Skip to content

החברה להגנת הטבע: הרכבת לאילת – אומרים לא לרכבת האשליות

החברה להגנת הטבע יוצאת למאבק נגד סלילת מסילה חדשה מבאר שבע לאילת. היא טוענת כי התוכנית תביא להרס ערכי נוף, טבע ומורשת ייחודיים, מבלי שנבחן לעומק הרציונל העומד מאחורי הפרויקט. המלונאים: אם מדינת ישראל תיכנע לשיקולי נוף בלבד, נישאר עם נוף בלי כל היתר

 

ביולוגיה ימית באילת. צילום מתוך קמפיין "אילת פלוס" התיירותי. האם צפויה פגיעה בלתי הפיכה במפרץ אילת? (צילום: באדיבות עיריית אילת)
ביולוגיה ימית באילת. צילום מתוך קמפיין "אילת פלוס" התיירותי. האם צפויה פגיעה בלתי הפיכה במפרץ אילת? (צילום: באדיבות עיריית אילת)

"דמיינו את עצמכם עולים בתל אביב לרכבת, חולפים על פני הנופים המדהימים של 'ארץ המכתשים', מעלה עקרבים, עין עקרבים, נחל גוב, הר צין ועין צין – שכולם בעלי ערכי נוף, טבע ומורשת ייחודיים, ו'נוחתים' כעבור שעתיים וחצי באילת. נשמע נפלא…לא? אז זהו, שזה ממש לא כך! זה רק מה שמנסים למכור לנו בפרויקט הרכבת לאילת."

כך מתחיל הקמפיין של החברה להגנת הטבע, שגם החלה להחתים אזרחים על עצומה שאומרת "לא לרכבת האשליות!".

הרקע למאבק הנוכחי הוא החלטת הממשלה מפברואר 2012 על הקמת קו רכבת מבאר שבע לאילת. על פי ההחלטה, הרכבת היא מיזם אסטרטגי שמטרתו הסעת נוסעים, הובלת מטענים, הפיכת נמל אילת לנמל בינלאומי וגשר יבשתי בין אסיה לאירופה ופיתוח הנגישות התחבורתית לאזור דרום הארץ וממנו.

מסלולו של הקו, מבאר שבע לאילת 262 ק"מ, ומתוכם 173 ק"מ יהיו במסגרת מסילה חדשה שתשמש רכבות נוסעים ומשא, כאשר זמן הנסיעה אמור להיות שעתיים ממרכז הארץ לאילת. בחברה להגנת הטבע טוענים שהחלטת הממשלה מדברת על הקמת הקו, אך לא מוצגות שום חלופות אסטרטגיות אחרות להשגת מטרות הפרוייקט. "הצוות היחיד שהוקם בהחלטת הממשלה, הוא צוות בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הבוחן את החלופות למימון הקמת הקו ומימון ארוך טווח של המיזם, בהסכם בין-ממשלתי עם ממשלה אחרת, בשיתוף הסקטור הפרטי או במימון תקציבי. הצוות טרם הגיש המלצותיו, למרות שלכל אחת מחלופות המימון משמעויות כלכליות אסטרונומיות ומשמעויות אחרות ארוכות טווח. הקו נבחן במוסדות התכנון רק עד תחנת הרכבת באילת, שתמוקם ליד אזור שדה התעופה הקיים".

"סיכון ממשי לפגיעה קשה גם במפרץ אילת"

לטענת החברה להגנת הטבע, מטרת הפרוייקט לשרת הובלת מכולות, ואילו בנמל אילת הקיים היום אין כלל תנועת מכולות; התכנית הנוכחית אינה מתייחסת לחיבור לנמל אילת ואיננה נותנת מענה למשמעות של הגידול הצפוי במכולות והצורך בהרחבת הנמל הנוכחי או בהקמת נמל חדש (נמל התעלה) כמו גם ההשלכות הצפויות על מפרץ אילת כתוצאה מהשינוי הצפוי בתנועת המכולות; טרם ידוע כיצד ישפיע הפרוייקט על נמלי אשדוד וחיפה. זאת למרות הצהרות מקדמי הפרוייקט כי אחת ממטרותיו היא יצירת קשר מסילתי רציף בין נמל אילת לנמלי אשדוד וחיפה.

שוניות במפרץ אילת. החברה להגנת הטבע: "מדובר בפגיעה קשה ובלתי הפיכה בשטחים שמרביתם ברגישות נופית סביבתית גבוהה, באזורי נוף רגישים ביותר. (צילום: באדיבות עיריית אילת)
שוניות במפרץ אילת. החברה להגנת הטבע: "מדובר בפגיעה קשה ובלתי הפיכה בשטחים שמרביתם ברגישות נופית סביבתית גבוהה, באזורי נוף רגישים ביותר. (צילום: באדיבות עיריית אילת)

עמדת החברה להגנת הטבע היא כי קידום פרוייקט הרכבת לאילת יגרום לנזקים סביבתיים אדירים לנגב ולערבה, ומהווה סיכון ממשי לפגיעה קשה גם במפרץ אילת, מבלי שנבחן לעומק הרציונל העומד מאחוריו, בכלל זה – בחינת חלופות להשגת מטרותיו. "מדובר בפגיעה קשה ובלתי הפיכה בשטחים שמרביתם ברגישות נופית סביבתית גבוהה, באזורי נוף רגישים ביותר, בפגיעה קשה במערכת האקולוגית המדברית. זאת כתוצאה מהקמת ובניית סוללות, גשרים, פורטלים, גידור לאורך כל התוואי, תחנות מסופים, קווי הולכה לתחנות השנאה, חישמול לאורך כל התוואי, קווי חשמל לאורך המסילה, דרכי שירות, מחנות עבודה, דרכי גישה, אזורי אחסון, מפעלים ומערומי עפר. בנוסף עד היום, לא נבדקו מה יהיו המשמעויות הסביבתיות של פרוייקט זה, בצירוף פרוייקט נמל התעלה, על מפרץ אילת וערכיו הסביבתיים", מצהירה החברה.

האם אילת עיר תיירות או עיר נמל?

חוף אילת. עיר תיירות המושתתת על מפרץ ייחודי ביופיו ובערכיו הסביבתיים או עיר נמל? (צילום: עירית רוזנבלום)
חוף אילת. עיר תיירות המושתתת על מפרץ ייחודי ביופיו ובערכיו הסביבתיים או עיר נמל? (צילום: עירית רוזנבלום)

באגף שימור סביבה וטבע של החברה אומרים כי החברה להגנת הטבע תומכת בקידום תחבורה ציבורית ובהגברת הנגישות לפריפריה בדרום הארץ. "השאלה – באיזה מחיר? האמנם הפרויקט ישיג את התועלות הנטענות שלו? מדובר על משמעויות תכנוניות הנוגעות לתפעול הפרוייקט, שטרם נבחנו וטרם בוררה משמעותן (תכנון נקודות הקצה התפעוליות של הפרויייקט – נמל אילת, אשדוד וחיפה). בכלל זה, האם נדרש, כפרוייקט משלים, נמל תעלה באילת, שהוא מגה-פרוייקט בפני עצמו. מהן המשמעויות הסביבתיות של חפירת תעלה עמוקה באורך של מספר קילומטרים? השלכות הפרוייקט על אילת (נוכח הגדלה משמעותית של תנועת הסחורות במפרץ אילת והפיכתו לנמל בינלאומי) – האם אילת היא עיר תיירות המושתתת על מפרץ ייחודי ביופיו ובערכיו הסביבתיים או עיר נמל? "

עוד טוענת החברה להגנת הטבע כי מדובר בפרויקט, שעל פי הערכות ראשוניות נאמד בכ-30 מיליארד שקל (תוואי המסילה בלבד) בתקופה כלכלית בעייתית ועל חשבון פרוייקטים תחבורתיים אחרים. "בהקשר זה, יש להזכיר את אמירת סגן הממונה על התקציבים באוצר מנובמבר 2012, לפיה לרכבת לאילת אין הצדקה כלכלית, לא יהיה ביקוש מספק, ומצד שני ישראל נמצאת בפיגור של שנות דור בהסעת המונים במטרופולינים".

טענה נוספת שמעלה החברה היא שקידום הפרוייקט, כאשר אין קישור בינו לבין נמל אילת וכאשר ההנחיה היא להתייחס לנתוני נמל אילת הקיים, שאינו רלבנטי לפרוייקט הנדון, "גם אם יוקם נמל התעלה, הוא יתן מענה לאחוזים בודדים מתנועת הסחורות המתקיימת היום בתעלת סואץ. נתון זה אינו מתיישב עם המטרה שהפרוייקט יהווה חלופה לתעלת סואץ", נאמר בעמדת החברה להגנת הטבע בהקשר של מסילת ברזל לאילת.

עוד מועלות שאלות כמו: מדינת ישראל החליטה לאחרונה להקים שדה תעופה חדש באילת – האם נלקחה בחשבון המשמעות של הרכבת על פעילות שדה התעופה העתידי? מספר ועדות הוקמו לאורך השנים לבחינת כדאיות הפרויקט, וכולן הובילו למסקנה שלילית. מה ההצדקה לקידום הפרויקט בניגוד להמלצות אלו? מדוע עבודות אלו לא הובאו לידיעת הציבור עד היום? איך ניתן לקדם מגה-פרויקט זה בשלבים (שיטת הסלמי), ללא ראיה כוללת בהיבטים הכלכליים, חברתיים וסביבתיים?

דרישה לתסקיר סביבתי אסטרטגי כולל

"בנסיבות בהן כלל המחירים והמשמעויות לא נבחנו בראיה כוללת אסטרטגית, שקופה ופתוחה לדיון ציבורי, וכאשר המחיר הסביבתי של הפרוייקט הוא יקר מנשוא – החברה להגנת הטבע דורשת לעצור את קידום הפרוייקט ולערוך בחינה כוללת ומקיפה של השלכות הפרויקט באמצעות תסקיר סביבתי אסטרטגי כולל (Strategic Environmental Assessment). כלי זה הינו כלי מקובל כיום בעולם לבחינה של פרוייקטים ומדיניות ברמה הלאומית, בוודאי מגה פרוייקטים דוגמת הרכבת לאילת, שמא גם בצירוף פרוייקט נמל התעלה כפרוייקט משלים. לפני ששואלים היכן ואיך על התוואי לעבור יש צורך לענות על השאלה האם בכלל קיימת היתכנות לפרויקט או שמא הוא עתיד להיות פיל לבן – ארוך והרסני, שיצלק את כל דרום הארץ, ולא ישיג כלל את מטרותיו השאפתניות.

באגף שימור סביבה וטבע של החברה טוענים כי מבט מעמיק על התוכניות, מגלה שסלילת קו הרכבת לאילת, אחד ממיזמי התשתית הגדולים בהיסטוריה הישראלית, תשפיע באופן קריטי ואנוש על אחד מאזורי הנוף והטבע החשובים ביותר בארץ. דו"ח מקצועי שהזמינה רשות הטבע והגנים, קובע שפרויקט הרכבת לאילת אינו כדאי מבחינה כלכלית, ויסב נזקים של מיליארדי שקלים למשק הלאומי.

לטענת החברה, התוכנית שנבחרה היא חלופה זולה יותר מבחינה כלכלית, "אבל את המחיר האמיתי ישלמו, כמובן, הטבע, הנוף והסביבה של כולנו – המסילה תחייב הקמת תשתיות מורכבות שייהרסו את הנוף ויהוו צלקות נופיות שיקטעו את שמורות טבע המרהיבות, המהוות מסדרונות אקולוגיים, בתי גידול יחודיים ואזורי טיולים. גם העיר אילת תעבור שינויים מהותיים, על מנת להתאים את עצמה להיקף המטענים המדובר – כולל כריית נמל תעלה ותשתיות רבות – שעלולים לפגוע בשוניות האלמוגים ובאטרקטיביות התיירותית שלה. החברה להגנת הטבע תומכת בהגברת הנגישות לפריפריה בדרום הארץ ומאמינה כי יש להפנות את סכומי הכסף האדירים שהוקצו לפרויקט, לטובת שיפור ופיתוח פרויקטים תחבורתיים נחוצים יותר ומושכלים יותר."

מלונות באילת. עמדתה החד משמעית של התאחדות המלונות באילת היא בעד סלילת מסילת ברזל לאילת. (צילום: עירית רוזנבלום)
מלונות באילת. עמדתה החד משמעית של התאחדות המלונות באילת היא בעד סלילת מסילת ברזל לאילת. (צילום: עירית רוזנבלום)

המלונאים: חד משמעית – אנחנו בעד מסילת רכבת לאילת

מנכ"ל התאחדות המלונות באילת, שבתאי שי, אומר שעמדתה החד משמעית של התאחדות המלונות באילת היא בעד סלילת מסילת ברזל לאילת. שי: "אני לא יודע מאין צמח הביטוי רכבת האשליות ומה הוא מנסה להביע, אבל הירוקים מתנגדים להקמת שדה התעופה, מתנגדים לרכבת, מתנגדים לסלילת כביש רב מסלולי לעיר…אז מה כן? שאנשים ילכו ברגל 400 ק״מ?"

לדברי שי, כדאי שגם הירוקים יבינו, שבקצה הדרומי של מדינת ישראל חיה עיר עם 60.000 תושבים, 12.000 חדרי מלון ומזג האויר הטוב ביותר באגן הים התיכון. "אל העיר הזאת צריכים להגיע ואם מדינת ישראל תיכנע לשיקולי נוף בלבד, אנחנו נישאר עם נוף בלי כל היתר…", הדגיש שי.

[related-posts title="כתבות קודמות בנושא אילת"]

1 Comment

  1. טיטו
    7 באפריל 2013 @ 18:11

    לא נוף ולא תיירות ולא נעליים. זה הכל כדי שפפו ספנות, שקנה את נמל אילת בזיל הזול, יוכל לעשות עוד כסף. כשתהייה רכבת ערך הנמל באילת יוכפל, וכך גם הכנסותיו. עכשיו בהצלחה לחברה להגנת הטבע נגד הלובי של פפו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן