Skip to content

פרובנס בעיניים יהודיות

מסלול שמוביל את המטייל בעקבות המורשת היהודית בפרובנס, הוא חידוש שהושק בימים אלה. לצורך כך הופקו שתי חוברות – בעברית ובאנגלית – ובהן 13 תחנות שאפשר לעבור באופן עצמאי וכן מפה. זוהי מחווה ליהודי פרובנס, בזכות תרומתם לאזור במרוצת מאות שנים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שדות לבנדר בפרובנס. אזור תיירותי מגוון ותרבותי. (צילום: לשכת התיירות של פרובנס)
שדות לבנדר בפרובנס. אזור תיירותי מגוון ותרבותי. (צילום: לשכת התיירות של פרובנס)

"בעקבות המורשת היהודית בפרובנס" היא חוברת שהופקה על ידי לשכת התיירות של פרובנס לכבודה של המורשת היהודית בפרובנס, שהינה בת למעלה מאלפיים שנה.

ברונו ג'יימס, מנהל לשכת התיירות של פרובנס. מחווה לעם היהודי
ברונו ג'יימס, מנהל לשכת התיירות של פרובנס. מחווה לעם היהודי

ברונו ג'יימס, מנהל לשכת התיירות של פרובנס, הגיע לישראל לרגל השקת המסלול ולדבריו, זהו פרוייקט ראשון מסוגו: "לראשונה אנחנו עושים תיעוד כזה על עם", הוא אומר, "כי הנוכחות היהודית בפרובנס היתה כה משמעותית, בתקופה הרומית ואף בימי ייסוד מארסיי במאה השישית לפני הספירה".

במארסיי, בירת פרובנס, יש כיום יותר מ-800 אלף תושבים, מתוכם כ-100 אלף יהודים.

פרובנס לא זקוקה לקידום מכירות, היא יעד תיירות ידוע ואהוב. לדברי ג'יימס, המסלול החדש יכול להיות עוד נושא בתיירות לפרובנס לצד הנופים המגוונים, התרבות, הטבע וכן היות פרובנס יעד לציוריהם של ציירים כמו ואן גוך, סזאן ואחרים.

לפני כחצי שנה חנכה אייר פראנס קו ישיר בין נתב"ג למארסיי, שהביאו לירידת מחירים וגם מאפשרים קפיצה לחופשת סוף שבוע מחמישי עד ראשון. "זו דרך מצוינת להכנס לפרובנס דרך מארסיי, שהשנה מכהנת כבירת התרבות של אירופה, עם שלושה מוזיאונים חדשים והנמל הישן המחודש", סיכם ג'יימס.

בית הכנסת הגדול של מארסיי, מן המאה ה-19. במארסיי עוד 40 בתי כנסת קטנים יותר. (צילום: עמית מנדלזון)
בית הכנסת הגדול של מארסיי, מן המאה ה-19. במארסיי עוד 40 בתי כנסת קטנים יותר. (צילום: עמית מנדלזון)

אלה הן התחנות במסלול בעקבות המורשת היהודית בפרובנס:
1. מארסיי (Marseille) – המסלול מתחיל במארסיי, בה מומלץ להשתתף בתחפילה בבית הכנסת המהודר ברחוב ברוטיי מן המאה ה-19, או באחד מבין 40 בתי הכנסת הקטנים יותר. כמו כן, מוצע לצפות בעבודת הפיסול המכונה "מארסיי" על חוף הים, עבודה שהוענקה לעיר על ידי ממשלת ישראל. תחנה נוספת היא בקברו של הרב יונה וייל בבית הקברות סנט פייר. כדאי למצוא זמן פנוי לבקר באחת התערוכות המתקיימות במרכז היהודי לתרבות על שם אדמונד פלג.

2. טרטס (Trets) – בטרטס עברו דרך שערי העיר מימי הביניים במרכז ההסטורי המבוצר, הנמצא ברובע היהודי (ברחוב פול ברט כיום), שם ניצב מבנה מן המאה ה-12, ששמו היה מימים ימימה "בית הכנסת" בפי התושבים. כיום נעשות שם חפירות ארכיאולוגיות כדי למצוא שרידי מקווה.

3. מחנה המעצר בעיירה לה-מיל (Camp des Milles) – אתר זה, מהמאה ה-19, היה מפעל לייצור לבנים ורעפים עד 1939 ונהפך למחנה מעצר ליהודים לפני העברתם למחנות ההשמדה במלחמת העולם השנייה. רכבת להובלת בעלי חיים נמצאת על המסילה. לאחרונה שופץ המקום והיה לאתר זכרון ולמרכז הדרכה ולימוד.

4. אקס-און-פרובנס (Aix-en-Provence) – בעיר זו, מזכירים שלטי רחובות עתיקים בני כמה דורות את הרובע היהודי. החיים היהודיים מרוכזים כיום ברחוב ירושלים, עם בית הכנסת, שנבנה אחרי המלחמה ובקרבתו המרכז הקהילתי-תרבותי, שהוקם לזכרו של המלחין המפורסם, בן העיר, דריוס מיו.

5. טרארסקון (Tarascon) – כאן אפשר למצוא רחובות הנקראים "רחוב היהודים" וגם "זכויות היהודים", רחובות יהודיים שבהם בתים מימי הביניים וכן בית מהמאה ה-13 – שעברו שיפוץ. מחוץ לעיר, קרוב לקאפלה סנט גבריאל (גבריאל הקדוש), נמצאת מצבת קבר ועליה חריטה בעברית משנת 1196. אבן המצבה משובצת בתוך מגדל מרובע, שככל הנראה נבנה מאבנים שהובאו מחומת אחד מבתי הקברות היהודיים הראשונים.

בית הכנסת באקס און פרובנס, שנבנה אחרי מלחמת העולם השנייה. (צילום: עמית מנדלזון)
בית הכנסת באקס און פרובנס, שנבנה אחרי מלחמת העולם השנייה. (צילום: עמית מנדלזון)

6. סנט-רמי-דה-פרובנס (Saint-Remy-de-Provence) – ברובע היהודי העתיק של עיר זאת, ניצב בית הולדתו של נוסטרדמוס, אסטרולוג ורופא ממוצא יהודי ששמו המקורי היה מישל (מיכאל) דה נוסטרדם. למרות שהמשפחה הוטבלה לנצרות לפני דורות, היחס אליהם מצד השלטונות המשיך להיות חשדני והם אולצו לשלם מיסים גבוהים ומיוחדים להם. אין אפשרות לבקר בבית כיום.

7. ארל (Arles) – במוזיאן של ארל ממצאים מהמורשת היהודית בת מאות השנים. תגלו שם מצבות קבר כתובות עברית מתקופת ימי הביניים וכן מצבת קבר מפוסלת מהמאה הרביעי לספירה, המייצגת את אברהם אבינו מניף את ידו האוחזת במאכלת. ב "מוזיאון דה ארלטאן", מיצג של תשמישי קדושה יהודיים ומוצגים נוספים.

8. הקומטה הוונציאני (Comtat Venaissin) – מובלעת שהיתה שייכת לאפיפיורות כמו העיר אביניון והיווה איזור מפלט ליהודים שברחו מצרפת.

9. קרפנטרה (Carpentras) – כאן נמצא בית הכנסת העתיק ביותר בצרפת שנבנה בשנת 1367 ועדיין מתקיימות בו תפילות קבועות.

10. אביניון (Avignon) – במאה ה-19 נבנה כאן בית כנסת בסגנון מקדש יווני, על חורבות בית הכנסת מהמאה ה-14, שנשרף כליל. בקומות התחתונות עדיין נמצא תנור לאפיית מצות שנותר מהמאה ה-14.

11. קאוויון (Cavailon) – בית הכנסת כאן ידוע בכינויו "האח הצעיר" של בית הכנסת בקרפנטרה.

12. איל-סור-לה-סורג (Isle-sur-la-Sorgue) – בקתדרלה המקומית אפשר להבחין ברשת המפרידה בין המתפללים לבין המזבח, שנלקחה מבית הכנסת, שנהרס לאחר המהפכה הצרפתית. כמו כן, מצוי בעיר בניין גבוה בצורת האות ח' הנקרא "בית יהודי" על כיכר "היהודיות". בנוסף העיריה שיפצה את בית הקברות הקרוב לעיר והקימה חומות הגנה סביבו.

13. פארן-לה-פונטיין (Fernes-les-Fontaines) – כאן מצוי מקווה פרטי מהמאה ה-16 שנמצא בתוך המצודה בכיכר היהודיות. כיום המבנה הרוס והוא נמכר לנוצרי.

[related-posts title="כתבה קודמת על מארסיי"]

 

4 Comments

  1. שרון
    20 במרץ 2013 @ 16:06

    הקו בין תל אביב ומרסיי של אייר פראנס הוא במתכונת של low cost ממה שאני יודע – שזה ממש לא לכל אחד. הטיסות יכולות להתעכב בשעות, אין אוכל או שתייה, שלא לדבר על מקומות מסומנים, וכמובן שגובים ממך אקסטרה על המזוודה אז אני אפילו לא יודע להגיד אם זה שווה במחיר. בקיצור – לא מומלץ בכלל.

    • עמית מנדלזון
      20 במרץ 2013 @ 20:53

      שרון low cost בכל העולם משמעותו בלי אוכל ומה שמסביב לזה, אני לא יודע אם אתה מבין אבל מחיר הטיסה למארסיי באל על היה 700 דולר ואיר פראנס גובה 300 עד 400 כך שלוותר על ארוחה קלוקלת במחיר הזה כדאי

  2. אילנה קובץ'
    17 במרץ 2013 @ 16:09

    מופע יחצנות לעידוד תיירות של ישראלים בעקבות מורשת היהודים בצרפת? צריך להציב שמירה על כל תייר ישראלי מרוב המוסלמים ושונאי ישראל שמסתובבים בכל צרפת בייחוד באזור מרסייי פחדד איך שאתם מפרסמים דבר כזה בדיוק ביום שבו עורכים אזכרה לאירוע הפשע בטולוז שבו נהרגו יהודים ואחרים חפים מפשע- חוסר טקט אטימות- לא נוסעים יותר לצרפת!!!!!

    • עמית מנדלזון
      17 במרץ 2013 @ 17:04

      אנשים טיפשים יכולים להישאר בישראל, רצוי שלא יצאו משם. לא נוסעים לטורקיה לא נוסעים לצרפת לא נוסעים לאנגליה. אני מבין שהמקום היחיד שאת רוצה לסוע אליו זה דרום תל אביב היכן שדמם של שחורים מותר או לשטחים היכן שדמם של ערבים הוא הפקר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן