Skip to content

"משה אבן-עזרא הוא וואללה היה יכול להיות חבר בנקמת הטרקטור"

אבי בללי, מנהיג "נקמת הטרקטור", חוזר לפיוטים שתמיד אהב ומעלה בשישי עם להקתו את המופע "מה לאהובי" בפסטיבל שירת הים. בקרוב גם האלבום. "המילים של אבן-עזרא כל כך נגעו בי, שהלחנים כאילו נוצרו מאליהם". ראיון על רוק, על פיוטים ועל מה שביניהם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
"פתאום נהיה גל של פיוטים בלעדינו". בללי. צילום: בלו

הגם אבי בללי, מנהיג "נקמת הטרקטור" הרוקיסטית, בין התופסים טרמפ על אופנת הפיוטים שהתפשטה בזמר העברי בשנים האחרונות? זאת השאלה שעולה נוכח המופע "מה לאהובי?", משירי משה אבן-עזרא, שיעלה ההרכב בצהרי שישי בפסטיבל "שירת הים", בתיאטרון גבעתיים.

"למעשה, יש כאן סגירת מעגל", אומר בללי, המציין מלאת חצי יובל להקמת "נקמת הטרקטור". "בשלב מוקדם הקלטנו את 'אדון הסליחות' ואת 'אחד מי יודע', למרות שנתפסנו כלהקה של רוק וגיטרות. תמיד היה לנו הרעיון להתעסק עם מוזיקה יהודית מסורתית. לי, בכל אופן, בלי להיות דתי, יש  זיקה למסורת, ובבתי-כנסת אהבתי לשמוע את התפילות ואת המזמורים, שגרמו לי התרוממות-רוח אדירה. כאיטיים מטבענו, עד שזזנו עם העניין הזה, הזמן פעל לרעתנו. פתאום נהיה גל של פיוטים בלעדינו".

כיצד הגעתם לסגירת המעגל?

"האמת? – לא ביוזמתנו. לפני ארבע שנים הוצע לי להלחין משירי שמואל הנגיד ומשה אבן-עזרא לפסטיבל העוד. כשנכנסתי לעניין, התברר לי שהפיוט 'אל נורא עלילה', מתפילת יום כיפור, שאנחנו מבצעים בהופעות, הוא של אבן-עזרא, שלפי איך שהוא כתב, הוא וואללה היה יכול להיות חבר ב'נקמת הטרקטור' עם כל מה שמשתמע מכך.

"התכנים של השירים שלו מאוד דיברו אלי עם כל הרגש שבהם, מה גם שההצעה להלחין אותם תפסה אותי כשישבתי שבעה על אבי. בימים אלה אנחנו מסיימים את הקלטת האלבום 'מה לאהובי', כשם המופע ב'שירת הים'".

"בכל תקליט אנחנו נוסעים על טרקטור מסוג אחר". בללי ו"נקמת הטרקטור". צילום: בלו

זה נראה תפור עליך להלחין אותו.

"ממש ככה! זה כל כך קלח. המילים של אבן-עזרא כל כך נגעו בי, שהלחנים להן כאילו נוצרו מאליהם".

אם כך, מדוע עברו ארבע שנים מאז ההצעה ההיא להלחין לפסטיבל העוד ועד למופע ולאלבום כעת?

"בעקבות ההצעה ההיא הופענו שתי הופעות עם החומר ועצרנו. העדפנו שלפני שניכנס איתו לאולפן ההקלטות, נקליט תחילה את האלבום 'נשאר רק לרוץ', שיצא לפני שנה וחצי. חשבנו שאם 'הטרקטור' יחזור עם אלבום לאחר שנים בלי הקלטות, זה לא יהיה נבון מבחינתנו לבוא דווקא עם שירת ימי הביניים או מה שכולם קוראים פיוטים, אלא עדיף משהו חדש".

כשבללי מדבר על "נקמת הטרקטור", פרט לו ולגיטרת הבס הצמודה אליו, שרד בלהקה נגן הגיטרות אופיר לייבוביץ'. איתם המתופף אביב ברק, שבשלב מוקדם החליף את דני מקוב. יוסי גרין, שפעל זמן רב בלהקה, עזב לקריירה עצמאית. כעת, בהרכב גם נגנית הוויולה גליה חי והקלידן רועי ירקוני. ל"פרויקט" אבן-עזרא שלהם חבר אליהם נגן העוד אליהו דגמי.

בללי, שיחגוג בסתיו יובל פרטי, הוא מוזיקאי מוערך, שלצד פעילותו עם "נקמת הטרקטור" מוכר כמלחין עטור פרסים של פסי-קול למחול, לתיאטרון, לטלוויזיה ולקולנוע. "מדובר בשניים שהם אחד", הוא מעיד. "אני מתאים את עצמי לכל הפקה ולמעשה, נשאר מי שאני, אותו יוצר וזמר".

"אם יש אור וצל, אני מעדיף להיות בצל ובניגוד לאחרים, לא פוחד". בללי. צילום: בלו

החיבור שלו למוזיקה נרקם בגיל 11 כשקיבל את הגיטרה הראשונה שלו מהוריו, אם ילידת סלוניקי ואב יליד מצרים. כילד-טוב-גבעתיים ניגש לקונסרבטוריון בעירו כדי ללמוד נגינה בכלי. "היה לי שם מפגש טראומטי לחלוטין עם המורה לגיטרה", מציין בללי. "שלושה חודשים, שהם כל השכלתי המוזיקלית, הספיקו לי כדי להבין שאת החופש היצירתי שלי לא אשיג שם. הלכתי הביתה ולא חזרתי."

הוא הקים עם חברים להקה והתחבר לרוק'נרול, חיבור שהתעצם כשלבר המצווה העניקו לו הוריו גיטרה חשמלית ו"איתה כבר יכולנו לעשות רעש כמו שצריך". עם להקת הנעורים שלו, "הוריקן" החל להופיע ולהתפרנס תוך כדי מעבר לגיטרת הבס שעליה התביית. אגב כך פרש מהתיכון "כי לא נשאר זמן". המשיך בהופעות לצד שירות צבאי כג'ובניק.

כשהשתחרר, תפס קצת חו"ל. איכשהו התגלגל לברלין ובמשך שמונה חודשים ניגן שם עם להקה. משבר רומנטי, שהניב את מה שהפך ללהיט הגדול של "נקמת הטרקטור", "משחק של דמעות", החזיר אותו ארצה. השיר הזה התחבא אצלו, כשמדי פעם היה שר אותו לעצמו בשפות שונות. על סף סיום הקלטות האלבום הראשון של "נקמת הטרקטור" האיצו בו עמיתיו להרכב להשמיע את השיר לחברם, ברי סחרוף. זה נזף בהם על הבטלנות שגילו כלפי הקלטת השיר והם הקליטו אותו בדקה ה-90.

עד אז לצד המוזיקה עסק בללי במלאכות שונות, כגון גזרן בדים ומתקין אינטרקום. על שם הלהקה חתום מי שהיה בעבר שותפו המוזיקלי של סחרוף, רמי פורטיס. כשבללי ושות' התלבטו לגבי שם ההרכב שלהם, פסק פורטיס – "מהיום אתם 'נקמת הטרקטור!' ובכך הנציח שיר שלו, בעל אותו שם, שלא הבשיל כדי הקלטה. "מאז בכל תקליט אנחנו נוסעים על טרקטור מסוג אחר", מעיר בללי בחיוך.

"עפיפונים" הוא אחד השירים המזוהים ביותר עם "נקמת הטרקטור". השיר הזה, שבוצע במקור על-ידי הלהקה האנגלית "סיימון דפרי והקול הגדול", לא הרפה ממנו עד שהקליט אותו עם הלהקה. "אם אני מחדש שיר, הוא נהפך לחלק ממני ואין זה רק חידוש לשמו", אומר בללי. "כששומעים אותי בשיר הזה, יש הרגשה כאילו שאני כתבתי אותו".

אחת מגרסות הכיסוי המהדהדות שלו הייתה ל"שיר הרעות" המיתולוגי של חיים גורי וסשה ארגוב. הביצוע הקשוח והמחוספס שלו לשיר על רקע של מעין רוח שורקת בחולות הזמן, הוא מעין אופרה אחרת לעומת הסולו הלירי של גדעון זינגר בלהקת "הצ'יזבטרון" של תש"ח.

"מדהים איך שהשיר הזה נשאר רלוונטי", מתפעל בללי. "אני איתו מ-91'. כשהוזמנו לצד להקות אחרות להופיע בתוכנית טלוויזיה, בחרתי לבצע את 'שיר הרעות'. כעבור שנים אחדות חזרתי אליו כששרתי אותו בעקבות רצח רבין. כשהקלטנו את השיר, ההקלטה שיעממה אותי. קורה. בהקלטה החוזרת, שהייתה בצל האווירה האפוקליפטית בהשפעת אסון התאומים, בניו-יורק, היה מדהים כשמשהו כה ישראלי התחבר לאסון שקרה רחוק מכאן".

"מוזיקה היא דבר רציני. אני לא עושה מוזיקה בשביל לשעשע". בללי בהופעה. צילום: בלו

השחקן יוסי פולק היה זה שהעלה אותו על המפה כמלחין, כשהזמין ממנו מוזיקה להצגת "יתומים" שביים. מאז הלחין לא אחת להצגות אנסמבל "עתים". זכורה המוזיקה שלו להצגת "חלום ליל קיץ" שם. שקספיר לא היה מאמין למשמע אוזניו. בללי התמודד עם מגבלות האקוסטיקה באולם "נחמני" הישן בת"א, שבו הועלתה ההצגה, בשימוש בתדרים נמוכים, "כמעט כמו טראנס בנוסח גואה", בניגוד לפיוטיות הנלווית להצגה הזאת.

בללי מבוקש מאוד בתחום המחול.  הוא הלחין ל"קיר" ול"אנאפזה" של להקת "בת-שבע" ול"כוח האיזון" של להקת "ורטיגו". בין השאר הלחין את המוזיקה ואף ניגן במופע "קרם תות ואבק שריפה" של יסמין גודר, שאיתה ועם להקתה יצא להופעות בעולם.

"נורא מעניין אותי לעסוק במוזיקה כטקסטורה, לאו דווקא כמלודיה פופולרית וזה מאפשר לי לי שוב ושוב להתנסות בהרפתקות שאני לא יודע היכן הן מתחילות והיכן הן נגמרות", הוא מעיר בהקשר למופע ההוא. "לצורך הסיפור של הקרם ואבק השריפה לקחתי מנוע של מכונת-כביסה, קשרתי אליו שרשור, שמתי במצב של סחיטה ויצא לי הצליל שחיפשתי."

שלוש פעמים זכה בפרס אופיר על המוזיקה שלו לסרטים "מוכרחים להיות שמח", "המדריך למהפכה" ו"בוקר טוב, אדון פידלמן". בללי, שגם הלחין את המוזיקה לסרטים "כנפיים שבורות", "תיאום כוונות" ו"אחותי היפה", הוא המלחין של סדרת "בטיפול" הטלוויזיונית, שצליליו נשמעים גם בעולם הגדול.

הלחנת המוזיקה לסדרת "תמרות עשן" התאימה לו כמו כפפה ליד. "המסתורין שבה התאים לי כמי שאף פעם לא אהב יותר מדי להיות במקומות גלויים", הוא אומר. "אם יש אור וצל, אני מעדיף להיות בצל. בניגוד לאחרים, אני לא פוחד מהמקום הזה. כשהלחנתי ל'תמרות עשן', קיבלתי השראה משילוב כביכול בלתי אפשרי של סרטי אלפרד היצ'קוק וסרג'יו ליאונה תוך כדי שימוש חדשני בכלי-מיתר, לרבות הקשות עליהם".

ב-2008 הפתיע עם האלבום המשובח "בללי רביץ רביקוביץ", שבו הזמין את יהודית רביץ, לא פחות, לבצע מלחניו לשירי המשוררת דליה רביקוביץ. זה החל עוד בחייה של רביקוביץ, כשהוצע לו להרים ערב מחווה לשירתה בפסטיבל ישראל. למרות ריחוקו משפתה של רביקוביץ, התחבר אליה. "בדיעבד התברר לי שהעולמות שלנו מאוד דומים, כולל המשיכה אל העולם שמעבר ואל הצל של החיים", הוא מספר. "אהבתי את היכולת שלה להיות נוקבת ופשוטה בו-זמנית. לצערי, לא יצא לי להיפגש איתה".

איך רותמים למרכבה תותחית-על כמו יהודית רביץ?

"כשניגנתי לי את אחד הלחנים הראשונים לאלבום, אמרתי לעצמי שיודית מתאימה לשיר אותו, מתוך הרגשה שאני חייב מעבר לשירה שלי גם קול נשי. בעבר לא התממש רעיון לחיבור בין 'נקמת הטרקטור' לבינה. הפעם, כשנפגשנו, היא אמרה שמרתק אותה להשתתף באלבום הזה. לא אמרתי לה איך לשיר ונתתי לה את מלוא החופש להפיק את עצמה מבחינת השירה. זמרת גדולה!"

האם בעקבות ההצלחה הזאת אתה סבור שיש להעצים את הזיקה בין מוזיקה קלה לבין שירי-משוררים?

"לא בכל מחיר. אם המוזיקה באה רק לעטר את הטקסט, בלי ניתוח מעמיק שלו, אז אפשר בלי. אני מאוד מקווה שאני לא נמצא במקומות האלה".

מדוע המוזיקה של "נקמת הטרקטור" כה רצינית?

"אולי אנחנו לא רציניים כל הזמן, אבל במוזיקה – כן, כי מוזיקה היא דבר רציני. אני לא רואה את עצמי עושה מוזיקה בשביל לשעשע מישהו. אנחנו לא אנשי-מסיבות שמחפשים לעשות שמח, אלא משועבדים למוזיקה כאמנות ולחיפוש הכרוך בה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן