Skip to content

שפעת, העונה הבוערת

מהי בדיוק מחלת השפעת? כיצד מטפלים בה? האם ניתן להימנע ממנה? למי מומלץ להתחסן? כל מה שרצית לדעת על המחלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מהי בדיוק מחלת השפעת? כיצד מטפלים בה? האם ניתן להימנע ממנה? למי מומלץ להתחסן?

* מאת ד"ר גרשון קרן   

לשתות הרבה ולא להדביק אחרים. נגיף השפעת (צילום: ויקימדיה)

מהי שפעת?

שפעת היא מחלה של דרכי הנשימה, הנגרמת על ידי נגיף החודר לדרכי הנשימה וגורם לתופעות כגון חום, חולשה, נזלת, כאבי עצמות וירידה כללית בתפקודו של האדם למשך מספר ימים.

השפעת מועברת בקלות מאדם לאדם על ידי השתעלות, עיטוש ועוד. נגיף השפעת "דוגר" בגוף מספר ימים עד להתפרצות המחלה בדרגותיה השונות.

מהם הסיכונים של נגיף השפעת?

נגיף השפעת הינו נגיף המשנה את המבנה הפנימי שלו בתדירות גבוהה ולכן עלולים להיווצר זנים חדשים של שפעת, שהשפעתם הרסנית. בכל עונה נערכים במשרד הבריאות בארץ להתפרצות אפשרית של זן שפעת חדש ולכן ממליצים להתחסן בפני הזנים הקיימים. החיסון המקובל בעולם ובישראל הוא חיסון הניתן באופן חד פעמי לפני בוא החורף, המכיל בתוכו שלושה זנים עיקריים ידועים של הנגיף, אשר שכיחותם בקרב חולי השפעת היא הגבוהה ביותר ואחראיים למרבית התחלואה.

מדוע מופיע הנגיף בעיקר בחורף?

החורף מספק תנאים אקלימיים הנוחים ביותר להתפתחותו של הנגיף. בנוסף, מזג אוויר הסגרירי, חוסר באוורור מתאים של חדרים ואולמות ותנאי צפיפות במקומות כגון גני ילדים, בתי ספר, מוסדות ומפעלים, מעלים אף הם את הסיכוי להידבקות בשפעת.

איך נמנעים מהמחלה?

ראשית, רצוי לוודא את אוורורם של אולמות וחדרים סגורים. שנית, יש להימנע ככל הניתן ממגע קרוב עם חולה שמאובחן כחולה שפעת. שלישית, יש להתחסן בטרם הופעתה של "העונה הבוערת" של השפעת.

ההמלצה לביצוע החיסונים נכונה בעיקר לתינוקות, פעוטות, אוכלוסייה קשישה ואוכלוסייה שהמערכת החיסונית שלה פגומה או ירודה מסיבה כלשהי (חולים במחלות כרוניות, מטופלים בתכשירים הורמונאליים ועוד).

חשוב להבין שאם חלה האדם בשפעת מזן מסוים, אין אפשרות כי ידבק באותו הזן בשנית מכיוון שנוצרו נוגדנים מתאימים. נוגדנים אלו עשויים לסייע בהתמודדות בזן אחר של שפעת, במידה שיחלה ואף להקל על הסימפטומים הנילווים. זו גם הסיבה שביצוע החיסון יש בו מן ההגנה, למרות שאינו מכיל את כל סוגי השפעת הקיימים.

האם מומלץ למבוגרים ולילדים בריאים להתחסן?

ביצוע החיסון נכון גם לאנשים העובדים במקצועות הסיעוד, הרפואה, הגננות וההוראה, מכיוון שאלה באים במגע יומיומי עם האוכלוסיות הרגישות שהוזכרו לעיל. לגבי ילדים בריאים שאינם חולים במחלות ריאה או מחלות כרוניות, הנטייה היום בעולם הרחב היא לתת להם חיסונים נגד שפעת, כי הוכח שילדים בגיל הרך הם אלה שחולים ראשונים במשפחה בשפעת והם הגורמים לפיזור המחלה בקרב בני הבית. כמו כן נמצא, שילדים בגיל הרך שחוסנו חלו פחות במחלות נגיפיות אחרות, כמו למשל נגיפים הגורמים לדלקות בדרכי הנשימה ודלקות אוזניים.

כיצד מטפלים?

ההמלצה העיקרית של ד"ר קרן היא מנוחה של מספר ימים והימנעות מהגעה למקום העבודה או הלימודים כדי לא להדביק אחרים. חשוב לשתות הרבה בזמן ההחלמה. המחלה תעבור בדרך כלל תוך שבוע ימים מיום הופעתה.

במקרים בהם מסתמנת החמרה כגון חום גבוה שאינו יורד במשך מספר ימים, שיעול שהופך טורדני, ליחה מוגברת ומוגלתית וכאבים בחזה, רצוי לפנות לרופא שוב על מנת לשלול סיבוך שכיח ועיקרי של דלקת ריאות, שנוצר עקב השפעת.

חשוב לדעת, כי מכיוון ששפעת אינה מחלה חיידקית, הרי שטיפול אנטיביוטי אינו מהווה גורם מסייע בטיפול בה. עם זאת, מלבד חיסונים ישנה תרופה ששימוש בה בשלבים ראשוניים של המחלה מאפשר את קיצורה ומקל על חומרתה. מדובר בתרופה אנטי-ויראלית (נגיפית), שמכוונת להרוס את מבנה הנגיף ועל ידי כך מקצרת את חייו וחיי המחלה. זוהי תרופה הניתנת דרך הפה, על ידי מרשם רופא ומומלצת למבוגרים בלבד.

מה פירוש הדיווחים השונים שמתקבלים מדי שנה על זנים חדשים של שפעת?

כאמור, נגיף השפעת הינו נגיף המשנה את מבנהו בתדירות גבוהה. לכן גם קיימים זנים רבים של שפעת, אם כי חלקם שכיח ביותר.

הבעיה העיקרית עליה מדווח בכלי התקשורת בשנים האחרונות, בהקשר לנגיף השפעת, היא שישנם נגיפי שפעת המאופיינים לא רק לבני אדם אלא גם לעופות ולבעלי חיים אחרים (כגון חזירים). יכולת השינוי הגנטי של הנגיף, שתוקף בני-אדם בלבד, ושילובו עם נגיף שפעת התוקף עופות וחיות עלול ליצור זן חדש וקטלני של שפעת, שיגרום לתמותה רחבת היקף, בדומה למגפות השפעת הקטלניות שאירעו במאה ה- 20.

שפעת העופות, לדוגמה, אופיינית רק לעופות, אבל בגלל שלבני אדם בארצות ויבשות לא מפותחות ישנה נטייה לישון ולגור בסמוך לעופות משק הבית, המגע הקרוב עלול לגרום להיווצרות זן חדש של נגיפי שפעת, שנגדם אין לנו עדיין תשובה רפואית.

הבשורה המרגיעה בהקשר זה היא, שעד כה לא התגלו מקרים של שפעת העופות בבני אדם, אם כי החשש קיים בכל שנה מחדש.

* ד"ר קרן הוא מנהל היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי הלל יפה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן