Skip to content

ציונות אינטראקטיבית

בירושלים תוכלו לפגוש את הציונות במיטבה באמצעות שתי אטרקציות חדשות: קיר אינטראקטיבי וסיור מומחז. לצידן, ההיסטוריה של הציונות נפרשת בארכיון, בו שמורים מעל לשמונה מיליון פריטים. צאו למסע חווייתי בזמן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
הקיר האינטראקטיבי הציוני הראשון. כולל, בין השאר, קטעי וידיאו תיעודיים, טקסטים מפורסמים, הנפשות, תחנות שמע ועמדות מחשב
הקיר האינטראקטיבי הציוני הראשון. כולל, בין השאר, קטעי וידיאו תיעודיים, טקסטים מפורסמים, הנפשות, תחנות שמע ועמדות מחשב

"הקיר האינטראקטיבי הציוני" הושק בימים אלה ב"מרכז הרצל" שבהר הרצל בירושלים. הקיר, שהוקם בעלות של מיליון דולר ובתמיכת קרן ירושלים, הוא ויזואלי במיוחד, עשיר בחידושים טכנולוגיים מהמתקדמים ביותר: הוא כולל, בין השאר, קטעי וידיאו תיעודיים, טקסטים מפורסמים, הנפשות, תחנות שמע, עמדות מחשב ועוד.

מדובר במיזם ייחודי שמעניק למבקרים אפשרות לחוות את הציונות באמצעות שלל פעילויות, שאורכן נתון לבחירתם. באמצעות הפעילות בקיר האינטראקטיבי מעצבים המבקרים את דמותה של מדינת ישראל כחברת מופת כפי שבנימין זאב הרצל האמין שתקום.

המבקרים יכולים להתנסות בחוויה עיתונאית ולהפיק עיתון ייחודי, הוא "העיתון של מחר", על ידי הוספת תמונות וכתבות מוכנות ואף לכתוב כתבות משל עצמם. לאחר עיצוב העיתון, יוכלו המבקרים לקבל במקום עותק ממנו, או לחלופין, לקבלו למייל שלהם.

פעילות נוספת היא הכנת סטיקרים, חולצות וכרזות באמצעות אייקונים וטקסטים מוכנים או טקסטים שהמבקרים מחברים בעצמם. המבקרים יכולים להציץ לתוך השקפת עולמו של חוזה המדינה והאידיאליזם שהניע אותו, באמצעות "ספרים חכמים" שכוללים ציטוטים מכתביו של הרצל, שמשולבים בהם קריקטורות.

עוד פעילות היא השתתפות ב"סקר חי" באמצעות נגיעה במסכי דמויות שונות, המביעות את דעתן בסוגיות הקשורות לדת ומדינה, וזאת לאחר עיון בעמדתו של הרצל בעניין. המבקרים גם יכולים להשתתף בצ'אט בנושאים הקשורים לחברה הישראלית, בהם צדק חברתי, שלום וביטחון ודת ומדינה.

סיור מומחז בהר הרצל, המפגיש בצורה חווייתית ומדוייקת מבחינה היסטורית, את המבקרים עם מנהיגים ולוחמים שקבורים בהר. (צילום: סמדר סגל מילר)
סיור מומחז בהר הרצל, המפגיש בצורה חווייתית ומדויקת מבחינה היסטורית, את המבקרים עם מנהיגים ולוחמים שקבורים בהר. (צילום: סמדר סגל מילר)

לפגוש את ראשת הממשלה גולדה מאיר

אטרקציה חדשה נוספת היא "הצגה מסיירת" ברחבי הר הרצל. מדובר בסיור מומחז שנבנה במיוחד עבור "מרכז הרצל" והוא מפגיש, בצורה חווייתית ומדוייקת מבחינה היסטורית, את המבקרים עם מנהיגים ולוחמים שקבורים בהר הרצל. כך מתוודעים המבקרים ל"מטבח" של ראשת הממשלה, גולדה מאיר, פוגשים בדוד וולפסון הוגה דגל המדינה ובזאב ז'בוטינסקי וחברי מחתרת ניל"י.

במבנה סמוך ל"מרכז הרצל" נמצא "מוזיאון הרצל" בו מתקיים מפגש אור קולי חווייתי ומרגש, כבן שעה, עם חוזה המדינה.

מוזיאון הרצל. מפגש אור קולי חווייתי ומרגש עם חוזה המדינה. (צילום: סמדר סגל מילר)
מוזיאון הרצל. מפגש אור קולי חווייתי ומרגש עם חוזה המדינה. (צילום: סמדר סגל מילר)

בחול המועד פסח, בין ה-27-29 למרץ, יתקיים באתרים האלה הפנינג, שיכלול פעילויות משפחתיות. ביניהן, "הרצל בדרכים" – סיפורו של חוזה המדינה בהשתתפות הקהל, חדר אמנות ציונית והמשחק "מחפשים את ההיסטוריה" שהוא משחק חידות מאתגר.

הפעילויות יתקיימו בין השעות 10:00-17:00 וביום שישי עד 13:00. התשלום החל מגיל 4 הוא של 40 שקל למשתתף. תשלום מוזל לכרטיס משפחתי לחמישה אנשים הוא במחיר של 180 שקל. לתיאום ביקורים: טל' 6321515-02.

ואם כבר בציונות עסקינן, בימים אלה מוצגים בתערוכה במוזיאון א"י בתל אביב, צילומים מפתיעים, נדירים ומרגשים, שהושאלו מהארכיון הציוני בירושלים. הארכיון, שאמנם סגור בחוה"מ פסח, בהחלט שווה ביקור. בארכיון כ-80 מיליון פריטים שמתעדים את הפעילות של התנועה הציונית מסוף המאה ה-19 ועד זו שמתקיימת כיום. התיעוד הוא, בין השאר, במסמכים, תצלומים, עיתונים וכתבי עת, במפות ותוכניות, בסרטים ובפריטים מוזיאליים אמנותיים כמו תמונות שמן, ציורי ילדים, פסלים, תשמישי קדושה, דגלים, מדליות, סמלים, מטבעות וכרזות.

הכרזות, שהציבור צפה בהן בזמנו, בעת שהיו תלויות על לוחות המודעות, מרשימות ביופיין ובמוטיבים הנאיביים בהם השתמשו מעצביהם כדי להעביר את המסר לציבור. בין הכרזות: כרזה משנות העשרים של המאה ה-20, שמזמינה את המבקרים ל"תערוכת הארבה" בגן החיות התנ"כי בירושלים. כרזה אחרת היא הודעה מעיריית ת"א שקוראת לציבור, ערב פרוץ מלחמת העולם השנייה, להזדרז ולהירשם לקבלת מסיכות גז כי המלאי מוגבל. על כרזה נוספת מתנוססים דמותו של איש חיל הים והכיתוב "סעו באניות עבריות".

לאחרונה השיק הארכיון הציוני אתר אינטרנט, (http://www.zionistarchives.org.il/) שמכיל כבר למעלה מ-12 מיליון פריטים, בעוד הפריטים הנוספים הקיימים בארכיון הולכים ונסרקים גם הם. שירות נוסף שמציע הארכיון הוא באמצעות "המדור לחקר המשפחה" והוא אפשרות לאתר תמורת תשלום אנשים שעלו לארץ או שהגישו בקשות לעלייה בשנים 1919-1947.

הביקור בארכיון הציוני שנמצא בשד' זלמן שז"ר 4 בירושלים, הוא ללא תשלום אך יש לתאמו בטל' 6204800-02. הארכיון פתוח בימים ראשון-חמישי בשעות 8:00-15:30.

כרזה מהארכיון הציוני בתערוכה במוזיאון תל אביב. הכרזות מרשימות ביופיין ובמוטיבים הנאיביים בהם השתמשו מעצביהם כדי להעביר את המסר לציבור. (צילום: רבקה יניב)
כרזה מהארכיון הציוני. הכרזות מרשימות ביופיין ובמוטיבים הנאיביים, בהם השתמשו מעצביהם כדי להעביר את המסר לציבור. (צילום: רבקה יניב)

רבקה יניב היא כלת פרס זיו לעיתונות ובעבר עיתונאית ב"מעריב" ובקבוצת "הארץ".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן