Skip to content

המלחמה בסוריה במרכז הדיונים בליגה הערבית בקטאר

נסיך קטאר פתח את הפסגה בקריאה למנהיגי האופוזיציה הסורית לקבל לידם את המושב של סוריה בליגה הערבית, דבר שהתקבל במחאות כפיים. במקום הדגל של סוריה הוצב דגלה של האופוזיציה. הוחלט כי חברות הארגון יוכלו לחמש את המורדים באסד. הנושא הפלסטיני נדחק מעט הצדה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפסגה הערבית ה-24 נפתחה בדוחה בירת קטאר ביום שלישי השבוע על ידי נסיך קטאר השיח' חמד בן ח'ליפה אל תאני, בהשתתפות יותר מ-15 ממנהיגי מדינות ערב. נעדרו מהפסגה מנהיגי ערב הסעודית, אלג'יר, מרוקו, עיראק, איחוד האמירויות והנסיכות של עומאן.

מלחמת האחים בסוריה כפתה את עצמה על רוב הדיונים בפסגה הערבית הנוכחית, נסיך קטאר פתח את הפסגה בקריאה למנהיגי האופוזיציה הסורית, נשיא הקואליציה אחמד מועאד אלח'טיב וראש הממשלה הזמנית ע'סאן היתו ושאר החברים של המשלחת הסורית, לקבל לידם את המושב של סוריה בליגה הערבית, דבר שהתקבל במחאות כפיים מצד הנוכחים באולם. במקום הדגל של סוריה הוצב הדגל הסורי של האופוזיציה הסורית.

מנהיג האופוזיציה הסורית אל חטיב תופס את המושב הסורי בפסגה בדוחה (מקור: יוטיוב, אלג'זירה)
מנהיג האופוזיציה הסורית אלח'טיב תופס את המושב הסורי בפסגה בדוחה (מקור: יוטיוב, אלג'זירה)

חלק ממדינות ערב, עיראק ואלג'יר, הביעו את הסתייגותן  ממתן המושב של סוריה לאופוזיציה ואילו לבנון, שחוששת מזליגת מלחמת האחים הסורית לתוכה, התנערה ונמנעה מלדבר על המהלך הזה. זאת הפעם הראשונה שבה האופוזיציה הסורית משתתפת בפסגה הערבית כנציגה של סוריה מאז השעיית החברות של סוריה בליגה הערבית בנובמבר 2011.

נשיא הקואליציה הסורית, אחמד מועאד' אלח'טיב, שעומד  בראש האופוזיציה, ביקש שמושב סוריה באו"ם יועבר לידי הקואליציה הסורית, והדגיש שהעם הסורי הוא זה שיקבע מי זה שישלוט בו ולא אף מדינה בעולם. אלח'טיב חשף בפני מנהיגי מדינות ערב את העובדה שהאופוזיציה הסורית ביקשה את עזרתה של ארצות הברית בשמירה על האזורים בצפון סוריה שנשלטים על ידי האופוזיציה, באמצעות טילי פטריוט.

לצד הסוגיה הסורית דנו המנהיגים גם בסוגיה הפלסטינית. שלא קיבלה תשומת לב מיוחדת כפי שהיה נהוג במפגשים קודמים. החידוש היחיד היה הצעתו של נסיך קטאר, אל ת'אני, שקרא להקמת קרן בסך מיליארד דולר לעזרה לפלסטינים במזרח ירושלים, והציע השתתפות קטארית ב-250 מיליון דולר אם תוקם. בראש המשלחת הפלסטינית עמד הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס, שנאם בפסגה וביקש ממדינות ערב תמיכה רחבה יותר בפלסטינים על מנת שיקימו את מדינתם. ריאד אלמאלכי, השר לענייני חוץ ברשות הפלסטינית, אמר לעיתון "אלאיאם" הפלסטיני, שמזוהה עם הרשות, שהעיסוק של מדינות ערב בסוגיה הסורית לא אמור להפחית מחשיבות הסוגיה הפלסטינית.

במסמך המסכם הכירה הליגה הערבית בזכותן של חלק מחברותיה למתן תמיכה צבאית לאופוזיציה הסורית החמושה וקראה לכל המוסדות והארגונים בעולם להכיר בקואליציה הסורית כנציגה הלגיטימית הבלעדית של העם הסורי. הליגה קראה לכינוס בינלאומי לבנייתה מחדש של סוריה. נסיך קטאר קרא למועצת הביטחון של האו"ם להפסיק את שפיכות הדמית בסוריה ולהעמיד את האחראים לשפיכות הדמים לדין.

התגובה הסורית למהלך הזה הועברה דרך כלי התקשורת הרשמיים, שתיארו את מתן המושב הסורי לאופוזיציה כ"שוד",  ו"פשע" חוקי, פוליטי ומוסרי. עיתון "תשרין", שמזוהה עם המשטר של אסד, הודיע שהמדינה הסורית קיימת בזכות העם הסורי, הצבא ומוסדותיה ומיישמת את ריבונותה המלאה על כל האדמה הסורית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן