Skip to content

ראש אכ"א, אורנה ברביבאי: "אם אנחנו רוצים להיות צבא העם – אנחנו צריכים להיות הצבא של כולם"

שאול מופז: ״לא נוכל לקבל מציאות שצה״ל יהפוך מצבא העם לצבא המיעוט- לצבא חצי העם. התפתחה בישראל תת תרבות של שבה ההשתמטות הפכה לנורמה והשירות הפך ליוצא דופן" מאת צבי זינגר "מבחינת צה"ל, הפוטנציאל לקליטת חרדים בצבא הוא בלתי מוגבל. צה"ל יעמוד בכל תוכנית שתוגדר לו". כך אמרה הבוקר ראש אכ"א, האלופה אורנמה ברביבאי, בדיון […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שאול מופז: ״לא נוכל לקבל מציאות שצה״ל יהפוך מצבא העם לצבא המיעוט- לצבא חצי העם. התפתחה בישראל תת תרבות של שבה ההשתמטות הפכה לנורמה והשירות הפך ליוצא דופן"

מאת צבי זינגר

"מבחינת צה"ל, הפוטנציאל לקליטת חרדים בצבא הוא בלתי מוגבל. צה"ל יעמוד בכל תוכנית שתוגדר לו". כך אמרה הבוקר ראש אכ"א, האלופה אורנמה ברביבאי, בדיון שמקיימת הבוקר ועדת החוץ והביטחון בסוגיית "חוק טל" וגיוס חרדים לצה"ל.

ברביבאי: "צה"ל זקוק לחרדים". צילום: דובר צה"ל

"אנחנו מייחסים חשיבות רבה לגיוסם של החרדים", הבהירה ראש אכ"א. "אם אנחנו רוצים להיות צבא העם – אנחנו צריכים להיות הצבא של כולם. המציאות הביטחונית המאתגרת, מחייבת אותנו לגייס את כולם לשירות צבאי משמעותי. המציאות שבה אחד מתוך ארבעה גברים לא מתגייס, מחייבת אותנו לבדק בית מעמיק".

יו"ר הוועדה, ח"כ שאול מופז, אמר: ״לא נוכל לקבל מציאות שצה״ל יהפוך מצבא העם לצבא המיעוט- לצבא חצי העם. התפתחה בישראל תת תרבות של שבה ההשתמטות הפכה לנורמה והשירות הפך ליוצא דופן. התהפכו היוצרות. זו מציאות שבעוד מספר שנים לא נוכל לשנות.״

מופז הזהיר כי אם המצב יישאר כפי שהוא היום, "בעוד שמונה שנים – 60 אחוז לא ישרתו בצה"ל. חוק טל חייב להשתנות. אנחנו חייבים להחזיר את ישראל לעצמה ולקבוע מודל שירות חדש על בסיס שירות לכולם. ישראל קיפלה את דגל השירות, דגל הממלכתיות ודגל הערבות ההדדית, אנו חייבים להניף אותם מחדש. אני מזהה כאן סימנים חמורים של התפרקות המדינה מנכסי היסוד שלה".

ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל, הציג נתונים לפיהם גיוס החרדים עובר במקצת את היעד שקבעה הממשלה. לדבריו, בשירות האזרחי השינוי גדול עוד יותר. "זה אולי לא מספיק. הרי כולם רוצים שהחרדים ישתלבו במערכות צבאיות וכלכליות אבל לקרוא לזה חוסר התקדמות זה קצת מוגזם", אמר. לדבריו, היעד לשנה הבאה הוא 3,000 מתגייסים חרדים, ובשנת 2015 מצפים לגייס 4,800 חרדים, כ-65 אחוז מהמועמדים לגיוס.

שר-שלום ג'רבי, העומד בראש מינהלת השירות הלאומי: "יש מהפך אמיתי במגזר החרדי בכל הקשור לשירות הלאומי – והמהפך הוא במודעות של ההנהגה והציבור החרדי. לדבריו, בשנת 2008 היו בסך הכל 22 מתנדבים חרדיים בשיחרות הלאומי – ואילו כיום ישנם 3,514 מתנדבים. עד כה סיימו את שירותם כ-1,700 מתנדבים, לא כולל ערבים. לדבריו, איש מבין החרדים אינו עושה את שירותו הלאומי בישיבות. ג'רבי מסר עוד כי בסקר בקרב מסיימי השירות האזרחי הצהירו 78% מהם כי יעבדו או ילמדו בסיום התקופה.

ח"כ יוחנן פלסנר, יו"ר הצוות לבחינת יישום חוק טל בוועדת החוץ והביטחון, הזהיר מפני סגירת חלון ההזדמנויות ואמר כי בחצי השנה הקרובה יש הזדמנות חד פעמית לעצב מדיניות חדשה, שתביא לשילוב החרדים בשירות בצה"ל ובשוק העבודה. "הבעיות ידועות והשינויים הנדרשים מוכרים לכולם ולכן לא נכון להאריך את תחולת חוק טל רק כדי לאפשר הערכות לחקיקה מחודשת. אנחנו, בכנסת, נרים את הכפפה ונפעל לגיבוש מדיניות חדשה שתמנע את הפגיעה בערך השוויון בנטל ותתבסס על עיקרון ׳חובת שירות לכל'".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה), תקף את מערכת החינוך החילונית וטען כי "במדינת ישראל אין מסגרות של לימוד תורה. "גם זה ביטחון ישראל", טען. "השילוב צריך להיות בשני הכיוונים. בעוד 5 שנים לא יהיה פה עם יהודי בכלל. גדל פה נוער שלא יודע תורה.לפני 20 שנה למדו גמרא בכל בתי הספר. היום לא לומדים".

האלוף (במיל') דוד עברי, ראש המועצה הזמנית לבחינת השרות האזרחי לאומי':  "חוק טל איננו חוק אידיאלי אלא חוק של פשרה. בחמש השנים הראשונות לחוק לא לעשה דבר למימושו עד שהסוגיה לא הגיע לבג"ץ. לא נכון לבטל את החוק באופן גורף עד שלא תמצא חלופה. לאור האילוצים השונים הגענו להישגים גם אם ניתן היה להגיע ליותר מכך בשלב זה".

הצילום באתר החרדי "לדעת": פניה של ראש אכ"א, האלופה אורנה ברביבאי, טושטשו

יהודה דובדבני' שהיה ממקימי גדוד הנח"ל החרדי "נצח יהודה"' אמר כי הגדוד יוצר מציאות שחוסכת לצבא פעילות של תשעה גדודי מילואים. "עד היום שרתו בגדוד כ 3000 חרדים. 25 אחוז מילדי כיתה א'  השנה הם חרדים. זו פצצת אטום מתקתקת וחייבים להיכנס להידברות".

בחודש הקרוב מתכוון יו״ר ועדת החוץ של הכנסת, ח״כ שאול מופז, לפעול לגיבוש הצעת חוק חלופית לחוק טל. את העבודה על הצעת החוק מרכז ח״כ יוחנן פלסנר במסגרת ועדת משנה לבחינת יישום חוק טל. בין היעדים המרכזיים של הצעת החוק החלופית: העלאה משמעותית במספר המתגייסים לגדוד החרדי ״נצח יהודה״, הרחבת השירות במסלולי שח״ר והרחבת הגיוס למסגרת השירות האזרחי – לשירות משמעותי.

ובינתיים, האתר החרדי "לדעת" טשטש את תמונתה של ראש אכ"א אלוף אורנה ברביבאי בסיקור הופעתה בועדת החוץ והביטחון. מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר בתגובה: "שוב הוכיחה תקשורת החרדית שהיא לא חיה במדינת ישראל. על אפם ועל חמתם של אנשי לדעת ראש אכ"א אישה ובצה"ל שרות נשים. כל תעלול טכנולוגי לא ישנה את המציאות הזו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן