Skip to content

אבו מאזן נדרש לאשר את התפטרותו של סלאם פיאד

אתמול הגיש ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד מכתב התפטרות ללשכת הנשיא אבו מאזן. האחרון צפוי לשוב היום מירדן ויידרש לאשר או לנסות למנוע את הפרישה. נראה שקשה יהיה לאחות את הקרע בין השניים בזמן הקרוב, למרות הלחץ האמריקני להשאיר את פיאד בתפקידו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד הגיש אתמול (רביעי) את התפטרותו לנשיא הפלסטיני אבו מאזן לאחר עימות ארוך וקשה בין השניים בכל הנוגע למדיניות הממשלה. כך מתפרסם היום בסוכנויות הידיעות. אבו מאזן, שצפוי לחזור היום לגדה המערבית מביקור בירדן, אמור לאשר את התפטרותו של פיאד ועדיין לא ידוע אם אכן יעשה זאת. בסביבתו של פיאד סירבו להגיב הבוקר לנושא זה למגפון.

סלאם פיאד (צילום: סוכנות מען)
האמריקנים מעוניינים שיישאר. סלאם פיאד (צילום: סוכנות מען)

לאחרונה התרבו השמועות בקרב מקורבי אבו מאזן כי בכוונתו לפטר את פיאד עקב התנצחויות בלתי פוסקות בין השניים על מדיניות הפנים של הממשלה הפלסטינית. היחסים בין השניים הורעו לאחר שפיאד הסכים לקבל את התפטרותו של שר האוצר – בניגוד לדעתו של אבו מאזן.

לאחרונה פירסמו אישים בתנועת הפתח, שאבו מאזן הוא יושב הראש שלה, אמירות נגד פיאד ומדיניותו. הדברים הגיעו לכלל שביתות על אי קבלת משכורות בזמן בתחומי החינוך והבריאות, בהן תמך הפתח. ראשי האיגודים השייכים לפתח פעלו במישרין כדי ללחוץ את ראש הממשלה אל הקיר. האחרון לא קיבל שום תמיכה בעניין זה מאבו מאזן.

המשבר הכלכלי ברשות החריף במיוחד, לאחר שבהוראת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר הקודם, יובל שטייניץ, הוקפאו התשלומים לפלסטינים לאחר שאלו פנו באופן חד-צדדי לאו"ם על מנת לקבל מעמד של מדינה משקיפה באו"ם. האמריקנים מצדם הפעילו לחץ כבד על אבו מאזן שלא יגרום לכך שפיאד לא יתפטר. נתניהו הורה לפני כשבוע לשחרר את הכספים המוקפאים ולהעבירם לידי הרשות, תוך הבטחה שבמהלך החודשים הבאים לא תפעל ישראל להקפיא שוב את הכספים.

בעת ביקורו של ג'ון קרי, מזכיר המדינה האמריקני, בראשות הפלסטינית, הוא הקדיש חלק ניכר מזמנו במאמץ להותיר את פיאד בממשלה. קרי הדגיש במהלך ביקורו גם בפומבי את "הצורך החיוני בחיזוקה של הכלכלה הפלסטינית". המסר הפומבי לא נועד לאוזני ממשלת ישראל ולצעדיה מול הרשות, אלא גם לאוזני ההנהגה הפלסטינית, כיוון שארצות הברית מעוניינת בכך שפיאד, כלכלן במקצועו, יישאר גם ראש הממשלה.

באוקטובר לפני כשנתיים הגיש פיאד מכתב התפטרות לאבו מאזן בשל משבר ביחסיהם. שיחות בין גורמים בלשכת היושב ראש לבין מקורבי ראש הממשלה הביאו לכך שפיאד משך חזרה את מכתב ההתפטרות והמשבר נמנע. בלשכת אבו מאזן הגיבו אז וטענו כי הדבר לא אירע וכי לא הוגש שום מכתב התפטרות לנשיא הפלסטיני. במשבר הנוכחי נראה שאי אפשר לאחות את השבר ואובדן האמון  בין השניים, מה עוד שבמסדרונות הממשל הפלסטיני רוחשות בשמועות כי בכוונת פיאד להתמודד על הנשיאות בבחירות הקרבות. הבחירות היו אמורות היו להתקיים השנה, אך נדחו וככל הנראה יידחו שוב בשל יחסי האיבה בין תנועת הפתח והחמאס.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן