Skip to content

הבדווים בנגב: פונינו לצורך תרגיל, בסיומו בתינו נהרסו ואדמותינו הופקעו

פעמים הרסה המדינה את בתיהם של בני אל-ערקיב בנגב, במהלך השנה האחרונה. בשנות החמישים הורתה המדינה לתושבי חמולת אל-ערקיב בנגב, לפנות את בתיהם בשל תרגיל צבאי גדול, הרסה את הבתים והפקיעה אדמות. ביתה"ש בית המשפט קבע שזכותם לחזור ואז החלה המדינה לייער שם. אז הם מפגינים מדי יום ראשון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

27 פעמים הרסה המדינה את בתיהם של בני אל-עראקיב בנגב, במהלך השנה האחרונה. בשנות החמישים הורתה המדינה לתושבי חמולת אל-עראקיב בנגב, לפנות את בתיהם בשל תרגיל צבאי גדול, הרסה את הבתים והפקיעה אדמות. בית המשפט קבע שזכותם לחזור ואז החלה המדינה לייער שם. כעת הם מפגינים מדי יום ראשון 

מאת אליק מאור

בדווים משבט אל-עראקיב הפגינו היום (א') בצומת להבים, בדרישה לקבל לידיהם בחזרה אדמות שהופקעו מהם במהלך השנים, ואשר אינן מושבות להם גם לאחר פסיקת בית המשפט. הפגנה כזו מתקיימת מדי יום א', בצומת רהט-להבים בדרום. 

אל עראקיב, לפני הריסת הבתים (צילום: ויקיפדיה)

"הגיע הזמן שתחזירו לידינו את האדמות" זועמים אנשי השבט הקטן התובע לידיו את אדמותיו שלטענתם, נלקחו מהם על ידי המדינה בשנות החמישים. זעמם של הבדווים פרץ השבוע לאחר שהבחינו בעבודות ייעור שמבצעת המדינה  בשטחים שלהם.

"בשנות החמישים אמרו להוריי ולכל השבט שצריך לצאת מהבית כי הצבא עושה שם תרגיל", מספר עזיז אלטורי (36) בן השבט. "יצאנו ואז נכנס הצבא והרס שם את כל הבתים. מאז בכל פעם שרצינו לחזור, אמרו לנו: תחכו". "עד שנות ה- 2000 לא ידעו הבדווים שישנם צווי הפקעה בשם המדינה" , טוענים עורכי הדין,

בביהמ"ש בבאר שבע דרשה וקיבלה השופטת נחמה נצר, הוכחות לכך שהבדווים שמרו על זיקתם לקרקע מאז קום המדינה. "הוכחנו לביהמ"ש שתובעים לא ידעו כלום ופשוט סמכו על המדינה במשך עשרות בשנים. עוד הוכחנו שלא נעשה דבר וחצי דבר בשטח הזה". אומר עזיז.

עו"ד פומרנץ

המדינה מצידה החלה בימים האחרונים לבצע עבודות ייעור על שטח המריבה. "על מנת להוכיח שנעשה משהו עם האדמות הללו, המדינה פתאום מבצעת ייעור", טוענים עורכי הדין כרמל פומרנץ ומיכאל ספרד, שתובעים בשם השבט את האדמות. 

"היקף פעולות הייעור מצביע ומעיד על כך שהמדינה עושה ניסיון נוסף כדי למנוע ולחסום את הבדווים מלהוכיח את זכויותיהם, במידה ותוכחנה בבית המשפט זכותם על הקרקע" מגיבה עו"ד פומרנץ ומוסיפה כי "תזמון הפעולות הללו בשטח איננו מקרי. הוא נועד בעצם לשפר את מצבה המשפטי של פרקליטות המדינה, לאחר שהבאנו ראיות לכבוד השופטת שדבר וחצי דבר לא נעשה במשך עשרות בשנים על ידי המדינה, זהו מעשה נואל ונפסד".

גם עזיז אלטורי מדבר על חוסר תום הלב של המדינה. "עשרות שנים השטח עמד ריק לחלוטין. פתאום, כשביהמ"ש מצביע על כך שהמדינה לא ביצעה בשטח שום עבודה וכי אין בסיס להוכחה כי נעשה בה שימוש שאי אפשר לבטלו , פתאום הם מייערים? לאנחנו א ניתן לזה לקרות".

הרסו 27 פעמים בשנת 2011. (צילום: ויקיפדיה)

 

בינתיים, מדי יום ראשון, בשעה שלוש וחצי בצהרים יש בכוונתם להתייצב בצומת להבים-רהט ולקיים הפגנה. 27 פעמים פשטו נציגי המדינה על בתיהם והרסו אותם, במהלך שנת 2011. הם לא מתכוונים לוותר. אותו לילה שהוריהם יצאו רק לזמן התרגיל הצבאי, חייב להסתיים כבר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן