Skip to content

סיפתח: הצלחה לפעמים היא האדם הנכון בזמן הנכון

12 אנשים עם חלום, כל אחד חלום משלו, מתכנסים במסעדת בורלא ירושלמית כדי למצוא שידוך. זוהי לא התחלה של בדיחה ביזארית במיוחד, אלא תיאור אלטרנטיבי של ערב "ספיד-דייטינג יזמים" שאירגן 'סיפתח' המרכז הירושלמי ליזמות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הצלחה לפעמים היא האדם הנכון בזמן הנכון, שחושב בגדול ומוציא לפועל", אומרת לי סתו ארז, 27, מירושלים שהקימה לפני שנה יחד עם חברתה בת גילה, ענבר זיו, ירושלמית אף היא, את מרכז 'סיפתח' ליזמות. זו הפעם השלישית מאז הוקם המרכז שהן מקיימות ערב "ספיד-דייטינג יזמים" כשכל ערב כזה הוא בעצם הגרעין שממנו נובט מחזור חדש של מיזמים ירושלמיים.

ענבר זיו, סיפתח (צילם: עומר נצר)
ענבר זיו, סיפתח. תומכים במיזמים חברתיים ועסקיים (צילם: עומר נצר)

"היזמים פונים אלינו בדרך כלל עם רעיון, ואנחנו בוחרים כעשרה לכל מחזור שנפתח בכל ארבעה חודשים. בערב הספיד-דייטינג, היזמים מוצאים שותפים שייצטרפו לפרויקט ויתמכו בו בפן המקצועי, ומפה בעצם מתחילים. לדוגמה, אם מתכנת שהוא יזם רוצה לפתח אפליקציה, הוא ייצטרך לטובת הפרויקט גם מעצב, משווק ולפעמים עוד אנשי מקצוע, שאנחנו מאפשרים לו למצוא. מעבר לזה אנחנו תומכים גם במיזמים חברתיים ולא רק במיזמים עסקיים", אומרת זיו.

המיזמים שיתחילו לקרום עור וגידים אחרי הערב הזה ייהנו מהתמיכה הכספית והייעוצית של סיפתח. זיו: "אנחנו מלווים את הצוותים לכל אורך תקופת בניית המיזם בסדנאות טכנולוגיות, עסקיות ועיצוביות".

"בכל המוסדות המובילים בעולם יש ארגון של עידוד יזמות" 

ארז וזיו גדלו באגודת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית, וכבר לפני כשלוש שנים הקימו סדנה לעידוד יזמות בעיר. לאחר שהצליחו לגייס את התמיכה לכך מהאוניברסיטה, הקימו לפני כשנה את סיפתח. המרכז שייך לאוניברסיטה, אך יש שיתוף פעולה גם עם הרשות לפיתוח ירושלים ועם קרנות כמו ליכטג ולוי לאסן, שבדרך כלל מעודדות מיזמים, וחלק מהמימון מגיע מהן. "מיזמים צומחים מהשטח, ולכן דווקא אגודת הסטודנטים, שמלאה באנשים ביצועיסטים שאוהבים תכל'ס, התחילה עם זה. הקשר בין אקדמיה ליזמות הוא לא חדש, בכל המוסדות המובילים בעולם יש ארגון של עידוד יזמות, בדרך כלל המטרה היא לספק לבוגרים מקומות עבודה. ההבדל כאן הוא שהמרכז רואה בכל העיר כמטרה ולא שם רק את האוניברסיטה ואת בוגריה מול עיניו", אומרת זיו.

-אם כך, לא מן הראוי שהמרכז יהיה גוף ששייך לעירייה ולא רק יסתפק בשיתוף פעולה איתה?

"באמת לא בטוח שזה היה צריך להיות ככה…" אומרת ארז בטון מהוסס משהו.

סתו ארז, סיפתח (צילם: עומר נצר)
סתו ארז, סיפתח (מימין). שת"פ עם הרשות לפיתוח ירושלים ועם קרנות (צילם: עומר נצר)

את התשובה לשאלה הזו אני מקבל מהגורם היותר-לוחמני שנוכח גם הוא בערב היזמים, עופר ברקוביץ', ראש תנועת 'התעוררות' הירושלמית: "העירייה פועלת באופן מצומצם ולא מספיק. אחרי שבדקנו את השטח הבנו שיש מקום להמון מיזמים בעיר, והעירייה לא מרימה את הכפפה. יש הון אנושי עצום שנמצא בעיר ומגולם באלפי סטודנטים לטכנולוגיה ועיצוב, שרק צריכים את הדחיפה למיזמים שייצרו מקומות עבודה בעיר. תנועת 'התעוררות' פועלת בשיתוף פעולה עם מרכז 'סיפתח' כדי ליצור קהילה מלאה, שגם יוזמת ויוצרת בנוסף לכל שאר מרכיביה".

הרבה מאוד רעיונות לאפליקציות ולאתרי אינטרנט

אז אחרי כל הדיבורים, הערב מתחיל. כל צוות יזמים מקבל שתי דקות כדי להציג את עצמו, את הרעיון למיזם, ולאיזה אנשי מקצוע הוא זקוק כדי להמשיך. חלק גדול מהרעיונות שמועלים נשמעים מאוד מבטיחים ומעלים מחשבה של "איך באמת לא חשבו על זה קודם?". מאור ותמר ארז רוצים להקים אתר שיתווך בין סטודנטים לעיצוב ובין אנשים שרוצים לערוך אירוע אבל לא רוצים לקרוע את הכיס על מעצב יקר, הם מחפשים בונה אתרים. ניסן רוצה לפתח טכנולוגיה שתאפשר ללקויי ראייה להשתמש במסכי מגע ומחפש תוכניתן. לחגי גלנט יש חברה שעורכת פעילויות פנאי בעלות ערך – כדבריו, בנושאים ירושלמיים ובירושלים, והוא מחפש אנשי שיווק. ועוד מיזמים רבים, שהמשותף לרובם הוא, שהם וירטואליים – הרבה מאוד רעיונות לאפליקציות ולאתרי אינטרנט.

"כחודש לאחר האירוע אנחנו מקיימים פולו-אפ לראות מה קורה עם המיזמים ואם הם באמת מצאו שותפים. בפעם הקודמת שמונה מתוך עשרה צוותים מצאו באירוע הספיד-דייטינג שותפים לצוות. ובכלל, שנה אחרי שהקמנו את הפרויקט אפשר לומר שהוא מאוד מצליח, ישנם עשרות מיזמים שעלו לאוויר בזכותו", אומרת זיו. "זה שהמרכז מצליח ופונים אליו יזמים רבים רק מוכיח שהעיר היתה זקוקה לדבר כזה, שיש ביקוש גדול".

כצפוי, היזמים עצמם באמת נשמעים די מרוצים מההזדמנות שנותנים להם האירוע בפרט ו'סיפתח' בכלל. "האירוע מאפשר לי כיזם ליצור קשר עם האנשים שאני צריך,  וסיפתח מקצרים לי את הדרך לשם ולעוד מקומות. חוץ מזה, כירושלמי אני גאה ליזום בעיר", אומר ירון ויץ, בן 43 שרוצה לפתח אפליקציה של פרסומות לפי מיקום הצרכן. חגי גלנט מקווה שהאירוע באמת יעזור לו למצוא אנשי שיווק. "באמת קשה בירושלים", הוא אומר.

"חבל שלא פרסמו מראש". מיכל וניסן (צילם: עומר נצר)

 אבל מושלם זה כנראה עדיין לא: "חבל שלא פירסמו מראש בכמה מילים על המיזמים",  אומרת מיכל פרייפלד, מעצבת תעשייתית מתל אביב, אחת הנשים הספורות שהשתתפו באירוע. "הרוב המוחלט של המיזמים פה הם וירטואליים, אף אחד פה לא רוצה לפתח מוצר אמיתי. לדעתי זה לא מייצג את פני עולם היזמות בארץ, זו בועה וירטואלית. כנראה שצריך להרחיב את פלטפורמת הפרסום של ערבים שכאלה, כך שיידעו עליהם גם יזמים של מוצרים מוחשיים. צריך לפתוח את המעגל".

[related-posts title="עוד בנושא סטודנטים"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן