Skip to content

כלל פיננסים: בנק ישראל יפחית את ריבית מרץ ברבע אחוז לרמה של 2.5%

תגובת בית ההשקעות להודעת בנק ישראל על הורדת ריבית פברואר ברבע אחוז: "הבנק מעדיף לקחת סיכון אינפלציה מאשר סיכון משבר ביקושים" מאת אמיר כהנוביץ', "כלל פיננסים" בדומה להערכותינו, הודיע הערב בנק ישראל על הפחתת ריבית פברואר ברבע אחוז לרמה של 2.5%. בהסברים של בנק ישראל עצמו ניתן לראות כי התנאים הכלכליים לא תמכו כולם בהפחתת הריבית, […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תגובת בית ההשקעות להודעת בנק ישראל על הורדת ריבית פברואר ברבע אחוז: "הבנק מעדיף לקחת סיכון אינפלציה מאשר סיכון משבר ביקושים"

מאת אמיר כהנוביץ', "כלל פיננסים"

אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי כלל פיננסים. צילום דן לב

בדומה להערכותינו, הודיע הערב בנק ישראל על הפחתת ריבית פברואר ברבע אחוז לרמה של 2.5%. בהסברים של בנק ישראל עצמו ניתן לראות כי התנאים הכלכליים לא תמכו כולם בהפחתת הריבית, כגון שיפור הנתונים הכלכליים בארה"ב והעליות בשוקי ההון.

בנק ישראל לא "שמר" תחמושת, אבל גם לא הייתה לו סיבה לכך. העלאה מאוחרת של הריבית היתה עשויה להיות מאוחרת מידי. הוא מעדיף לקחת סיכון אינפלציה מאשר סיכון משבר ביקושים.

תמצית ההסברים של בנק ישראל:

ההאטה שהחלה במחצית השנייה של 2011 נמשכת. גם סקרי הצפיות השונים צופים המשך האטה.

האינפלציה בפועל בתוך תחום היעד. תחזיות האינפלציה ל-12 החודשים הבאים של החזאים, ואלו הנמדדות משוק ההון, נמצאות קרוב למרכז היעד.

גוש היורו צפוי להיכנס למיתון במהלך שנת 2012. נתוני הסחר העולמי מצביעים על התכווצות הורדת דרוג האשראי למדינות בולטות בגוש האירו.

רמות הריבית במשקים המובילים נמוכות.

מחירי הדירות, המשיכו לרדת באופן מתון.

גורמים נוספים:

שקל – מאז החלטת הריבית הקודמת (26 בדצמבר) נחלש השקל מול רוב המטבעות המובילים בעולם, אך התחזק מול המשמעותיים ביותר, הדולר, היורו והליש"ט הבריטי.

מדדי המחירים האחרונים – מדד דצמבר הנמוך ביחס לתחזיות החזאים, שהגיע אחרי מדד נובמבר הנמוך מאד (שלילי לעומת ציפיות לחיובי) ובמיוחד לאורך ירידה שלישית ברציפות בסעיף הדיור במדד. תמכה בהפחתת ריבית.

מדד מחירי הסחורות (CRB) במונחים שקליים עלה מאז החלטת הריבית הקודמת ב-1.4%.

תחזית לריבית מרץ – בנק ישראל בחר להמשיך ולשמור תחמושת, כשהנתונים הכלכליים התייצבו, והחששות מהתפשטות המשבר באירופה התמתנו. אמנם אין לבנק ישראל ארסנל גדול, והוא לא ירצה להתקרב לריבית ריאלית אפסית תוך כדי צמיחה מחשש לניפוח בועות, אך בתרחיש הגרוע, אם המצב הכלכלי יורע, סביר שציפיות האינפלציה ירדו ואז תיפתח בפניו תיבת תחמושת חדשה.

רוב סיכוני הריבית כיום הם כלפי מטה, אף שבתקופה האחרונה בעקבות התייצבות הכלכלה העולמית, הסיכון הזה התמתן.

אנו מעריכים כי בנק ישראל יפחית את ריבית מרץ ברבע אחוז לרמה של 2.5%, ולאחר מכן יעדיף לשבת על הגדר ברמות הללו עד להתבהרות כיוון הכלכלה העולמית והישראלית בפרט.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן