Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 22.3.2013

השבוע ב'הַצָּעָה לְסֵפֶר' יהודית קציר חוזרת בגדול, השיר הארוך - ברוח החג - יציאה מעבדות לחרות, אנה פרנק על עליית הגג, ספר חשוב של חילי טרופר, תל אביב וברלין של אדם קומן ביצירה אישית וחזקה. חמש הצעות ספרותיות לחג ובכלל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

 צילה / יהודית קציר  לפני למעלה משנתיים קראתי ידיעה על כך שספרה החדש של קציר יראה אור במהלך שנת 2011. אז אולי באיחור ואולי בדיוק בזמן, מגיע אלינו הרומן החדש והמסקרן של יהודית קציר. מדובר במורכב ובגדול שבספריה עד כה, (בוודאי מבחינת אורך היריעה), רומן המתפרש על ארבעה דורות ונע יחד עם הגיבורות ממקום למקום. גיבורת הרומן האוטוביוגרפי בחלקו, צילה, היא אם סבתה של יהודית קציר. אבל זהו גם סיפורה של שושלת נשים חזקות ועצמאיות גם בתקופה שהדבר לא היה שכיח, ולא פחות מכך, סיפורם של הגברים שלצדן אשר מתוארים כרכי לב והססנים. ספר חדש של יהודית קציר, ועבור מי שכבר מכיר את כתיבתה, לא באמת צריך לןמר יותר מזה.

 (צילה, מאת יהודית קציר הוצאת הספרייה החדשה, הקיבוץ המאוחד, 509 עמ')

 תקווה (טרגדיה) / שלום אוסלנדר   סלומון קוגל נאחז בכל כוחו בתקווה וברצון להתחלה חדשה, אך החיים לא משתפים עמו פעולה. אמו הגוססת מתעקשת להעלות שוב ושוב את זיכרונותיה הקשים ממחנות הריכוז הנאציים, שככל הנראה כלל לא שהתה בהם, מצית בתים מסתורי מסתובב בשכונה החדשה ולקוגל יש סיבה להאמין שביתו הוא הבא בתור, ולקינוח, לילה אחד של נדודי שינה מוביל אותו אל עליית הגג של ביתו, שם הוא מוצא את אנה פרנק שמסתבר שלא מתה מעולם. אוסלנדר מטפל במיתוסים יהודים בחריפות ובהומור חסר רחמים. הוא עצמו חוזר בשאלה, לשעבר תלמיד ישיבה בקהילה חרדית סגורה בניו יורק. ספרו הקודם, 'מחבואים עם אלוהים'  מתאר את נעוריו בקהילה ואת תהליך התנתקותו ממנה וגם שם הוא עושה זאת תוך כדי שהוא גורם לקוראיו לצחוק עד כאב בטן.

(תקווה / טרגדיה מאת שלום אוסלנדר, הוצאת כנרת זמורה ביתן, תרגום: יעל סלע-שפירו, 302 עמ')

 קולות של עשרות רגליים זעירות צועדות בכעס על אדמת כדור הארץ / אדם קומן אז קודם כל, כן. זה השם של הספר ולא מדובר בפרק הראשון כולו.. ואם לא הספיקה לכם שחיטת הפרות הקדושות וההתפרעות של אוסלנדר, קבלו עוד כמה מבית היוצר של אדם קומן. למי שהשם מצלצל מוכר, מדובר במי שגם כמוזיקאי לא ממש הולך בתלם (סולן להקת "המיותרים"). גיבור הספר של קומן, נודד בין ברלין לתל אביב בתחושת ריקנות ואכזבה כללית מן העולם (אחרי שגם עם בנות לא ממש מצליח לו). אחת התוצאות היא פרסום מאמר נרגן על יחסם של התל אביבים לברלין וסגידתם לה. מכאן האירועים מסתבכים ומולידים שרשרת תגובות למאמר. במסווה של אוסף מאמרים מלומדים כותב אדם קומן יצירה אישית ובועטת.

 (קולות של עשרות רגליים זעירות צועדות בכעס על אדמת כדור הארץ מאת אדם קומן, הוצאת עם עובד, 310 עמ')

 השיר הארוך / אנדריאה לוי  הנה סופרת מצוינת שלא אקח סיכון אם אומר שרב הקוראים בישראל לא ממש מכירים. ספרה השני של לוי הרואה אור בישראל (הראשון, 'אי קטן' , ראה אור ב-1996) עוסק גם הוא בתקופת העבדות הג'מייקנית. יולי היא שפחה שנולדה וגדלה במטעי הסוכר, אולם יום אחד, בעודה ילדה, חייה מקבלים תפנית כאשר היא נמסרת כמתנה לאחותו של בעל המטע. יולי הופכת משפחת מטעים לשפחת בית מיוחסת וסיפור חייה מוגש על רקע השנים האחרונות של העבדות בג'מייקה עד לביטולה המוחלט. ספרה הקודם זכה בפרסים רבים ואף עובד לסדרת טלוויזיה ו'השיר הארוך' זכה גם הוא לביקורות נלהבות בבריטניה. ושלא תגידו שלא קיבלתם לכבוד פסח גם ספר על יציאה מעבדות לחרות..

(השיר הארוך מאת אנדריאה לוי, הוצאת אופוס, תרגום: נורית לוינסון, 288 עמ')

מקום בעולם – מחשבות על חינוך / חילי טרופר  למי שלא מכיר את חילי טרופר מדובר בלא פחות מאחד האנשים הצעירים המרשימים בישראל. סיפורו מעורר ההתפעלות  של מי שניהל עוד לפני גיל שלושים את אחד התיכונים הקשים בארץ, 'ברנקו וייס' ברמלה, הובא לראשונה בתכנית 'עובדה' לפני כשנתיים וחצי. הסרט נקרא אז 'תיכון ההזדמנות האחרונה' ומכתבים ורשמים מהתקופה בה ניהל את התיכון מובאים בספר המיוחד הזה. זהו לא עוד ספר על חינוך. מדובר באמת בהשקפת עולם יוצאת דופן ובאיש שצעירים שלא ידעו לתת אמון באף אדם, מסרו לו את לבם. זהו ספר מרתק לא רק עבור מי שעוסק בחינוך כמקצוע אלא גם עבור מי שמחנך או יחנך ילדים משלו אי פעם.

(מקום בעולם – מחשבות על חינוך מאת חילי טרופר, הוצאת משכל וידיעות ספרים)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן