Skip to content

שר האנרגיה: "על מדינות האזור למקסם את הרווח בתגליות הגז"

השר שלום נפגש אמש עם שרי החוץ והאנרגיה הקפריסאיים ודן עמם באפשרויות שיתופי הפעולה והידוק הקשרים בין המדינות. דנו בין השאר בהתקדמות סקר היתכנות להנחת כבל חשמלי תת ימי בין ישראל לקפריסין ומשם ליוון ולשאר מדינות אירופה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר האנרגיה והמים, סילבן שלום, נפגש אמש בת"א עם שר החוץ של קפריסין, לואניס קאסולידס ועם מקבילו שר האנרגיה, המסחר והתיירות הקפריסאי, יירגוס לאקוטריפיס ודן עמם באפשרויות שיתופי הפעולה והידוק הקשרים בין המדינות.

השר שלום (צילום: דן בר דוב)
יוזמות אזוריות. השר שלום (צילום: דן בר דוב)

במהלך הפגישה אמר השר שלום: "ישראל רוצה לשתף פעולה עם קפריסין לשם פיתוח יעיל של משאבי הטבע באגן המזרחי של הים התיכון. על כל המדינות באזור למקסם את הרווח הגלום בתגליות הגז הטבעי באמצעות שיתוף פעולה אזורי ולמען היציבות באזור". 

השר שלום והשרים הקפריסאיים דנו בין השאר בהתקדמות סקר היתכנות להנחת כבל חשמלי תת ימי בין ישראל לקפריסין ומשם ליוון ולשאר מדינות אירופה. מדובר בכבל תת-ימי שיונח לאורך 270 ק"מ ויחבר אנרגטית בין ישראל לקפריסין. הכבל, אשר יוטמן בעומק כ-2,000 מטרים מתחת לפני הים צפוי לאפשר הזרמת חשמל דו-כיוונית בקיבולת של עד MW2000, ואמור להיות אחד הגדולים מסוגו בעולם. חיבור זה יתוסף לכבל נוסף, באורך של כ-600 ק"מ, אשר יחבר בין קפריסין ליוון, וייצור את הקשר בין ישראל ליבשת אירופה. הסכם הבנות (MOU) להנחתו כבר נחתם בין קפריסין ויוון. 

במהלך הפגישה בין השר שלום לעמיתיו הקפריסאיים התברר כי עלות הפרויקט כולו (ישראל – קפריסין -כרתים) מוערכת בכ-1.5 מיליארד יורו, כאשר המקטע שבין ישראל לקפריסין מוערך בכחצי מיליארד יורו. התשואה הצפויה מהפרויקט היא כ-17.5 מיליארד יורו. 

השר שלום מסר לעמיתיו הקפריסאים כי הפשרת היחסים עם טורקיה לא תבוא על חשבון היחסים עם קפריסין. כמו כן, הציג השר שלום בפני עמיתיו את היוזמה להקמת מסגרת חירום אזורית (REF) על מנת לטפל באירועי חירום אזורים שאינם ביטחוניים כרעידות אדמה, הצפות ופגעי טבע. השר שלום ביקש את מעורבותה והשתתפותה של קפריסין בארגון ואירוח הכנס הראשון שיניעו את הפרויקט. 

שלום התייחס במהלך השיחה למצב באזור ואמר בין השאר: "איראן היא אתגר לעולם כולו, ודי לצפות באיומים של צפון קוריאה כדי להבין את הסכנה לעולם אם איראן תגיע לנשק גרעיני". בקשר לאפשרות שיתחדש המו"מ המדיני עם הפלסטינים, אמר השר שלום, חבר צוות המו"מ מול הפלסטינים: "ישראל רוצה שלום עם שכניה, אולם עד היום הציבו הפלסטינים כל מכשול אפשרי ומנעו פתיחת מו"מ ללא תנאים מוקדמים. אני מקווה שמינויו של מזכיר ההגנה החדש, ג'ון קרי, ייתן דחיפה ורוח גבית לאפשרות שהמו"מ ייפתח. הנשיא אובמה והמזכיר קרי נחושים לחדש את המו"מ וישראל מוכנה להיענות לבקשתם ולחדש באופן מיידי וללא תנאים מוקדמים את המו"מ. הכדור נמצא בצד הפלסטיני"­.  

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן