Skip to content

"מעורר השראה", אמר נשיא ארה"ב על פיתוחי הטכנולוגיה הישראלית

הנשיא אובמה הקדיש שעה ארוכה לסיור, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בין עבר לעתיד: החל מהמגילות הגנוזות בהיכל הספר במוזיאון ישראל ועד לתערוכה של חידושים טכנולוגיים על טהרת המוח הישראלי. כל ראש מדינה היה מתקנא בסיור כזה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"מעורר השראה". כך סיכם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, את הסיור שערך במשך שעה ארוכה בהיכל הספר, המשכן של המגילות הגנוזות ובתערוכת הטכנולוגיה המיוחדת, שהוטקמה במיוחד עבורו, תחת הכותרת: "ISRAEL TECHNOLOGY FOR A BETTER WORLD" – “הטכנולוגיה הישראלית לעולם טוב יותר”

מול היכל הספר: סיור מן העבר אל העתיד (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
מול היכל הספר: סיור מן העבר אל העתיד (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

את הנשיא אובמה ליווה במשך כל זמן סיורו ראש הממשלה בנימין נתניהו. נשיא המדינה, שמעון פרס, הצטרף בשלב מאוחר יותר. את ההסברים על המגילות הגנוזות קיבל אובמה ממנכ"ל מוזיאון ישראל, ג'יימס סניידר והתפעל מאוד מהתצוגה. סניידר הסביר לנשיא אובמה כי המגילות את הזמן הרב, הודות לתנאי היובש שבהם היו גנוזות במערות במדבר יהודה.

הנשיא אובמה מקבל הסברים ממנכ"ל מוזיאון ישראל, ג'יימס סניידר (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
הנשיא אובמה מקבל הסברים ממנכ"ל מוזיאון ישראל, ג'יימס סניידר (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

לאחר הסיור בהיכל הספר הפתיע הזמר והשחקן דודו פישר את הנשיא אובמה, בירך אותו על הגעתו לישראל ואף שר לו בהפתעה את השיר "עושה שלום במרומיו" בעברית. חלק מהפמליה שהתלוותה לסיור הצטרפה לשירה, אך אובמה נראה נבוך במקצת למרות שחייך בנימוס.

משם המשיכו הנשיא אובמה וראש הממשלה לתערוכת הטכנולוגיה. ראש הממשלה ציין בפני הנשיא כי ישראל דורגה לאחרונה במקום הראשון בעולם בתחום מחקר ופיתוח מבין 200 מדינות חדשניות בעולם, בדו”ח בלומברג מפברואר 2013. בתערוכה הציג ראש הממשלה נתניהו לנשיא אובמה שבעה פיתוחים שנבחרו על ידי ועדה מקצועית, מבין כלל ההצעות שהגישו האוניברסיטאות בישראל, בהתאם למידת החדשנות שבהן, ההשפעה שלהן על האנושות ויכולת ההצגה שלהן. הפיתוחים שנבחרו הם בתחומי תחליפי האנרגיה, מאבק בתאונות דרכים, רפואה, חילוץ והצלה, ורובוטיקה.

רגע של הסתודדות. האם נתניהו ואובמה דיברו על התקפת הרקטות בדרום? (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
רגע של הסתודדות. האם נתניהו ואובמה דיברו על התקפת הרקטות בדרום? (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

אובמה עבר בין שלל המוצגים בתערוכה – נפגש עם המנכ"לים השונים של החברות המייצרות את הפיתוחים, התעניין ושאל שאלות לגביהם. לכל אורך הדרך ליווה אותו ראש הממשלה נתניהו ועזר בהסברים על המוצג בפניהם. לקראת תום הסיור הצטרף אל השניים גם נשיא המדינה שמעון פרס שהסביר לאובמה על יוזמות היי-טק שונות המשלבות ערבים-ישראלים בשוק העבודה הטכנולוגי. סטודנטית מנצרת ואיש היי-טק ממזרח ירושלים סיפרו לו על פועלם והשתלבותם בתחום.

הנשיא אובמה בוחן מקרוב את רובוט הנחש (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
הנשיא אובמה בוחן מקרוב את רובוט הנחש (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

בין הפיתוחים שהוצגו בפני הנשיא אובמה סוללת אלומיניום-אוויר של חברת Phinergy, המבוססת על פיתוח של אוניברסיטת בר אילן. בניגוד לסוללות קונבנציונליות הנושאות בתוכן את כל המרכיבים הכימיים, מערכת האולומיניום-אוויר של פינרג’י נושמת חמצן מהאוויר החופשי ובעזרת מים משחררת אנרגיה מהמתכת ומייצרת חשמל. לטכנולוגיה זו יתרונות משמעותיים: צפיפות אנרגיה גבוהה, אפס פליטת CO2, מיחזור מלא, בטיחות ועלות נמוכה. סוללת האלומיניום-אוויר של פינרג’י המותקנת ברכב ההדגמה החשמלי מאפשרת להגדיל את טווח הנסיעה באופן משמעותי בעזרת תדלוק מים. הטכנולוגיה  תאפשר להפחית את צריכת הנפט בעולם וצפויים לה יישומים רבים אחרים.

פיתוח נוסף, של האוניברסיטה העברית, הוא בתחום המאבק בתאונות דרכים. חברת Mobileye פיתחה מערכת בטיחות לנהג, המאפשרת להתריע על מצבים מסוכנים ובעת הצורך אף לבלום את הרכב על מנת למנוע תאונות דרכים ולהציל חיים. המערכת, שהותקנה עד היום בלמעלה ממיליון כלי רכב על ידי רוב חברות הרכב (Volvo, BMW, GM, Ford) תהפוך החל מהשנה הבאה לסטנדרט עבור כלי רכב חדשים בהתאם לתקנות הבטיחות שהוגדרו על ידי האיגוד האירופאי לבטיחות כלי רכב.

הנשיא אובמה וראש הממשלה נתניהו, מול טכנולוגיית דימות, ניטור ומיפוי תפקודי המוח (צילום: עמוס בן גרשום)
הנשיא אובמה וראש הממשלה נתניהו, מול טכנולוגיית דימות, ניטור ומיפוי תפקודי המוח (צילום: עמוס בן גרשום)

טכנולוגיה נוספת, בתחום הרפואה – טכנולוגיית BNA (Brain Network Activation) לדימות, ניטור ומיפוי תפקודי של המוח, שפותחה בחברת אלמינדה  – ממפה את הפעילות הרשתית המוחית בעזרת מדידת הפעילות החשמלית (הנוצרת על ידי פעילות הנוירונים במוח) על ידי עשרות אלקטרודות המפוזרות על פני הקרקפת, ומאפשרת בכך אבחון  פעילות רשתית, מעקב אחר התקדמות מחלות, התאוששות מפגיעות, ותגובה לטיפול. הטכנולוגיה מיושמת במגוון תכניות מחקר, בינהן: פגיעות ראש בספורט (זעזועי מוח): מעקב אוביקטיבי של התאוששות המוח עד להחלמה, פגיעות ראש עם פוסט טראומה: מיפוי ומעקב אחרי טיפול בחיילים שנפגעו,  הידרדרות קוגניטיבית, אלצהיימר: אבחון מוקדם ומעקב אחר התקדמות המחלה, כאב אקוטי וכרוני: מיפוי ואבחון אוביקטיבי ופיתוח כלי טיפול חדשים. (פיתוח אוניברסיטת בן גוריון)

הנשיא אובמה בחן מקרוב גם רובוט נחש המיועד לפעולות הצלה וחילוץ, שפותח בטכניון. הרובוט מיועד להיכנס לחללים באזורי פיגוע וקריסות, שהגישה אליהם קשה. הרובוט הינו ייחודי באופן זחילתו והינו גמיש מאוד בזכות מספר רב של חוליות. כל חוליה מכילה מנועים, מחשב, חיישנים, תקשורת אלחוטית וסוללות. הרובוט נושא בראשו מצלמה. בזכות המבנה הגמיש של הנחש, הוא יכול להשתחל בין ההריסות באופן שלא גורם לקריסה נוספת של המבנה, ולספק מידע חיוני מאזורים שאינם נגישים אודות מצב הלכודים, הימצאות חומרים מסוכנים וכו’.

הנשיא אובמה ונסייני השלד החיצוני מתוצרת חברת RE-WALK (צילום: עמוס בן גרשום)
הנשיא אובמה ונסייני השלד החיצוני מתוצרת חברת RE-WALK (צילום: עמוס בן גרשום)

אולם הפיתוח שעשה את הרושם הגדול ביותר על הנשיא היה השלד החיצוני הממונה, מתוצרת חברת Rewalk, שמשיב למשותקים את יכולת ההליכה, הישיבה, עמידה ושימוש במדרגות. המכשיר משתמש בחיישני תנועה על מנת לזהות את תנועות המשתמש ולתרגם אותן לתוך תנועת המפרקים. המכשיר הינו הראשון מסוגו שמשנה את חייהם של משותקים. המכשיר כבר השיב לכמעט 200 נכים את יכולת ההליכה ומשתמשים בו בארה”ב, אירופה ובישראל, כולל השתתפות במרוצי מרתון. המכשיר הזה הוא פרי פיתוח של בוגר הטכניון.

אובמה שהתרשם במיוחד מהפיתוח האחרון, התעניין במצבם של הנסיינים של ה-Re-Walk ואף ביקש מהם להציג בפניו את היכולת שלהם ללכת בכוחות עצמם. ראדי, אחד מעובדי החברה שהציג בפניו את המכשיר, סיפר לו שהצליח להשתתף במרתון תל אביב שהתקיים בשבוע שעבר ואף סיים את אחד ממסלוליו בתוך 4 שעות.

נשיא המדינה שמעון פרס הציג בסיור, בפני נשיא ארצות הברית ברק אובמה, את פרויקט "מענטק"  המשלב מהנדסים מצטיינים ערבים בתפקידי מפתח בחברות הייטק מובילות בישראל. את הפרוייקט יזם פרס ביחד עם מנכ"ל סיסקו העולמית ג'ון צ'יימברס. אובמה, אשר שמע על הפרויקט, ביקש עוד בטרם הגעתו לישראל כי במהלך ביקורו במוזיאון ייחשף בפניו הפרויקט הייחודי.

במהלך הסיור, הדגיש הנשיא פרס  כי מאז נוסד הפרויקט לפני כשנתיים, הושמו 600 מהנדסים מצטיינים, ערבים ישראלים, בחברות הייטק ובהן אינטל, מיקרוסופט, גוגל, HP וIBM אשר תורמים משמעותית בתחומי המחקר והפיתוח הטכנולוגי בשוק ההייטק והסטארט אפ הישראלי.

הנשיא פרס מציג בפני הנשיא אובמה את פרוייקט "מענטק". "מעורר השראה", אמר על כך אובמה. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
הנשיא פרס מציג בפני הנשיא אובמה את פרוייקט "מענטק". "מעורר השראה", אמר על כך אובמה. (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

נשיא ארצות הברית ברק אובמה, התרשם מאד ממענטק ואמר כי מדובר ביוזמה מעוררת השראה שיצרה מודל, שאותו ניתן לייצא למדינות נוספות מחוץ לישראל. הוא שוחח  עם המהנדסים הצעירים, סעיד חרוף אשר עובד באינטל ועולא זוהר מהנדסת בחברת סטארט אפ, והתעניין בתפקידם בחברות ההייטק ופועלם. בתום הסיור הודה הנשיא אובמה לפרס והמהנדסים ואמר: "אני מאד גאה בכם".

בסיום התערוכה הציג ראש הממשלה נתניהו לנשיא אובמה את דור מדעני העתיד של מדינת ישראל, בני נוער מחיפה שזכו בשנה שעברה בתחרות הרובוטיקה שנערכה בארה”ב.  בני הנוער מחטיבת הביניים בבית הספר עירוני ג’ זכו בתחרות בזכות ‘הרובוט-מלצר’ שפותח בהדרכת חוקרי הטכניון. הפיתוח מדגים כיצד יכול הרובוט לשרת אדם מוגבל בביתו. הרובוט בגובה 35 ס”מ, ונעזר בחיישנים העוזרים לו להתמצא בסביבה ולבצע את המשימות שאליהן  הוא תוכנת. לרובוט יכולות תנועה מגוונות.

מהסיור במוזיאון ישראל המריא הנשיא אובמה, במסוקו הנשיאותי, לפגישתו עם אבו מאזן במוקטעה ברמאללה.

2 Comments

  1. מיכאל
    21 במרץ 2013 @ 15:34

    בלי קשר לנושא הכתבה…
    דווקא ציפיתי ממגפון להיות יותר מוצלח מבחינת שגיאות כתיב והגאה מאשר העיתונים האינטרנטיים האחרים.

    • עמית מנדלזון
      21 במרץ 2013 @ 17:52

      מדוע מיכאל ? הרי אין לנו גרוש על הישבן וכוח האדם שלנו מוגבל מאוד. לפעמים נופלות שגיאות ואנחנו מתקנים "בתנועה"

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן