Skip to content

מרחץ דמים בניגריה

למעלה מ-150 הרוגים במתקפת טרור על בירת צפון המדינה. ארגון "בוקו חראם", המקורב לאל-קאעידה וחותר להקים מדינת הלכה אסלאמית בניגריה, נטל אחריות על המעשה. ממשלת ניגריה מאשימה את קמרון וניז'ר בסיוע לארגון ושיגרה כוחות צבא גדולים לקרבת הגבולות בצפון מאת גרשון גירון ממשלת ניגריה הטילה בסוף השבוע עוצר מלא על העיר קאנו שבצפון המדינה, המונה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

למעלה מ-150 הרוגים במתקפת טרור על בירת צפון המדינה. ארגון "בוקו חראם", המקורב לאל-קאעידה וחותר להקים מדינת הלכה אסלאמית בניגריה, נטל אחריות על המעשה. ממשלת ניגריה מאשימה את קמרון וניז'ר בסיוע לארגון ושיגרה כוחות צבא גדולים לקרבת הגבולות בצפון

מאת גרשון גירון

טרור אנטי-נוצרי. שרידי מכונית שפוצצה בסוף השבוע בניגריה

ממשלת ניגריה הטילה בסוף השבוע עוצר מלא על העיר קאנו שבצפון המדינה, המונה עשרה מיליון תושבים, בעקבות מתקפת טרור משולבת רצחנית שפגעה בשמונה בנייני ממשל והותירה אחריה הרוגים ופצועים רבים. קצין צבא דיווח כי 156 בני אדם לפחות נהרגו, ובמדינה חוששים שהמספר עתיד לגדול.

"בתי החולים אינם ערוכים להתמודד כמות הנפגעים ועם חומרת הפציעות, לכן אנו מצפים שהמספר יעלה עוד," אמר הקצין. נוואנקפה נוואנקפה, דובר מטעם הצלב האדום בבירה אבוג'ה, הוסיף כי חמישים בני אדם נפצעו בסדרת התקיפות. לדבריו פעולות חילוץ והצלה נמשכות ומתנדבים פועלים לסייע לנפגעים.

בשיחת טלפון לעיתון "דיילי טראסט" נטל הארגון המוסלמי "בוקו חאראם" את האחריות לביצוע סדרת הפיגועים. הארגון, שהחל לפעול בשנת 2002, מבקש לטהר את צפון ניגריה מנוצרים ולהקים שם מדינת הלכה מוסלמית. הוא אינו בוחל באמצעים, כולל תקיפת כנסיות ותחנות משטרה והואשם באחריות לחודשים רבים של שפיכות דמים נרחבת.

גל ההתקפות שבוצע בסוף השבוע כוון נגד תחנות משטרה, בסיסי צבא ומשרדו של סגן מפקד משטרת קאנו, העיר השנייה בגודלה בניגריה. גם בניין של משרד הפנים, מפקדת בטחון הפנים ומשרד של רשות ההגירה נפגעו, לדברי המשטרה.

הכומר מורטאלה מאטי, איש "האיחוד הנוצרי של ניגריה, סיפר כי תושבים מבוהלים התבצרו בבתיהם. "הממשלה מנסה באמת אבל אנחנו מפחדים…. כולנו חוששים", הוסיף.

לדברי הרשויות, במהלך המתקפה, תוקפים חדרו לתחנת משטרה, שחררו עצירים ופוצצו את המבנה. אחר כך הם יצאו במכונית מוקפת אופנועים, וירו במטרות שנקרו על דרכם.

בשבועות האחרונים נשטפה צפון ניגריה אלימות דתית, לרבות סדרת תקיפות בראשית ינואר שעלו בחיי עשרים וחמישה נוצרים לפחות. בשבת סגרה ניגריה את גבולותיה עם קמרון וניז'ר, שאותן היא מאשימה בהתרת כניסה חופשית לקיצונים לשטחה. הוכרז מצב חירום ויחידות צבא גדולות נשלחו לצפון המדינה.

מדינת הלכה בהתהוות. החלקים הצבועים בירוק במפת ניגריה מייצגים את המדינות שכבר החליטו לעבור להשלטת השריעה האסלאמית בתחומן

יושב ראש ארגון "האיחוד האפריקני" גינה בשבת "במונחים החריפים ביותר" את המתקפה, שלח את תנחומיו למשפחות ההרוגים והביע חרדה לגורל הפצועים הרבים. "האיחוד מתנגד לטרור על כל צורותיו", נאמר בהצהרה, ו"עומד מאחורי ניגריה במאמציה למגר את מעשי הטרור".

מזכיר האו"ם, באן קי מון פרסם בסוף השבוע הודעה ובה הביע חרדה "מתכיפות ומעוצמת ההתקפות האחרונות בניגריה, המפגינות זלזול מופקר ובלתי קביל בחיי אנוש. בהבעת סולידריות עם ממשלת ניגריה ועמה". המזכיר גם אמר כי הוא מקווה שמבצעי הפיגועים הללו יועמדו לדין בהקדם.

בחודש ינואר הכריז נשיא ניגריה, גודלאק ג'ונתן, על מצב חירום בארבעה מחוזות צפוניים. זאת בעקבות סדרת תקיפות שביצעה קבוצת "בוקו חראם" בימי חג המולד על כנסיות נוצריות. אז פרסם דובר מטעם "בוקו חראם" אולטימטום שבו נדרשו הנוצרים החיים בצפון המדינה להסתלק דרומה בתוך שלושה ימים, ואיים שארגונו יילחם בכוחות הצבא שנשלחו לאזור. "אנו נתעמת איתם ישירות להגנת אחינו המוסלמים", הכריז ה"בוקו חראם".

מי שנחשב כעומד בראש התקיפות ומתכננן, קאבירו סוקוטו, נלכד לפני ימים אחדים, אך הצליח להימלט ממשמורת המשטרה זמן קצר לאחר מכן, שעה שהועבר לכלא אחר. מייד נפתחה חקירה לבירור נסיבות הבריחה והמשטרה הציעה פרס בסך 50 מיליון נאירה (כמיליון דולר), עבור כל מידע שיביא ללכידתו המחודשת.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן