Skip to content

מאגר תמר מזרים גז – ישראל זוכה בעצמאות אנרגטית

היום בשעה 4 אחר הצהריים החלה הזרמת הגז לעבר ישראל. תחלוף יממה והגז יגיע לתחנת הקבלה באשדוד ומשם הוא יועבר ללקוחות בכל הארץ - לחברת החשמל, יצרני חשמל פרטיים, השפעת הזרמת הגז תהיה הדרגתית אבל בעלת השפעה משמעותית על הכלכלה הישראלית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מאגר תמר. אמור לספק גז במשך 30 שנה. צילום: אנרג'י
מאגר תמר. אמור לספק גז במשך 30 שנה. צילום: אנרג'י

רק לפני יומיים הודיעה נובל אנרג'י, בעלת השליטה הגדולה במאגר הגז תמר, ללקוחותיה, כי ההזרמה מהמאגר החדש תתחיל ביום שני. אבל, היום בשעה 4 אחר הצהריים החלה הזרמת הגז לעבר ישראל. תחלוף יממה והגז יגיע לתחנת הקבלה באשדוד ומשם הוא יועבר ללקוחות בכל הארץ – לחברת החשמל, יצרני חשמל פרטיים, ומפעלי תעשייה. מעריכים שהגז הטבעי מתמר יחסוך למדינה בהוצאות האנרגיה שלה כ-13 מיליארד שקל בשנה. מדובר באירוע היסטורי-כלכלי, שייתן לישראל עצמאות אנרגטית לפחות עד שנת 2035.

מאגר תמר, הממוקם כ-90 ק"מ מערבית לחיפה, הוא בשליטת חברות נובל אנרג'י המחזיקה ב-36%, חברת דלק המחזיקה ב-31%, חברת ישראמקו המחיקה ב-29% וחברת דור-אלון המחזיקה ב-4%. בפרוייקט תמר הושקעו כ-3.2 מיליארד דולר (כסף פרטי) והוא כולל 150 ק"מ של צנרת תת ימית בעובי 16 אינטש מהמאגר לעבר אשדוד.

מחיר החשמל יעלה ואחר כך ירד

השפעת הזרמת הגז תהיה הדרגתית אבל בעלת השפעה משמעותית על הכלכלה הישראלית. הגז ישמש להפקת החשמל בתחנות הכוח של חברת החשמל, בתחנות כוח פרטיות ובמעלי תעשייה. במקביל יקטן השימוש בסולר ובמזוט, שהם חומרים מזהמים ומחיר החשמל ירד בהדרגה, לאחר שעלה ב-24%, מאז הופסקה אספקת הגז ממצרים. ההורדה תשפר מאוד את כושר התחרות בעולם של התעשייה הישראלית. אבל, בעקבות המצוקה התזרמית שנגרמה לחברת החשמל, בגלל מחסור בגז במשך כשנה וחצי, והמחירים הגבוהים שהיא נאלצה לשלם עבור הדלקים החלופיים (מזוט וסולר) יעלה מחיר החשמל בחודש מאי ב-6.5% וב-2014 צפויה עליה נוספת של 2.4%. עליות אלה אמורות לסגור פער של יותר מ-7 מיליארד שקל, שנוצר בגין הדלקים החלופיים. רק לאחר מכן נוכל להרגיש את השפעת הגז "כחול לבן" על מחיר החשמל.

ועדת ששינסקי

בעקבות המלצות ועדת ששינסקי חוקק החוק מיסוי רווחים ממכירת גז טבעי, שאומר, כי לחברות מפיקות הגז יינתן פטור ממס על הרווחים, עד שירוויחו כפליים מהסכום שהשקיעו בחיפושים ובקידוח. לאחר מכן, הן אמורות לשלם 20% מהרווחים עד ליום שבו יצטברו לחברות רווחים השווים ל-280% מההשקעה הראשונית, מהשלב הזה הן תחויב לשלם 50% מהרווחים. מעריכים, כי מאגר תמר יפעל 30 שנה ובמשך פעילותו זו הוא יצבור הכנסות בסכום של כ-79 מיליארד דולר, שמהם תזכה המדינה בכ-37 מיליארד דולר.

שלום: חיסכון של כמיליארד שקל בחודש

שר האנרגיה והמים הנכנס, סילבן שלום: "כניסת הגז הטבעי ממאגר תמר תוביל לחיסכון של כמיליארד שקל בחודש ולשיפור משמעותי ברמת החיים של כל אחד מאזרחי ישראל. הגז הטבעי שייכנס בקרוב יגדיל את הצמיחה באחוז או שניים כבר בשנה הקרובה. בכוונתי לפעול להורדת יוקר המחייה לטובת כלל הציבור"

שר האנרגיה והמים היוצא, ד"ר עוזי לנדאו: "כניסת הגז הטבעי מוקדם מהצפוי -ההישג המשמעותי בארבע השנים האחרונות".

תשובה: החזון הופך למציאות

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק: "היום הזה מעורר גאווה רבה. החזון הפך למציאות. היום אנו יוצאים פעם נוספת מעבדות לחירות. מתלות במקורות אנרגיה זרים לעצמאות בגז טבעי כחול לבן. זהו הישג אדיר למשק הישראלי ותחילתו של עידן חדש", הוא ציין והוסיף, "הפרויקט הזה ישנה את פני המשק הישראלי ויבטיח עצמאות אנרגטית למדינה. זהו עידן חדש ומלא הזדמנויות עבור הכלכלה הישראלית, שתוכל לנצל את יתרונות הגז הטבעי במישור הסביבתי, הגיאו-פוליטי, החברתי והכלכלי ולהפוך את מדינת ישראל לשחקן בינלאומי חשוב".

דיוידסון: הישג טכנולוגי

יו"ר ומנכ"ל נובל אנרג'י צ'אק דיוידסון: "אני מברך את הציבור בישראל על ההישג הכביר הזה שיפחית את התלות בדלקים מיובאים ויקרב את המדינה באופן משמעותי לעצמאות אנרגטית. מדובר על הישג טכנולוגי וציון דרך מסחרי לנובל ושותפותיה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן