Skip to content

נחתמו ההסכמים הקואליציוניים. ההשבעה בכנסת, צפוייה ביום שני

נתניהו בתגובה לחתימת ההסכמים: "נעבוד יחד בממשלה החדשה בשיתוף פעולה למען כלל אזרחי ישראל. נפעל לחיזוק ביטחונה של מדינת ישראל ולשיפור איכות החיים של אזרחי ישראל״. הממשלה החדשה תושבע בכנסת, כנראה ביום שני
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפעם זה סופי. בשעת אחר הצהריים נחתמו ההסכמים הקואליציוניים של הליכוד ביתנו עם יש עתיד ועם הבית היהודי. במוצאי שבת יודיע ראש הממשלה נתניהו לנשיא לנשיא המדינה שמעון פרס על השלמת המשימה שהוטלה עליו וביום שני הקרוב צפוייה השבעת השרים בכנסת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ברך על ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו בין הליכוד וישראל ביתנו לבין מפלגת יש עתיד והבית היהודי. "נעבוד יחד בממשלה החדשה בשיתוף פעולה למען כלל אזרחי ישראל. נפעל לחיזוק ביטחונה של מדינת ישראל ולשיפור איכות החיים של אזרחי ישראל״, אמר ראש הממשלה. 

נתניהו פרסם גם בעמוד הפייסבוק שלו הודעה ובה נאמר: "אזרחי ישראל היקרים, בשעה טובה יש לנו ממשלה חדשה. אני מודה לכם שהענקתם לי את הזכות לשרת אתכם כראש ממשלה בפעם השלישית. אני רואה בזה זכות גדולה ואחריות גדולה.

"אדאג לכך שהממשלה החדשה תפעל למען כלל אזרחי ישראל, ובראש ובראשונה כדי להבטיח את הביטחון של כל אחד ואחת מכם. הממשלה החדשה נכנסת לכהונתה כשמסביבנו נצברים אתגרים גדולים במזרח תיכון סוער ורוגש. בעבודה משותפת נוכל לגבור על אתגרים אלה, וגם להבטיח את השינויים המתבקשים להורדת יוקר המחיה ובפרט את מחירי הדירות, ולהגביר את השוויון בנטל".

קודם לכן, במו"מ לילי, סוכם כי נפתלי בנט ישמש יושב ראש ועדת השרים לענייני יוקר המחייה, הריכוזיות במשק ועידוד התחרותיות. בנוסף, לכך יעמוד נציג הבית היהודי, בראש הוועדה המשותפת בכנסת לשוויון בנטל. בנט ולפיד נעתרו לבקשת נתניהו וויתרו על תואר סגן ראש הממשלה, שעליו פרץ המשבר האחרון אתמול.

ירכיב ממשלה. נתניהו (צילום: ציפי מנשה)
ירכיב ממשלה. נתניהו (צילום: ציפי מנשה)

הסיכומים האלה מסיימים משבר שארך אתמול יום שלם, לאחר שנפתלי בנט ומפלגתו ניתקו מגע עם הליכוד, לאחר שהתברר כי תואר סגן ראש הממשלה שהובטח לנפתלי בנט וליאיר לפיד – הושמט ברגע האחרון. בעקבות הגילוי הזה לא התייצב צוות המו"מ של הבית היהודי לחתימת ההסכם הקואליציוני שהייתה אמורה להתבצע עוד אתמול בצהריים. רק לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו שוחח עם נפתלי בנט – התאפשרה פגישת צוותי המו"מ. בשיחה סוכם כי הממשלה תקום ללא הגדרה של סגני ראש ממשלה.

חוק שוויון בנטל – תוך 45 יום

בהסכמים שנחתמו נקבע כי ליש עתיד יהיו חמישה שרים בממשלה: שר האוצר, שר החינוך, שר הרווחה, שר הבריאות ושר המדע והטכנולוגיה. בנוסף לכך תקבל יש עתיד את ראשות ועדת העלייה הקליטה והתפוצות, את ראשות הוועדה לקידום מעמד האישה ואת ראשות הוועדה המיוחדת לפניות הציבור. ליש עתיד יהיה גם סגן שר במשרד הרווחה.

עוד נאמר בהסכם כי "היה ושר כלשהו יישא בתואר סגן ראש הממשלה או משנה לראש הממשלה, כי אז יתווסף תואר זה לתוארו של שר האוצר".

בהסכם נאמר כי עם כינון הממשלה תוקם ועדת שרים בראשות שר מסיעת יש עתיד, שתורכב מכל מרכיבי הקואליציה, במטרה להעביר את חוק השוויון בנטל. וועדת השרים תגיש בתוך 45 ימים מיום הקמת הממשלה את הצעת החוק בנושא. הצעת החוק תעבור במליאת הממשלה לפני הגשת תקציב 2013 לכנסת. ועדת שרים זו תפעל כוועדת מעקב על ביצוע החוק והתקדמות התהליך במהלך כל כהונת הממשלה.

קריטריון "ותק בנישואין" אאוט. "מיצוי כושר השתכרות" - אין (צילום: ויקיפדיה)
קריטריון "ותק בנישואין" אאוט. "מיצוי כושר השתכרות" - אין (צילום: ויקיפדיה)

להשלמה מהירה של הליכי החקיקה תוקם בכנסת ועדה מיוחדת, או ועדת משנה של ועדת חוץ וביטחון אשר בראשה יעמוד נציג יש עתיד. ההכרעה איזו ועדה תשלים את הליכי החקיקה תהיה בסמכות יו"ר יש עתיד ולאחר היוועצות עם ראש הממשלה ויו"ר הכנסת.

עוד נקבע בהסכם כי שר החינוך יגבש תוך שישה חודשים מיום כינון הממשלה תכנית לימודי יסוד במערכת החינוך (לימודי ליב"ה) המחייבת את כלל ילדי ישראל. "מבלי לפגוע באמור, התכנית לא תפגע בזכותן של קהילות ייחודיות לגבש בנוסף תכניות לימודים המשקפות את אורחות חייהם". התוכנית תופעל שנתיים מיום אישורה. התוכנית תכלול את החקיקה הנדרשת לשם ביצועה והממשלה תפעל לשם העברת החוקים בכנסת בהצעת חוק ממשלתית במהירות המרבית.

על פי מסקנות ועדת טרכטנברג יבוטל הקריטריון המאפשר תמיכה במוסדות תורניים, עבור לימודיהם של תלמידים שאינם בעל אזרחות ישראלית, או שאינם תושבי קבע בישראל.

קריטריון "מיצוי כושר ההשתכרות" לכל הנחה או הטבה

עוד נקבע בהסכם כי בתוך 60 ימים מכינון הממשלה יתוקן הסעיף בחוק הביטוח הלאומי הקובע תשלום מזערי בגין ביטוח בריאות וביטוח לאומי בסך 121 שקל לחודש לתלמיד ישיבה, כך שסעיף זה יוגבל למשך 7 שנים בלבד. לאחר מיצוי הזכאות, יעמדו שיעור דמי ביטוח הבריאות והביטוח הלאומי על השיעור המשולם על שכר המינימום במשק. גם ההנחות המפליגות שלהם זכו תלמידי "כוללים" במעונות יום יוגבלו לחמש שנים בלבד.

הממשלה תפעל למימוש תכנית הדיור הלאומי. יוקם קבינט דיור שבראשו יעמוד יו"ר יש עתיד. קבינט הדיור יורכב מהשרים הבאים: שר המשפטים, שר הבינוי והשיכון, השר להגנת הסביבה, שר הפנים, שר החקלאות, שר האנרגיה והמים, שר התחבורה.

יבוטל הקריטריון המאפשר תמיכה במוסדות תורניים, עבור לימודיהם של תלמידים שאינם בעל אזרחות ישראלית. (צילום: ויקיפדיה)
יבוטל הקריטריון המאפשר תמיכה במוסדות תורניים, עבור לימודיהם של תלמידים שאינם בעל אזרחות ישראלית. (צילום: ויקיפדיה)

תוך 30 ימים מיום כינונה של הממשלה יתקן שר השיכון את הקריטריונים לתנאי הזכאות לדיור בבעלות במתכונת ״מחיר למשתכן״, של משרד השיכון, כך שמיצוי כושר ההשתכרות יהווה אחד הקריטריונים לזכאות במקום הקריטריון ותק בנישואין, בהמשך להמלצות ועדת טרכטנברג. שר השיכון יציג את הקריטריונים ששונו במליאת הממשלה, לאחר אישורם במועצת מקרקעי ישראל. יו"ר רשות מקרקעי ישראל יהיה משה כחלון, והצדדים מתחייבים להעביר בכנסת את שינויי החקיקה הנדרשים לשם הצבת כחלון בתפקיד זה. רשות מקרקעי ישראל תיוותר באחריות משרד הבינוי והשיכון.

עם הגשת התקציב, יגבש שר האוצר תכנית לשילוב הדרגתי של קריטריון "מיצוי כושר השתכרות", לכל הטבה או הנחה או פטור המעניקים משרדי ממשלה.

חקיקה בנושאי דת – בהסכמת כל מרכיבי הקואליציה

עוד הוסכם כי "יו"ר הבית היהודי יכהן כחבר ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט הביטחוני מדיני) ובכל פורום ממשלתי מדיני ביטחוני וכלכלי שבהם מכהן ראש הממשלה". נפתלי בנט יהיה חבר גם בצוות שרים שיוקם לעניין קידום תהליך השלום עם הפלסטינים שבראשו יעמוד נתניהו. בצוות השרים יהיו חברים גם שרת המשפטים ציפי לבני, שר הביטחון המיועד משה יעלון, שר האוצר המיועד יאיר לפיד ושר החוץ.

בנט יכהן גם כיו"ר ועדת המשנה של קבינט כלכלי חברתי לענייני יוקר המחיה, הריכוזיות במשק ועידוד התחרותיות. "הוועדה תוקם תוך 30 יום מיום כינון הממשלה", נכתב. בנט יכהן כחבר ועדת השרים לענייני הפרטה וכממלא מקום של יו"ר הוועדה: "הקבינט הכלכלי חברתי יטפל בהבטחת זכויותיהם של אנשי המילואים על פי תוכנית שיגיש יו"ר הבית היהודי, ושר מהבית היהודי יכהן כיו"ר הוועדה".

שני שרים למפלגת הבית היהודי בוועדת השרים להתיישבות. בתמונה, גבעת האולפנה (צילום: ויקיפדיה)
שני שרים למפלגת הבית היהודי בוועדת השרים להתיישבות. בתמונה, גבעת האולפנה (צילום: ויקיפדיה)

מטעם הבית היהודי יכהנו שני שרים כחברים בוועדת השרים לענייני התיישבות, ושניים בוועדת שרים לענייני חקיקה. נציג אחד ימונה כחבר בוועדה למינוי דיינים. נציג יכהן כסגן יו"ר הכנסת. ח"כ מטעם הבית היהודי יכהן כיו"ר ועדת הכספים, וכיו"ר ועדה מיוחדת בכנסת ליישום מתווה השוויון בנטל. בעניין זה סוכם כי תוקם מנהלת שירות אזרחי שתהיה באחריות שר מהבית היהודי וזאת על פי החלטתו של בנט.

[related-posts]

בנוסף תוקם מנהלה לזהות יהודית במשרד לשירותי דת תוך 30 יום מכינון הממשלה אשר תפעל בין היתר לשיפור מערך הגיור. נציגי הקואליציה בגוף הבוחר של הרבנות הראשית יתואמו עם סיעת הבית היהודי. ההסכם מפרט כי שינויי חקיקה בנושאי דת יהיו בהסכמת כל מרכיבי הקואליציה, וכן מופיע סעיף שלפיו אם יתבקש ראש הממשלה על ידי יו"ר הבית היהודי להפסיק כהונתו של שר הנמנה עם הבית היהודי ולמנות אחר במקומו, ראש הממשלה ייענה לכך.

הישג נוסף שנרשם לבית היהודי נוגע לתקצוב החינוך הציוני-דתי והקלה בנטל תשלומי ההורים: "הממשלה תפעל לשינוי מנגנון התקצוב של החינוך הממלכתי דתי תוך 90 יום, באופן שיאפשר חלוקה הוגנת יותר של התקציב בין האוכלוסיות השונות".

"אי אמון קונסטרוקטיבי מלא"

בסעיפי ההסכם הדנים במשילות, דמוקרטיה ושלטון החוק נאמר כי הממשלה תביא לאישור הכנסת כבר במושבה הראשון את שינוי שיטת הממשל שתחול החל מהכנסת ה-20 ואילך בו יתמכו כל מרכיבי הקואליציה.

הכנסת: מחסום ארבעת האחוזים. (צילום: רפי מיכאלי)
הכנסת: מחסום ארבעת האחוזים. (צילום: רפי מיכאלי)

עוד הוסכם כי:

  • מספר חברי הממשלה לא יעלה על 18, בנוסף לראש הממשלה, ומספר סגני השרים לא יעלה על 4.
  • לא יהיו שרים ללא תיק.
  • אין לשנות הוראה בסעיף זה אלא ברוב של 70 חברי כנסת.
  • אי אמון קונסטרוקטיבי מלא: הבעת אי אמון בממשלה תיעשה בהחלטה של הכנסת ברוב של 65 מחבריה להביע אמון בממשלה חדשה.
  • מאחוז החסימה יעלה ל-4%.
  • תינתן לממשלה אפשרות להגיש את תקציב המדינה במועד מאוחר יותר, ותמשיך לפעול על פי המנגנון של 1/12 עד לקבלת הצעת חוק התקציב גם לאחר תחילתה של שנת הכספים.
  • "החוק הנורבגי" – בהסכמים שנחתמו מובהר כי הצדדים חלוקים באשר להחלת החוק הנורבגי במסגרת השינויים הנדרשים בשיטת הממשל – ונאמר בו כי ימשיכו לדון בעניין זה. אם לא תושג הסכמה בין הצדדים על סוגיה זאת, תוגש הצעת החוק הממשלתית עד תום המושב הראשון של הכנסת ה-19 ללא רכיב החוק הנורבגי.
  • התפלגות סיעה – חברי סיעה שהתפצלו לא יהיו זכאים לכספי המימון זאת למעט רשימת מועמדים המורכבת ממספר מפלגות אשר הגישו הסכם והודעה בהתאם לחוק הכנסת.
  • פיזור הכנסת ע"י ראש הממשלה: "נוכח ראש הממשלה כי קיים בכנסת רוב המתנגד לממשלה ושעקב כך נמנעת אפשרות לפעולה תקינה של הממשלה, רשאי הוא, תוך מתן הודעה לנשיא המדינה, לפזר את הכנסת בצו שיפורסם ברשומות. הצו ייכנס לתוקפו 28 ימים אחרי יום פרסומו".
  • הממשלה תתקן את חוק יסוד: משק המדינה, כך שתידרש הסכמה של 61 חברי כנסת לאישור חוק שעלותו התקציבית היא מעל ל – 50 מיליון שקל.
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן