Skip to content

יש לנו אפיפיור: חורחה מריו ברגוגליו מארגנטינה

האפיפיור החדש, הנחשב לאדם מצניע לכת ושמרן, בחר לעצמו את השם פרנסיסקוס הראשון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
צניעות, חמלה וצדק חברתי. האפיפיור פרנסיסקוס הראשון (מקור: ויקימדיה)

זו הייתה אחת ההכרעות המהירות ביותר בהיסטוריה של הכס הקדוש. הערב בחרה הקונקלאווה, אסיפת החשמנים, אפיפיור חדש. האיש שנבחר לתפקיד הוא חורחה מריו ברגוליו, בן 76, המכהן כיום כארכיבישוף של בואנוס איירס. הוא נחשב כאדם צנוע מאוד, אינו מעסיק עוזרים ומשרתים, נמנע מחיי פאר ומסתפק במועט. בשנת 2005, כשהצביעה הקונקלאווה על בחירת יורשו של האפיפיור המנוח יוחנן פאולוס השני, הגיע ברגוגליו במקום השני אחרי החשמן שנבחר, יוזף רצינגר, שהפך לאפיפיור בנדיקטוס ה-16. 

 

 

 

ברגוגליו כבר הודיע כי הוא נוטל לעצמו את השם האפיפיורי פרנסיסקוס. הוא האפיפיור הראשון המשתמש בשם זה.

ברגוגליו הוא האפיפיור הלא-אירופי הראשון אי-פעם, ומבחינה זו מדובר בבחירה היסטורית. לראשונה בתולדות הכנסייה מגיע האפיפיור ממדינות העולם החדש, ובתור עומדות גם קהילות קתוליות אדירות באסיה ובאפריקה, שמשקלן בעולם הקתולי הולך וגובר.

ברגוגליו נולד בבואנוס איירס בשנת 1936. הוא בן לאב שהיגר לארגנטינה מאיטליה, נשא אישה מקומית ועבד כפועל רכבת. הוא למד בסימנר לכמרים ובמרץ 1958 הצטרף למסדר הישועים. אחרי שסיים לימודי פילוסופיה לימד ספרות ופסיכולוגיה בסנטה פה ובבואנוס איירס. בדצמבר 1969 הוסמך לכמורה. לאחר מכן היה לפרופסור לתיאולוגיה ולימד בסמינרים תיאולוגיים שונים.

במסדר הישועים הבחינו מהר מאוד בתכוונות המנהיגות של ברגוגליו והתקדמותו הייתה מהירה. במחצית הראשונה של שנות השמונים שימש כרקטור של הסמינר בסן מיגל, בו למד הוא עצמו קודם לכן. לאחר מכן השלים לימודי דוקטורט בגרמניה ושב לארגנטינה כדי להתמנות למדריך רוחני בקורדובה. בשנת 1998 מונה כארכיבישוף של בואנוס איירס, וקיבל את האחריו על הקתולים המזרחיים בארגנטינה. בשנת 2001 מינה אותו יוחנן פאולוס השני כחשמן.

ברגוגליו מחליף לחיצות ידיים עם נשיאת ארגנטינה כרסטינה קירשנר ב-2007. הנשיאה טענה שעמדתו בנושאי נושאי הומוסקסואלים מזכירה לה את ימי האינקוויזיציה (מקור: ויקימדיה).

בהיותו חשמן, עשה לעצמו ברגוגליו שם כאדם צנוע ביותר, התומך בדוקטרינה כנסייתית שמרנית ומחוייב לפעילות למען צדק חברתי. סגנון חייו הצנוע תרם מאוד למוניטין החיוביים שלו. הוא מתגורר בדירה קטנה ונמנע ממגורים בדירת השרד המפוארת שהוענקה לו כחלק מההטבות הנלוות למעמדו. הוא ויתר גם על הלימוזינה ועל הנהג האישי שלו ובדרך כלל נוסע בתחבורה ציבורית, ואף מבשל בעצמו את ארוחותיו.

ברגוגליו נחשב כתיאולוג מוערך. יחד עם זאת, הוא בעל גישה שמרנית ביותר. הוא מתנגד בעקביות להפלות ולהמתות חסד. יחסו להומוסקסואליות מחמיר פחות. הוא התיר בעבר ללמד במוסדות דת כנסייתיים על נושא ההומוסקסואליות ומטיף לכיבוד הומוסקסואלים כפרטים. ואולם, כשקידמה ממשלת ארגנטינה ב-2010 חקיקה המאפשרת נישואיםן בני בני אותו מין, התנגד לכך ברגוגליו בחריפות. הוא שיגר איגרת לכל המנזרים בבואנוס איירס ובה כתב "בואו לא נהיה תמימים, זה איננו קרב פוליטי פשוט; זוהי התרסה נגד תוכניתו של אלוהים. איננו מדברים על הצעת חוק בלבד, אלא על תחבולה שקרית שמטרתה לבלבל ולהטעות את ילדי האל". הוא גם עמד על כך שאימוץ ילדים על ידי הומוסקסואלים יוצר אפליה נגד ילדים. על עמדה זו ננזף בידי נשיאת ארגנטינה, כריסטינה פרננדס דה קירשנר, שקבעה כי הטון שבו מדברת הכנסייה מזכיר את "ימי הביניים והאינקוויזיציה".

ברגוגליו תומך בגילוי חמלה כלפי חולים ומוכי גורל. בשנת 2001 ביקר בבית חולים בו היו מאושפזים חולי איידס, וללא כל חשש נשק לרגלי תריסר מהם. בעבר תמך בפרוייקטים שונים לקדים מטרות חברתיות ובמדיניות שביקשה למתן כלכלת שוק חופשי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן