Skip to content

למה בזמן גירושים אנחנו שוכחות להיות פמיניסטיות?

מדוע עם פירוק הנישואין אנחנו חוזרות להגדרות התפקידים הישנות, כובלות את עצמנו במו ידינו? הורות משותפת היא טובת הילד. מאת נורית מאור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעבר נשים היו צריכות לשבת בבית ולגדל את הילדים, אבל את כבר מזמן לא שם, את רוצה להתפתח, להתקדם בקריירה, לצאת עם חברות. אז למה עם פירוק הנישואים פתאום כל זה נעלם? מדוע אנחנו חוזרות להגדרות התפקידים הישנות, כובלות את עצמנו במו ידינו? 

מאת נורית מאור 

מה המשמעות בפועל של להיות פמיניסטית? פמיניסטית עבורי זה לצאת מהתבניות הישנות. פמיניסטית עבורי זה לקדם שוויון בין המינים. פמיניסטית מבחינתי זה לאפשר שוויון בהזדמנויות עבור נשים. פמיניסטית זה לאהוב את הנשיות שלי, יחד עם הכרה ביכולות שלי כאדם ללא קשר למגדר שלי.

פמיניסטית זו אחת שמגשימה את עצמה באיזו דרך שתבחר: עובדת, מפתחת קריירה, מתפתחת מבחינה אישית, רוחנית, חברתית, ללא קשר לנסיבות – גם אם נמצאת בזוגיות, גם אם נשואה, וכן, גם אם יש לה ילדים. נכון, כשיש ילדים זה קצת אחרת, הזמן הפרטי שלנו מצטמצם, הפוקוס משתנה, אבל לשמחתנו, בעידן של היום, שבו הגבר שלנו, הגבר החדש, לוקח חלק בגידול הילדים – הכל הופך לפשוט יותר. היום, הגדרות התפקידים משתנות, מתחלפות, מתחלקות אחרת בין שני בני הזוג.

אז תגידו לי, מדוע כל זה נעלם מרגע הגירושים? מדוע בזמן הגירושים אנחנו חוזרות לתבניות הישנות? לאותה מקובעות חברתית אשר דיכאה נשים מלצאת לעבודה ולהתפתח, מפני שבעבר נשים היו צריכות לשבת בבית ולגדל את הילדים? הרי את כבר מזמן לא שם… את רוצה להתפתח, להתקדם בעסק שלך, בחברה שבה את עובדת, ללמוד דברים חדשים, לצאת עם חברות. אז למה עם הגירושים פתאום כל זה נעלם? מדוע אנחנו חוזרות להגדרות התפקידים הישנות, כובלות את עצמנו במו ידינו?

למה שהאבא יפסיק להיות חלק מחייהם? (אילוסטרציה: photostock / FreeDigitalPhotos.net)

למה האב של הילדים שלך, זה שהיה שם מרגע שנולדו וגידל אותם יחד איתך עד הגירושים, כבר לא צריך להיות חלק מחייהם? ונניח שהוא לא היה שם כמוך מרגע שנולדו, אלא היה מרוכז יותר בקריירה שלו – לא הגיע הזמן שזה ישתנה, לטובת הילדים ולטובתך? הרי זה בדיוק בדיוק מה שאנחנו רוצות, שוויון.

אז הנה, התגרשתם, ולך יכול להיות אותו הזמן כמו לאבא, ואולי אף יותר משהיה לך בחיי הנישואים. בזמן שהילדים מבלים עם האבא את יכולה להתפנות עבור עצמך,  לפתח את הקריירה שרצית, ללמוד, להיפגש עם חברות, אולי אפילו למצוא זוגיות חדשה. אז למה שאישה באשר היא תרצה למנוע מעצמה את האפשרות הזאת?

כששני ההורים פעילים בחיי הילד, הם מאפשרים לו להרגיש ביטחון:
אף אחד מההורים אינו נעלם, אפילו להפך!

והילדים? טובתם היא שני הורים! טובתם היא לדעת שגם כשהמשפחה משתנה היא אינה מתפרקת. לדעת שההורים שלהם תמיד יישארו לצדם, שניהם, תמיד יהיו חלק מחייהם. כששני ההורים פעילים בחיי הילד, הם מאפשרים לו להרגיש ביטחון: אף אחד מההורים לא נעלם, אפילו להפך!

פתאום יש לילד זמן איכות עם כל אחד מההורים

כמה נהדר שפתאום יש לילד זמן איכות עם כל אחד מההורים. כן, הפנטזיה שלהם שתחזרו זה לזה תימשך זמן מה, אבל גם אם העולם שלהם התערער בגירושים, הוא לא התפרק, כי שניכם שם עבור הילד בהורות משותפת.

30% מהזוגות בישראל מתגרשים, משמעות המושג "משפחה" משתנה, הגדרות התפקידים משתנות. הורות משותפת היא התשובה הראויה לעידן שבו גברים רוצים יותר ויותר לקחת חלק בגידול הילדים ונשים רוצות שוויון בהזדמנות להגשמה העצמית שלהן.

אז למה שלא נאפשר לנו ולילדים שלנו את מה שכל כך מתבקש? בלי קשר למגדר, בלי אג'נדות, בלי ויכוחים. היינו שני הורים כשהבאנו את הילדים לאוויר העולם, נישאר שני הורים פעילים לילדים גם אחרי הגירושים.

אילוסטרציה: photostock / FreeDigitalPhotos.net

5 Comments

  1. אורה
    26 בינואר 2012 @ 8:52

    הי נורית, המאמר הניפלא שלך חושף את חוסר ההגיון בהגיון הפמניסטי שבתפיסתו הגבר מודר מחיי הילדים, צריך לחקור מה הן הסיבות שנשים תופסות את עצמן דוקא כפמיניסטיות, כשהן מונעות מילדיהן קשר עם האב, כשהן הופכות את ילדיהן ליתומי קש, וכשהן מקפיאות את הקריירה שלהן. הן הופכות את עצמן ואת ילדיהן לקורבן תמיד.

  2. אביאור
    25 בינואר 2012 @ 15:04

    נורית,
    שווה באמת לחקור את הנושא ולהבין למה זה קורה, למה יש נשים אשר שוכחות את כל זה בזמן הגרושין, במיוחד אם זה בזמן הנישואין האבא היה פעיל בגידול הילדים

    מקווה שבעקבות המאמר יבינו שזאת טובת הילד שיהיו לי אמא וגם אבא
    מקווה שנשים יבינו שזה גם לטובתן שהאבא יקח אחריות על הילדים

    ותודה שיש אישה שאומרת את זה, כך לא יאשימו אותנו הגברים בכך שכל מה שאנו רוצים זה להפחית את המזונות

  3. גיא
    25 בינואר 2012 @ 14:38

    כבוד!!

  4. סתיו אדם
    25 בינואר 2012 @ 12:27

    נורית …תודה …
    אמרת את המילים שאני אומר ואז מוגדר כאדם אלים
    אמרת את המילים שאני אומר ואז אומרים לי אבל אתה גבר ברור שתחשוב כך
    אמרת את המילים שאני אומר ו….לא נותר לי אלא לומר ….כול הכבוד …לאמת אין מרחב תימרון
    היא פשוט האמת ….שאפו

  5. עוד אבא
    25 בינואר 2012 @ 10:54

    צודקת לגבי נושא זמן האיכות. ומעבר לזה, אם בני הזוג לא הסתדרו, סביר שגם הסגנון ההורי שלהם לא הגיע לידי ביטוי. אחרי הפרידה, הילדים יכולים לחוות את הסגנון ההורי של כל אחד מהם בצורה נקייה ממתחים והפרעות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן