Skip to content

יעלון ולפיד נפגשו לדיון בתקציב משרד הביטחון

לפיד ויעלון הסכימו על עבודת מטה בין-משרדית בהשתתפות אנשי משרד הביטחון, צה"ל ומשרד האוצר. המטרה: להגיע להבנות ביחס לתקציב הביטחון ל-2013 ו-2014, מתוך ראייה רב-שנתית והבנת המצב הכלכלי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שר הביטחון משה בוגי יעלון. הקמת מטה משותף
שר הביטחון משה בוגי יעלון. הקמת מטה משותף
שר האוצר יאיר לפיד. עומד בצומת דרכים
שר האוצר יאיר לפיד. עומד בצומת דרכים

שר הביטחון, משה בוגי יעלון ושר האוצר, יאיר לפיד נפגשו הבוקר במשרד הביטחון לפגישת עבודה ראשונה. במהלך הפגישה סיכמו השניים על ביצועה של עבודת מטה בין-משרדית, בה ישתתפו אנשי משרד הביטחון, צה"ל ומשרד האוצר.

מטרת עבודת המטה תהיה להגיע להבנות ביחס לתקציב הביטחון ל-2013 ו-2014, מתוך ראייה רב-שנתית והבנת המצב הכלכלי המורכב נוכח הגירעון מצד אחד, וחשיבות הצרכים הביטחוניים נוכח האיומים והשינויים האזוריים מצד שני.

יש לציין, כי בתוך זמן קצר לאחר המינוי לתפקיד שר האוצר, נפגש לפיד עם נגיד בנק ישראל, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם בכירי משרד האוצר. התגובה שלו לא איחרה לבוא: "התמונה הנפרשת אט-אט בפני היא גרועה הרבה יותר ממה ששיערתי. עזבו אתכם ממילים כמו 'גירעון' או 'משבר פיסקלי', אני אסביר את זה הרבה יותר פשוט: באתי לשפץ את הבית, אבל אז גיליתי שבחשבון שלנו יש אובר-דראפט. איזה אובר-דראפט? מפלצתי, מבשר רע, הולך וגדל".

השר לפיד פוגש את הנגיד פרנקל (צילום: דף הפייסבוק של לפיד)
השר לפיד פוגש את הנגיד פרנקל (צילום: דף הפייסבוק של לפיד)

עוד פורסם לאחרונה, כי באוצר מעוניינים לקצץ 4-5 מיליארד שקל מתקציבו. עם זאת יש לציין, כי נכון להיום, על הקיצוץ הזה כמו על שאר הקיצוצים המדוברים, עדיין לא הוחלט סופית. בינתיים ממשיכים במשרד האוצר לשבת על המדוכה ולדון בכל הדרכים האפשריות להוריד בשנת 2013 לפחות כ-13 מיליארד שקל מהתקציב.

באיזו דרך הולכים?

במצב שאין לממשלה תקציב מאושר ושקבלת החלטה בעניין נדחתה ב-175 ימים מיום כינונה ב-18 במארס, עומד שר האוצר לפיד בצומת דרכים מרובה דרכי יציאה, והדילמה העומדת בפניו היא באיזו יציאה לבחור. האם ללכת בדרך של העלאות מסים, שפוגעת בכולם, או בדרך של ביטול פטורים, שזה מהלך המועדף על ידי אנשי האוצר ופגיעתו ממוקדת יותר. מזווית ראיית הצרכים נראה שילכו בשתי הדרכים והשאלה שנותרה באוויר – מה יהיה יחס השילוב ביניהן?

תקציב דו-שנתי, או חד-שנתי?

גם כאשר  יחליטו לפיד ובכיריו באילו דרכים לנקוט כדי לצמצם את התקציב, עדיין תישאר בפניהם קבלת החלטה לא פחות חשובה – האם הולכים על תקציב דו-שנתי לשנים 2014-2013, או לתקציב חד-שנתי ל-2013 בלבד. התקציב הדו-שנתי שהסתיים ב-2012 הראה כי נוצרה בעיה הן בצד ההכנסות והן בצד ההוצאות. עתה בודקים האם דווקא בגלל היותו דו-שנתי נעלם משר האוצר וראש הממשלה היווצרותו של הגירעון העצום בסכום של 39 מיליארד שקל. מצד אחר, דיון על תקציב חד-שנתי פותח פתח לסחיטות תקציביות, שגם הן מדרדרות את האוצר לעבר גירעונות בלתי נשלטים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן