Skip to content

אנא מכם תנו לו למות בשקט

אני יכול להבין שיש כאלו שהתרגלו ואינם יכולים לגלוש בלעדיו, נו טוב, אבל למה אתם חייבים לשדרג אותו? כל גירסה גרועה מקודמתה והבסיס הלקוי לא משתנה. אתם הגולשים לא מקבלים מה שאתם רוצים ואנחנו המפתחים מורטים שערות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ביל גייטס מעיד שהאקספלורר איננו תכנה/ ויקיפדיה

זה מספר שנים שהקללה שהטילה מיקרוסופט על האינטרנט מתפוגגת והולכת. הדפדפן הארור שלה, האינטרנט אקספלורר, מאבד גובה במהירות ונכון לסוף 2012 הוא מחזיק רק 23.4% משוק הדפדפנים, לאחר ששלט בו ללא עוררין במשך שנים רבות.

למה קללה? כל מפתח אתרים ניגש לבדיקת האתר שלו על האקספלורר בחיל ורעד, ביודעו שסיכוי סביר שהוא יאלץ לעבוד אל תוך הלילה רק כדי לסגור את החורים שצוות המפתחים של מיקרוסופט יצר לפני הרבה שנים ואיש לא טרח לסגור, ואת אלו שיצרו המפתחים של הגירסאות החדשות, למשל:

פונטים – קריאת פונטים היא לכאורה דבר פשוט והפונטים עצמם נלקחים מספריה הקיימת על מערכת ההפעלה. משום מה, יש פונטים שהאקספלורר פשוט לא יודע לקרוא למרות שהם חלק ממערכת ההפעלה ואת אלו הסטנדרטיים כל כך הוא מציג אחרת עם ריווח בעייתי ושונה לחלוטין מהמקובל ומשבש את סידור הפסקאות.

גרפיקה: האקספלורר איננו קורא קבצים סטנדרטיים כמו Transparent GIF. כתוצאה מכך, תמונת מפה (image map) יוצאת עם חורים ורווחים.

בעוד שאחיו הצעירים, הכרום והפיירפוקס, מסוגלים להבין לוגיקה של פקודה במבנה המקוצר שלה, האקספלורר חייב את המבנה המורכב. לעיתים קרובות על מנת שיריץ קבצי PHP יש צורך בפקודות התאמה מיוחדות שיתאימו לאקספלורר 6, 7, 8, 9. כן פקודה לכל גרסה – מה שאומר שהמתכנתים של החברה מזגזגים נון סטופ.

כל זה די מפליא כי בסך הכל מדובר בדפדפן, יישום שאמור לקרוא קבצי HTML והללו מבוססים על סטנדרד עולמי קבוע ומוחלט, שאמור להיות קריא באותה צורה על כל מערכת הפעלה וכל פלטפורמה וכמובן כל דפדפן.

אז למה האקספלורר שונה?

האקספלורר הוא גיס חמישי ששתלה מיקרוסופט במערכת ההפעלה שלה, דהיינו, כל משתמש, רצה או לא רצה, מצא את עצמו עם האקספלורר מותקן על מחשבו. הדבר נתן לחברה יתרון עצום על פני מתחריה, מצד אחד לא חייב אותה לטרוח רבות ולייצר מוצר איכותי ומצד אחר, כדי לשמור על היתרון היחסי העצום הזה החלה מיקרוסופט לערוך שינויים קלים בסטנדרד הבינלאומי של שפת ה- HTML וכך קרה שאתרים רשמיים של בנקים, משרדי ממשלה ועוד בנו את האתרים שלהם על בסיס האקספלורר, בסיס מעוות מלכתחילה אבל שלמעלה מ-95% ממשתמשי המחשבים עושים בו שימוש. מצב זה אמור היה לחזק את האחיזה של האקספלורר ומיקרוסופט בשוק באופן פאסיבי.

תחילת הסוף של השליטה של מיקרוסופט בשוק הדפדפנים היתה כשטענת החברה, שהדפדפן שלה איננו תכנה אלה תכונה (Feature), החלה מתמוטטת בבתי המשפט באירופה ובארה"ב.

נכון להיום האקספלורר מחזיק מעמד בגלל אחיזתו בשוק של המדינות דוברות האנגלית (ארה"ב, קנדה. אוסטרליה, דרום אפריקה). בכל שאר העולם הוא מאבד גובה בקצב רצחני, בגלל שהוא גרוע, בגלל שהוא לא סטנדרטי בעולם שחייב להיות סטנדרטי. נכון, לדוברי אנגלית יש הרבה פחות בעיה, אבל כמעט בכל שפה שאיננה אנגלית או שיש בה אותיות לטיניות עם תוספים (ספרדית, צרפתית, גרמנית) ועל אחת כמה וכמה עברית, הוא מהווה בעיה בלתי נסבלת למפתחים ולגולשים כאחד,

גם בישראל יש היום שליטה מוחלטת לדפדפן הכרום של הגוגל, ואני קורא בזאת לכל מי שקורא את הכתבה הזו, אם אתם לא חייבים להשתמש באקספלורר, אל תשתמשו בו. הוא לא שווה את זה וממרר למפתחים את החיים. ואם אתם לא יכולים בלעדיו לפחות אל תעדכנו אותו כי הוא לא נהיה טוב יותר.

פשוט תנו לו למות בשקט וכולנו ננשום לרווחה.

3 Comments

  1. איתן
    31 במרץ 2013 @ 18:09

    הבעיה כרגע היא עם מקומות עבודה גדולים , אנשי ה IT לא יודעים לעכל את הדפדפנים החדשים והבאגים כנראה מספקים להם המון עבודה, אז הם אוסרים התקנת דפדפנים אחרים על מחשבי החברה בין אם ניידים או נייחים, האמריקאים נותנים לכל דרג הניהול טבלט אבל גם להם אסור להתקן דפדפן במחשב האישי, המוות של EX הוא כנראה רק עניין של זמן וגרסה של CHROME שתותאם למקומות עבודה

  2. גל א
    31 במרץ 2013 @ 12:32

    IE6 היה תכונה כשיצא. אנשי HTML גררו רגליים, ולMS היו פרוייקטים מדליקים לזמנם שאיפשרו הקמת אתרים עם תכונות מתקדמות , תוך שילוב גישה לDB שונים, ודיבוג אתר עם כלי DEBUG מתקדמים.

    זה היה מאד מלהיב לזמנו, אבל זה חייב הרחבות פרטיות לתקן, והם לא יודעים איך לצאת מהבוץ הזה כבר כל כך הרבה שנים..

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן