Skip to content

אזהרה לקפריסין בעקבות דחיית תכנית החילוץ

שר האוצר הגרמני הזהיר את קפריסין שהבנקים מוכי המשבר שלה עלולים לא להיפתח לעולם אם תדחה את תנאי תוכנית החילוץ. בריטניה שולחת מזומנים כדי להושיע את חייליה המוצבים באי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

וולפגאנג שויבלה, שר האוצר הגרמני, אמר אמש שבנקים קפריסאים גדולים "יפשטו רגל אם לא יוזרמו אליהם כספי חירום". כך מדווח ה-BBC. הוא דיבר אחרי שהפרלמנט בניקוסיה דחה פה אחד את עסקת החילוץ הבינלאומית שחייבה הטלת מס חד-פעמי על כספי המפקידים בבנקים.

אל תשלחו ידיכם אל קפריסין
אל תשלחו ידיכם אל קפריסין

בינתיים מתנהלות שיחות קדחתניות בניסיון למצוא תכנית חלופית. מנהיגי המפלגות של קפריסין ייפגשו היום בעקבות דחיית הפרלמנט את המס, חלק מתוכנית חילוץ בסך 10 מיליארד יורו.

נכון לעכשיו קפריסין סוערת ותכנית אזור היורו התפרקה לגמרי. אזרחי האי, ששלחו מסר חד-משמעי לבריסל, שתוצאותיו עלולות להתפשט לכל אירופה, מאושרים לכאורה – אך מדינתם תיאלץ להתמודד עם מציאות קשה.

אתמול, שלישי, אמר שויבלה שהוא מצטער על ההצבעה בפרלמנט הקפריסאי: "הבנק האירופי המרכזי הבהיר שללא תכנית רפורמה העזרה לקפריסין לא תוכל להימשך. מישהו צריך להסביר את זה לקפריסאים ואני חושב שיש סכנה שלא יוכלו לפתוח את הבנקים שלהם שוב. שני בנקים קפריסאיים גדולים יפשטו רגל בלי סיוע מיידי מהבנק המרכזי האירופי". מחשש למשיכת כספים מבוהלת סגרה קפריסין סניפי הבנקים באי לפחות עד מחר. גם הבורסה סגורה.

הבנקים הקפריסאיים היו חשופים מאוד ליוון, שקיבלה שתי חבילות חילוץ עצומות ושילמה עליהן מחיר כבד. סך ההפקדות בבנקים הקפריסאיים עומד על 68 מיליארד יורו, 40 אחוז של אזרחים זרים, רובם רוסים.

בתמורה להלוואה בסך 10 מיליארד יורו דורשות מדינות אזור היורו מקפריסין לגייס 5.8 מיליארד יורו מכספי המפקידים. תכנית החילוץ שפורסמה בשבת עוררה זעם נרחב באי מאחר שהיא תיאלץ חוסכים רגילים להיפרד מ-6.75% מכספם. אתמול הודיע משרד האוצר על שינוי בתכנית, שלפיו לא יוטל המס על מי שבחשבונם פחות מ-20,000 יורו. מפקידים גדולים יותר עדיין צפויים להפסיד 9.9% מכספם.

התכנית למסות חשבונות גדולים בשער גבוה יותר מכעיסה את רוסיה, מאחר שאזרחיה הם בעלי חשבונות רבים כאלה. אגב, כל אזרחי רוסיה אמורים לשלם מס הכנסה בשיעור אחיד, 10%, ובהנחה שרוב המפקידים הרוסים הפקידו כסף בקפריסין כדי לחמוק מתשלום המס, 9.9% מס הם עדיין עסק לא רע.

ממשלת קפריסין עצמה חוששת שהמיסוי הגבוה יותר על חשבונות גדולים יבריח מהמדינה משקיעים זרים ויחריב למעשה את כלכלתה.

רוסיה מאיימת לשקול מחדש תנאי הלוואה בסך 2.5 מיליארד יורו שהעניקה לקפריסין בשנת 2011. שר האוצר בקפריסאי הגיע אתמול למוסקבה בניסיון לדחות את החזר ההלוואה עד שנת 2020, או להקטין את שיעור הריבית.

בינתיים הודיע משרד ההגנה הבריטי, שמטוס הנושא מיליון יורו הגיע לקפריסין כדי לספק לאנשי הצבא הבריטי באי הלוואות, אם הכספומטים וכרטיסי האשראי במדינה יחדלו לתפקד.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן