Skip to content

האם הראלי בסכנה?

למרות העליות המרשימות, משקיעים רבים חוששים מפני תיקון משמעותי שעלול לצאת לדרך בעתיד הנראה לעין, אך בינתיים נתוני המקרו ממשיכים לספק דלק להמשך הראלי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שבוע מוצלח נוסף עבר על המשקיעים בעולם. מדד הדאו גונס סגר רצף של 11 שבועות רצופים של עליות. המדד המכיל בתוכו את 30 המניות של התעשייה הכבדה בארה"ב קבע שיא היסטורי ונראה כי היד עוד נטויה. מדד ה-S&P500 סגר את השבוע נקודות בודדות מתחת לשיא כל הזמנים.

למרות העליות המרשימות, משקיעים רבים חוששים מפני תיקון משמעותי שעלול לצאת לדרך בעתיד הנראה לעין, אך בינתיים נתוני המקרו ממשיכים לספק דלק להמשך הראלי. הנתון המרכזי שנתן דחיפה לשווקים היה נתון המכירות הקמעונאיות בארה"ב. על פי הנתון, המכירות זינקו ב-1.1% בחודש פברואר והשאירו אבק לתחזיות האנליסטים אשר ציפו לעליה של 0.5% בלבד. מדובר בנתון חיובי מאוד עבור הכלכלה האמריקנית היות והיא משקפת את מצבו של הצרכן האמריקני המהווה מנוע צמיחה עיקרי של הכלכלה הגדולה בעולם. מספר דורשי העבודה החדשים ירד לשפל של 332 אלף תביעות חדשות לעומת הצפי שעמד על 348 אלף תביעות. מדובר בשיפור משמעותי ביחס לשבוע קודם שבו נרשמו 342 אלף תביעות חדשות. מדד המחירים ליצרן טיפס ב-0.7% לעומת העלייה המתונה יחסית של 0.2% שנרשמה בחודש קודם. מדד המחירים לצרכן עלה גם כן ב-0.7% לעומת הצפי שעמד על עליה של 0.6%.

האירו התאושש לאחרונה למרות החששות מפני התדרדרות כלכלית נוספת. נראה כי אמון המשקיעים מתחיל לחזור בהדרגה. אם לא יקרה משהו קיצוני באירופה, אנו צפויים לראות את המשך התחזקותו של האירו מול מרבית המטבעות הנסחרים מולו.

מקרו מסביב לעולם

הבנק המרכזי של ניו זילנד הותיר את שיער הריבית על כנה ברמה של 2.5% בהתאם לתחזיות.
באוסטרליה, נתוני התעסוקה הפתיעו לטובה וגרמו לזינוק של הדולר האוסטרלי. על פי הנתונים, שיעור האבטלה נותר ללא שינוי ברמה של 5.4% לעומת הצפי לעליה קלה של 0.1% והמשק האוסטרלי הצליח ליצר 71500 משרות חדשות. מדובר בנתון פנטסטי שהכה בגדול את התחזיות שעמדו על תוספת של כ-9500 משרות בלבד. נתון חודש ינואר עודכן כלפי מעלה ל-13100 משרות חדשות. הדולר האוסטרלי התחזק מאוד השבוע וסגר מעל 1.04 מול הדולר האמריקני.

מה מצפה לנו השבוע?

שוק המקומי
שבוע רגוע יחסית עבר על המשקיעים בשוק המקומי. למרות שהמדדים סגרו את השבוע בטריטוריה החיובית, לא ראינו עדיין תנועות משמעותיות בשוק. מדד ת"א 25 ניסה מספר פעמים לסגור מחיר מעל 1240 הנקודות אך ללא הצלחה. המדד סגר את השבוע על רמה זו ונראה כי המלחמה סביב רמה זו תימשך לאורך השבוע שלפנינו. הרכבת הממשלה החדשה צפויה לתמוך בשוק המקומי ואילו הנעילה השלילית בוול סטריט מיום שישי האחרון, צפויה להעיב על השוק.

בזירת המט"ח המקומית, צמד הדולר שקל נע בכבדות רבה בין 3.67 – 3.7. מגמה זו צפויה להימשך לאורך השבוע שלפנינו והתנודתיות צפויה להיות גבוהה יחסית. אנו מעריכים כי הדולר צפוי להיחלש במהלך השבוע שלפנינו בעולם וזה יבוא לידי ביטוי גם כנגד השקל. האירו לעומת זאת צפוי להתחזק נגד המטבע המקומי. צמד האירו שקל סגר את יום המסחר מעל 4.8, דבר אשר מהווה איתות שוורי. מהלך העליות הצפוי, יגיע ככל הנראה לאזור 4.9.

זירה בינלאומית

אחרי שבוע מצוין שבו חלק מהמדדים המובילים בעולם הצליחו לקבוע שיאים חדשים, נשאלת השאלה – עד מתי הראלי ימשך?. קשה מאוד לנסות להעריך את סיום הראלי בעיקר בשל העובדה שנתוני המקרו ממשיכים להפתיע לטובה, בעיקר בארה"ב. בינתיים המשקיעים נהנים מהעליות ומוכנים לקנות כמעט בכל מחיר. מגמה זו צפויה להימשך גם בעתיד הקרוב אלא אם תצוץ איזו שהיא בעיה חדשה בעולם אשר תערער את ביטחונם של המשקיעים.

השבוע שלפנינו צפוי להיות מעניין במיוחד. החלטת הריבית בארה"ב והצהרתו של יו"ר הפד' ברננקי יעמדו במוקד. ברננקי צפוי להתייחס לראשונה לנתוני התעסוקה המפתיעים של חודש פברואר אשר הצביעו על ירידה בשיעור האבטלה של 0.2% ל-7.7% ועל תוספת מכובדת של כ-236 אלף משרות חדשות. נזכיר שברננקי דואג לציין בכל הזדמנות שלא יחולו שינויים מוניטאריים עד שהאבטלה לא
תרד באופן משמעותי. כעת אחרי ששיעור האבטלה מתחיל לרדת, יהיה מעניין לראות האם ברננקי יתחיל לרמוז על יציאה מוקדמת מתוכניות התמריצים, דבר אשר יחזק את הדולר ויוביל אולי גם למימושים בשווקים.

אנו מעריכים כי יו"ר הפד' לא יפזר רמזים בנוגע לשינויים כלשהם היות ועדיין מוקדם לדבר על כך. ההתאוששות שחלה לאחרונה נורא שברירית בעיקר בשל העובדה שהמשבר באירופה עדיין מרחף באוויר והצמיחה בארה"ב מתונה מאוד יחסית. להערכתנו לא צפויים להתחולל שינויים כלשהם לאורך כך השנה הנוכחית והשווקים ימשיכו לנוע בתנודתיות רבה.

אירופה

נתוני מקרו רבים עשויים לקבוע את גורלו של האירו לימים הקרובים. האירו מצליח להתאושש מעט אחרי התיקון האגרסיבי שספג בעקבות הטלטלה הפוליטית באיטליה. כעת מצפים לאירו מספר אתגרים שישפיעו על עתידו:

האתגר הראשון – מתפרסם ביום שלישי : סקר הסנטימנט הכלכלי של מכון ZEW בגרמניה. הסקר צפוי להצביע על נסיגה קלה בסנטימנט ביחס לחודש הקודם. הנתון צפוי לרשום קריאה של 47.9 נקודות לעומת 48.2 שנרשמו בחודש הקודם. הסקר המשוקלל צפוי להראות התאוששות בגוש האירו ביחס לחודש הקודם. הנתון המשוקלל צפוי לרשום קריאה של 43.7 נקודות לעומת 42.4 נקודות שנרשמו בחודש הקודם.

האתגר השני – מדד מנהלי הרכש ברחבי אירופה. המדד צפוי להצביע על התרחבות בסקטור היצור והשירותים בגרמניה ועל התכווצות של הסקטורים בגוש האירו ובצרפת. למרות ההתכווצות הצפויה, הנתונים אמורים להצביע על שיפור ביחס לחודש הקודם.

האתגר השלישי – סקר האקלים העסקי בגרמניה. הסקר הנערך בקרב 7000 בתי עסק צפוי להצביע על שיפור התחזיות לחצי שנה הקרובה. הנתון צפוי לרשום קריאה של 107.8 נקודות לעומת 107.4 נקודות שנרשמו בחודש הקודם.

אם הנתונים יפתיעו לטובה, ניתן יהיה לצפות להמשך ההתחזקות של האירו אל עבר 1.34. נתונים מאכזבים עשויים להוביל לשבירה של 1.3 ולהמשך הצלילה אל עבר אזור 1.29. בכל מקרה השבוע צפויה תנודתיות רבה בצמדי האירו.

גם סין תרכז עניין

השבוע עיני הסוחרים יהיו נשואות גם אל עבר סין שם צפוי להתפרסם נתון מדד מנהלי הרכש של סקטור היצור במדינה. הנתון צפוי לרשום קריאה של 51.2 נקודות לעומת 50.4 הנקודות שנרשמו בחודש הקודם. נתון זה משפיע מאוד על מה שמרחש בסין והוא גורם לתנודתיות רבה בשווקים הפיננסיים. נתון חיובי עשוי לתת דחיפה נוספת לשווקים ואילו נתון מאכזב עלול להצית גל תיקון משמעותי.

בריטניה

נתוני המקרו עשויים לבלום את ההתאוששות של הפאונד. המטבע המלכותי הצליח לסגור שבוע מוצלח במיוחד מעל 1.5 דולר לפאונד. למרות שהפאונד קטע רצף של ארבע שבועות רצופים של ירידות, השבוע צפויים להתפרסם מספר נתוני מקרו משמעותיים אשר עשויים לכלכל את החגיגות. פרוטוקולים של ישיבת הריבית האחרונה, נתוני האינפלציה, נתוני התעסוקה והמכירות הקמעונאיות יכריעו את גורלו של הפאונד לימים הבאים. המכירות הקמעונאיות צפויות להצביע על שיפור דווקא. על פי הנתון, המכירות עלו ב-0.5% אחרי הירידה של 0.6% שנרשמה בחודש הקודם.

לסיכום

שבוע מעניין מצפה לנו עם הרבה מאוד אירועי מקרו שעשויים להשפיע על הכיוונים בשוק. מעבר לכך, המשקיעים ינסו לנצל את הירידות האחרונות מיום שישי האחרון לצורך כניסה מחדש לשוק. דבר אחד כדאי לקחת בחשבון: נותרו מספר ימים לסיום הרבעון הראשון של השנה ובדרך כלל המשקיעים מעדיפים לממש רווחים בתקופה זו, בעיקר אחרי הראלי של השבועות האחרונים.

הכותב הוא ראש מחלקת מחקר A TRADE

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן