Skip to content

החזון של פרופסור דן שכטמן

פרופסור דן שכטמן, חתן פרס נובל לכימיה (2011) קיבל אתמול את אות העיר מארסיי בקבלת פנים לכבודו באירגונה של לשכת המסחר מארסיי - ישראל. ביקורו של שכטמן בעיר היה בין היתר כדי לסכם שיתוף פעולה בין הטכניון למכון הטכנולוגי של מארסיי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
פרופסור דן שכטמן חתן פרס נובל לכימיה 2011 - צילום: עמית מנדלזון

בערב מרשים שאורגן על ידי קרולין פוזמנטייה ראש לישכת המסחר ישראל- מארסיי ומעמודי התווך של הקהילה היהודית בעיר,  נתקבל פרופסור דן שכטמן חתן פרס נובל לכימיה לשנת 2011 בכבוד מלכים. בין הנוכחים הקונסול הישראלי בעיר, בכירים במערכת הפוליטית והכלכלית המקומית, נציגי האקדמיה וכמובן שועי הקהילה היהודית בעיר.

האירוע נועד לציין חתימת הסכם שיתוף פעולה בין הטכניון בחיפה לבין המכון הטכנולוגי של מארסיי. שיתוף פעולה שהוא המשך ישיר לקשר ההדוק בין חיפה למארסיי (ערים תאומות).

פרופסור דן שכטמן הגיע למארסיי הישר מסין והמשיך כבר היום בדרכו לערים אחרות בצרפת ולמרות גילו ועייפותו הניכרת, נתן נאום מרשים ומאלף ומלא הומור. שכטמן הציג מצד אחד את הדילמה הדמוגרפית בצורה פשוטה והגיונית. לדבריו אחוז הילודה הנמוך במדינות העולם המערבי העשירות גורם בהכרח להזדקנות האוכלוסיה ולהתמעטות כוח העבודה בעוד שבעולם השלישי אחוז הילודה הגבוה גורם למחסור ורעב. התוצאה היא סיטואציה בלתי נמנעת בה כוח עבודה ממדינות העולם השלישי יהיה דומיננטי במדינות העשירות, לא סתם דומיננטי, אלה אפילו הכרחי לקיומן. כדי להתכונן למצב הבלתי נמנע, מצד אחד עלינו לוודא שתהיה להם גישה למזון ועוד יותר חשוב לחינוך, שכן בסופו של דבר הם עתידו של העולם המערבי, למרות החששות ההולכים ומתגברים בכל מדינות אירופה מההגירה.

קרולין פוזמנטייה, נשיאת לשכת המסחר מארסיי- ישראל - צילום: עמית מנדלזון

ההסבר של שכטמן הוא ריאלי בצורה שאי אפשר להתכחש לה ואכן הזוועה שהביעו פני רבים מהנוכחים במקום היתה ניכרת. אבל כאן לא נגמר הסיפור על פי שכטמן, הוא רואה חשיבות רבה בחינוך מדעי מגיל צעיר. "בימים אלו סטודנטים רבים הולכים ללמוד עריכת דין או ראיית חשבון, אבל במצב הקיים מי בעצם יניע את גלגלי התעשיה, מי ייצר?" הוא שואל. לכן חשיבות החשיפה לטכנולוגיה ומדע מגיל צעיר, כל כך גדולה. "אל תדאגו לגילם הצעיר" אומר הפרופסור שמתכוון לחינוך טכנולוגי מגילאים 4-5, " הם מבינים יותר ממה שאתם חושבים". ואף נותן דוגמא להדגמות שערך במקומות שונים בעולם.

מקבל את אות העיר מארסיי - צילום עמית מנדלזון

וכאן עבר פרופסור שכטמן לדבר על יזמות טכנולוגית ותאר את החממה ליזמים שהוא מתכנן ובונה בישראל ומקווה להקים לה מקבילות בכל העולם. כמובן שהתיאור האוטופי שלו היה מקומם כל מי שמכיר את העולם האכזרי של יזמות ההי טק והסטארט אפ, שהוא מנסה לקדם. כמובן שהוא לא ציין את אחוז ההצלחה הנמוך והמחיר המטורף שמשלמים יזמים עבור רעיון. וכמובן שהוא התעלם באלגנטיות משאלתי בנושא, ובמחשבה שניה, בצדק שכן הצופים במקום לא באו לשמוע על קשיים, הם רוצים עולם וורוד ומספיק להם שאת העולם הוורוד הזה הוא ריצף בנקודות שחורות מאפריקה.

פרופסור שכטמן תומך נחרצות בכלכלה חופשית ומציין כי במקומות בהם הכלכלה חופשית המסחר מתחזק, מה שהוא לא מספר הוא שגם היזמים הטכנולוגיים וגם הכלכלה החופשית תורמים הרבה כסף למעט מאוד אנשים וכמובן לממשלות אבל הציבור הרחב לא רואה מזה דבר פרט אולי לגאווה פטריוטית.

בסך הכל ערב מרשים ומעניין, ארגון מופתי, אוכל נהדר והרצאה מאלפת גם אם חלקים ממנה קוממו אותי. פרופסור דן שכטמן בניגוד לרבים אחרים שניצלו את הבמה לצרכים פוליטיים מפנה אותה אל החינוך, מעשה ראוי להערכה, התובנות שלו מעניינות והכוונות חיוביות וחיוניות, ואם מאמציו ישאו פרי רק בחלקם הרי שיש סיכוי שעולמנו יהיה קצת יותר טוב

1 Comment

  1. פנינה כץ
    12 באפריל 2013 @ 6:35

    איש יקר.
    הוא הופיע על פי בקשתו בטלוויזיה במספר ראיונות בארץ כדי לעודד את נושא החינוך למדע, אך בעיקר את חופש החינוך כשאנחנו יודעים ברקע שהוא מתכוון לעובדה המעציבה שבארץ לא לומדים על תורת האבולוציה!!!
    http://www.hayadan.org.il/evolution-study-in-the-holyland-240912/

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן