן להם. בתפקידך תזדקק מאוד לאיש מקצוע שאינו מהברנז'ה של האוצר, כדי שיוכל לתת לך "Second Opinion" אמין ומקצועי.

  • לא לחינם אומרים כי מי ששולט באמת במדינה הם פקידי האוצר והמשפטנים. המשפטנים הם לא המחלקה שלך, אבל מי שראה, למשל, כיצד פקידי האוצר מופיעים לעתים בוועדות הכנסת – יודע במה מדובר. לא פעם נוצר הרושם שפקידי האוצר הם הדרג הנבחר, והשרים הם הדרג המבצע. אל תיתן לזה לקרות אצלך במשרד. הבהר מיד מי הבוס במשרד ומי מתווה את המדיניות הכלכלית.

  • כשר אוצר תצטרך לעמוד כצוק איתן מול כוחות פוליטיים רבי עוצמה. אל תוותר. כדי לעמוד ביעד הגירעון אין די בקיצוץ ים התקציבים שנשפכו עד עתה על המגזר החרדי. תצטרך לקצץ גם בהתנחלויות – ולעמוד על שלך גם מול ראש הממשלה ומול בן בריתך נפתלי בנט. לא פחות מכך תצטרך להתמודד גם עם בעלי ההון הגדולים וחברות הענק. בקדנציה הקודמת ויתר להם ראש הממשלה על עשרות מיליארדים של מסים. אתה לא יכול להרשות את זה לעצמך כי כאן מצוי הכסף הגדול באמת.

אל תיתן להם להפחיד אותך. לא יקרה כלום לחברת "טבע" הענקית, אם היא תשלם יותר מ-0.3 אחוזי מס. גם החברות שקיבלו פטור מתשלום מס אמת על "הרווחים הכלואים" לא יתמוטטו אם הן תצטרכנה לשלם שיעור מסים הוגן, כפי שמשלמים גם בעלי העסקים הקטנים, ממעמד הביניים ששלח אותך לאוצר.

  • מזה שנים ארוכות מנוהלת כלכלת ישראל על ידי "טייס אוטומטי", מבית היוצר של הדרג הפקידותי באוצר. הפתרונות לכל בעיה נשלפים בחצי שנייה מהמגירה הקבועה. הנוסחאות קבועות וזקנן כבר הצהיב מיושן. פתרונות מאסכולה אחרת, שנוגדת את השבלונות המקובלות, נדחים תמיד על הסף – ובדרך כלל בזלזול.

אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא הדחייה האוטומטית של רעיון המע"מ הדיפרנציאלי, שבו אתה תומך. סביר להניח שפקידי האוצר ינסו להוכיח לך באותות ובמופתים שזה "לא ישים", שזה ידרוש "מנגנון מנופח" ושזה "יעלה הרבה כסף". אל תתרשם מכל ההסברים. זוהי, בראש ובראשונה, עצלות מחשבתית של אלה המעדיפים פתרונות קלים של "לחפש מתחת לפנס".

יכול להצליח - ובגדול. שר האוצר יאיר לפיד (צילום: דן בר דוב)
יכול להצליח - ובגדול. שר האוצר יאיר לפיד (צילום: דן בר דוב)

הבטחת לדאוג למעמד הביניים הקורס והבטחת למצוא איפה הכסף. כדי להיות "ש"ס של מעמד הביניים" חייבים לגבות יותר כסף ממי שיש לו – ולהקל על מי שאין לו. והפתרון הצודק ביותר הוא להקל במע"מ על מוצרי היסוד והמזון – ולהכביד על מוצרי היוקרה. לך עם זה ואל תוותר.

  • ואחרון, אחרון חביב (לבינתיים) – עשה כל מאמץ להיפטר מהרעה החולה הזאת ששמה "חוק ההסדרים" והגבר את השקיפות בהצעות התקציב של האוצר. מעמד הביניים – ולא רק הוא – יכיר לך תודה על כך. זאת תהיה מבחינתך תמונת ניצחון, לא פחות משכנעת מצמצום מספר השרים בממשלה. 

3 Comments

  1. מבי זינגר
    12 במרץ 2013 @ 17:18

    זה תקף לכל שר אבל זה תקף שבעתיים ליאיר לפיד, גם בגלל הסיבות שציינת. אגב, בתור אדם שאין לו אפילו שניה ניהולית אחת בחייו הוא לימד כמה וכמה פוליטיקאים ותיקים ומנהלים דגולים, כמה פרקים בפוליטיקה ובניהול מערכת בחירות – כך שלא הייתי ממליץ לזלזל בו.

  2. זיו טרנר
    12 במרץ 2013 @ 16:54

    כל מה שכתבת נכון ואמת לאמיתה, רק שזה תקף לכל שר אוצר. הבעיה היא שאתה מבקש שאת כל זה יעשה אדם שאין לו אפילו שניה אחת ניהולית בחייו. מעולם לא היה בישיבות מקצועיות, לא מבין את המושגים הבסיסיים של עולם העסקים והפיננסיים, בטח שלא יוכל אי פעם להיות בפ"ע או פ"א עם נגיד בנק ישראל. על מה הם ידברו שם? על מחירי ההמבורגר בניו יורק?

    לא כשלנו כבר עם כל הפוליטיקאים שחשבו שהם יכולים לעשות הכל?

  3. פנינה כץ
    12 במרץ 2013 @ 14:10

    פוסט בוגר וחכם.
    אם הוא רק יצליח להיפטר מפקידי האוצר או לייצר אנשי שלומו שיזיזו את הגבינה העבשה של המיסים העקיפים של שינוי המיסוי לגבי הטייקונים, לשנות את החקיקה לגבי מיסוי רווחים "כלואים" ובכלל לשנות את החשיבה הבסיסית שרווחה באוצר כבר שנים רבות :איך לדפוק את הציבור ולהוציא ממנו את המירב?? אם הוא ישכיל להיות שם ומספיק זמן אז דיינו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן