Skip to content

שיא חדש – אז מה יוצאים מהשוק?

מדד ה-S&P500 הגיע לשיא. תשואת הרווח הגלומה במכפיל הצפוי היא הגבוהה ביותר, תשואת הדיבידנדים היא הגבוהה ביותר והאלטרנטיבה להשקעה (אג"ח ממשלתיות) מציעות את התשואה הנמוכה ביותר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הייתם בחופשה ופספסתם את שבירת השיא החדש של ה-S&P500? לא מקצועי! סוחר אמיתי לעולם לא יוצא לחופשות. חיק הטבע? יש לו שולחן עץ טבעי במשרד. אוויר נקי? אוויר מזגנים הוא הנקי ביותר עבורו. שטחים פתוחים? אפשר לשנות את הדסקטופ לתמונה של שמיים – מבוסס על סטיב קארל (מתוך הסדרה "המשרד"). מה הייתם אמורים לעשות עם השיא הזה חוץ כמובן מלפתוח בקבוק שמפניה (הכי יקרה שיש)? אולי לצאת מהשוק? (ראו הרחבה) למכור את החברה בשיא?

נתוני המקרו בעולם מעורבים עם נטייה שלילית, בלטו לטובה נתוני הזמנות ממפעלים בארה"ב שהגיעו לשיא של חמישה חודשים ומצד שני מדד מנהלי הרכש בתעשייה שירד ל-51.3 נק', לעומת צפי לירידה מתונה ל-54 נק'. הנתון החלש מאותת שהכלכלה לא הולכת לשום מקום בקרוב (ראו הרחבה). בינתיים אפשר להתנחם קצת מדחיית הבעיות של קפריסין – היי, לפחות טיפלו בספה:

קפריסין – לפחות טיפלת בספה

אתה קונה רהיטים. אומר לעצמך, זו הספה האחרונה שאי-פעם אצטרך בחיי. קונה את הספה, ואז במשך כמה שנים אתה מרוצה מכך שלא משנה מה קורה, לפחות טיפלת בעניין הספה. ווילונות, שטיח, אישה, גנים לילדים, לא משנה, העיקר יש ספה… מבוסס על צ'אק פלניוק (מתוך הספר "מועדון קרב")

ההארכה של שנתיים שניתנה לקפריסין לעמוד ביעדי התקציב, במסגרת חבילת החילוץ האירופית שהוענקה לה, הרגיעה אולי את תושבי האי ואפילו את תושבי האיחוד שחששו בצדק שאולי מדובר בניסוי. אבל המשקיעים לא בטוחים אם זה טוב או רע. שכן יתכן וכבר היה עדיף לסיים וזהו. עכשיו לכו תדעו מתי זה יחזור, מה שמבטיח צמיחה איטית לזמן ארוך יותר.

הצמיחה העולמית נעלמה – סוגרים את החברה

שלוש שנים שהכלכלה העולמית חלשה למרות הרחבות מוניטאריות ופיסקאליות אגרסיביות, בסוף השבוע פורסם כי התוצר בארה"ב עלה ברבעון הרביעי רק ב-0.4% (במונחים שנתיים). אז מה יקרה כשאלה יפסקו? לא נשמע טוב, אולי נסגור את החברה? ובכל זאת, למרות כל אותה צמיחה חלשה שוק המניות המשיך לטפס וכאמור לשבור שיאים חדשים. האם באמת מי שאחראי לכל העליות האלה הוא הפד? ברור, זה הסיפור:

הסיפור שאפשר למכור איתו מניות

אז אם הצמיחה העולמית נחלשת ועוד שנייה נעלמת ושווקי המניות בכל זאת המשיכו לעלות, זה לא מתאים לסיפור הישן על הקשר בין צמיחה לבין מניות. אל תדאגו, בתי ההשקעות לא נשארו מאחור, הם עדכנו את המצגות, כתבו סקירות מתאימות, שינו את הרטוריקה ויצאו עם סיפורים חדשים ש"לעליות
אחראים הבנקים המרכזיים". הלקוחות לא מתווכחים, לא שואלים, לא מקשים ואימצו במהירות את ההסבר החדש – הריבית היא/הוא המלך החדש בעיר. עם הסבר כזה אפשר לחזור למכור מניות, קרנות ותעודות. הרי רק לפני שבוע אריק רוזנברג, יו"ר הפד בבוסטון, אמר שמבחינתו "תכנית ה-QE3 של הפד היא
בעלת השפעה רצויה ויש להמשיכה עד סוף השנה". מעולה, אפשר להישאר בשוק בשקט עד דצמבר.

אבל רגע, אולי קנינו מהר מידי את הסיפור החדש? ביפן הריבית בירידה כבר 20 שנה ושוק המניות שם לא כזה מצליח? לא תרגמו את הסיפור ליפנית?

נגיד זה כמו נשיא – תפקיד של כבוד

אנשים רוצה להאמין במשהו. אם לא באלוהים אז לפחות בחשיבות של המנהיגים. אחד מהם זה הנגיד. אבל לא נעים להודות שנגיד זה בעיקר תפקיד לכבוד, משהו בסגנון "הנשיא של הכלכלה". ככזה הוא
מתאים למישהו לקראת סוף הקריירה שלו, עדיף כזה עם חזות אחראית, מי יודע, אולי זה יצליח לתת מעט יותר אמון במחויבות של הבנק לעמוד ביעדי האינפלציה ולא לעשות שטויות.

האמת היא שהריבית היא לא פרמטר מוביל אלא מובל. ציפיות האינפלציה הן שקובעות את הריבית בשוק ולא הבנק המרכזי. גם אם זה ינסה להפתיע, לעכב או להקדים הוא יגלה שהתשואות בפועל כמעט שלא הושפעו, בטח לא הריאליות.

הבנק המרכזי עושה קולות של נלחם בשער החליפין

לבלרוס יש מטבע חלש אני לא רואה שזה כזה טוב להם. מדינה לא רוצה שהמטבע שלה יהיה חלש, מטבע חלש ייקר מחירים, יקשה על מי שמוציא הרבה מהכנסתו לצריכה ובעיקר על מעמד הביניים שצורך דלק ושאר מוצרים מחו"ל. התרומה של מטבע חלש ליצוא זניחה לעומת הנזק שנגרם למשקי הבית ממטבע
חלש. מזל שהבנק המרכזי מוגבל ביכולתו להזיק עם החלשת המטבע. הוא אומנם יכול לעשות
קולות של נלחם בשער חליפין אבל לא הרבה מעבר לזה. למזלם של היצואנים ולרעת הציבור
הכלכלה נחלשת ועשויה לקרר את המחירים, מה שלבסוף יאפשר הפחתת ריבית מסורתית שתחזור
להחליש מעט את השקל.

שוק המניות – שיא חדש! אז לצאת?

שוק המניות בארה"ב שבר שיא נומינלי חדש!! וואו!! אני לא מאמין!!! דיי!!! מדהים! כל הכבוד! עשיתם את זה! אז מה, יוצאים מהשוק?

לאלו מכם שחושבים ששיא חדש הוא הזמן לצאת משוק המניות, כדאי לדעת ששיאים חדשים הם לא אירוע נדיר כל כך. למעשה ברוב ההיסטוריה שבירת שיא היה עניין נפוץ מאד. אבל מי שבאמת רואה בשבירה הפעם סיבה לצאת הרי לי לבשר לו שהוא פספס בשנה כיוון שמדד ה-S&P500 מנוכה דיבידנדים שחולקו. למעשה, אם מודדים את התשואה הכוללת שלו כולל הדיבידנדים הוא הכה את השיא של עצמו כבר ב- 2 אפריל 2012. אופס לשיטתכם הייתם כבר צריכים להיות בחוץ לפני שנה. איזה מזל שלא הקשבתם לעצמכם…

השיא היום לעומת השיאים הקודמים

מדד ה-S&P500 אומנם הגיע לאותו ערך שכבר היה בו פעמים ב-מרץ 2000 ובאוקטובר 2007. אבל התמחור שלו שונה לגמרי. תשואת הרווח הגלומה במכפיל הצפוי היא הגבוהה ביותר, תשואת הדיבידנדים היא הגבוהה ביותר והאלטרנטיבה להשקעה (אג"ח ממשלתיות) מציעות את התשואה הנמוכה ביותר. (ראו גרף וטבלה).

"אם לא תשנה כיוון, אתה עלול להגיע לאן שאתה הולך."- טס לאו (פילוסוף סיני טאואיסטי)

הכותב הוא כלכלן ראשי אגף נכסים ומחקר, כלל פיננסים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן