Skip to content

איך לעודד ישראלי לשתות יין כמו אירופאי?

הישראלי שותה בממוצע כ-15% מכמות היין ששותה האירופאי, נתון אותו ניתן לייחס לחוויה התרבותית הנלווית, אשר מייחסים האירופאים לשתיית היין • יולה זובריצקי חזרה עם חוויות משכרות מתערוכת ה"הבצפר", בו התלמידים התבקשו לתאר קמפיינים המעודדים צריכה נבונה של יין
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תערוכת הסיום של המחזור ה-20 של מסלול הקופירייטינג של 'הבצפר', בית ספר של איגוד חברות הפרסום בישראל, עסקה השנה בתרבות צריכת היין בארץ: קמפיין עבור 'המועצה לגפן ויין בישראל'.

על פי 'המועצה לגפן ויין בישראל', הישראלי שותה בממוצע כ-15% מכמות היין ששותה האירופאי, נתון אותו ניתן לייחס לחוויה התרבותית הנלווית, אשר מייחסים האירופאים לשתיית היין. מטרת הכרזות הייתה עידוד הנגשת צריכת היין להמונים, תוך דגש על שתיית אלכוהל באופן אחראי. העבודות שזכו במקומות הראשונים בפרויקט הגמר, נבחרו מדירוג שנעשה על ידי קהל מבקרי התערוכה, ביניהם אנשי מקצוע מהענף ובוגרי הבצפר שעובדים בתעשייה.

בתור אשת מקצוע העוסקת גם בתחום הקריאטיבי, גם בתחום של חויית משתמש וגם בתחום האוכל היה מעניין לראות כיווני מסרים יצירתיים שונים, לצד המהלכים להעברת המסר בכרזות ובמהלכים פרסומיים.

אז איך מעודדים את הישראליים לשתות יין כמו באירופה? (דוגמה לחלק מההצעות)

אביחי זאנה: "יין כמחבר בין אנשים. יין במפגשים חברתיים, מחבר בין אנשים, חוצר שיחה ואינטראקציה. כולם-סוגרים מסכים ופותחים בקבוק של יין"

צילום: יולה זובריצקי
צילום: יולה זובריצקי

הדס יוספון : "לקרב ולהנגיש את היין גם למי שאינו בקיא בנושא"

צילום: יולה זובריצקי
צילום: יולה זובריצקי

אבישי פוגל: "יין היה הבחירה של ישו. ישו היה בנו של אלוהים. הוא בטח ידע על מה הוא מדבר"

בר פלג: "יין מרשים נשים"

גידי נחמיאס: "תוסיף קצת יין לחיים"

הדס טור: "עזוב שטויות קח יין. לפשט את ההוראות, המתכונים המסובכים והטקסטים המטופשים שסובבים את שתיית היין"

חגי שמגר: "אם אתה לוקח ללב, קח כוס יין. סיטואציות שגורמות להתקפות לב אצל האדם הממצע – ראוי שתתלווה להן כוס יין"

יאיר אורן: "הכל שטויות העיקר שיש יין. במקום לבקש סליחה פשוט תביא בקבוק יין.  יין מעלה חיוך, חיוך שווה שמחה"

ליאור גולברי: "לא מבינים ביין? אנחנו נמצא את היין שהכי מתאים לכם"

צילום: יולה זובריצקי
צילום: יולה זובריצקי

יהודה ברמן: "יין פותח לך אפשרויות חדשות. הוא יפתח אותך לדברים חדשים להכיר אנשים אחרים ושונים מאנשים שאתה מכיר על כוהל כבד, אנשים מעניינים, מגוונים ופתוחים יותר"

יואב סיבוני: " קצת יין, קצת אומץ. כדי להתחיל עם מישהו נדרש יותר אומץ ממה שיש לנו"

מאור ישי: "יותר קל לסבול אותם על כוס יין. כשאתה שותה יין יותר קל לך לסבול אנשים שאתה לא סובל"

צילום: יולה זובריצקי
צילום: יולה זובריצקי

מיכאל פולטין: "יין מוציא את הילד שבך. להראות שאנשים עושים דברים ילדותיים יותר אחרי שתיית היין בגלל השכרות המשחררת והנעימה שלו בשונה ממשקאות כוהליים אחרים"

ליאן נחימובסקי : " כאישה חשוב לך לדעת איך את נראית גם כשאת שותה כוהל. למה לך לשתות יין? תראי איך את נראית כשאת שותה כוהל אחר"

איתי נאמן: "שתה בעת הצורך. קצת לא מרגיש טוב? שתה יין. יין מסייע במניעת מחלות לב במניעת צרבות, יין בריא למוח יין בריא לגוף ולנפש"

שלושת הזוכים

מקום ראשון – קובי לביא :"לרגעים שמחים, ולרגעים שהיינו שמחים לשכוח. יין הוא משקה נהדר לחגוג איתו ארוע משמח וכדי לנסות ולהתעודד מאחד עצוב"

מקום שני – יריב מוסקוביץ: "גברים אוהבים נשים. נשים אוהבות יין (כולם חושבים על סקס) לעורר את הקהל הישראלי ולהוציא אותו מעדישות ומחוסר ההתעניינות שלו בכוהל שנקרא יין. פניה לצרכן עם עובדות ידועות על המשקה שיגרמו לו לחשוב עליו בצורה שונה"

מקום שלישי – יוסי סבג: "איזה יין אתה? הקבלה בין תכונות אנושיות מצויות לתכונות אופי של זני יין ידועים"

חלק מהעבודות זכו לתהודה חיובית, אבל דווקה השלילית זכתה לתהודה חזקה יותר, בעיקר על רקע סקסיסטי, אבל גם על הקשר בין כאב לכוהל, ועוד.

אספתי חלק מהתגובות לכלל העבודות:

אוסף של ביקורות חיוביות ושלילות בפייסבוק על העבודות
אוסף של ביקורות חיוביות ושלילות בפייסבוק על העבודות

תגובת "הבצפר" לתהודה השלילית בפייסבוק: "לאור התגובות שלכם לעבודות תערוכת הבוגרים של קופי 20, חשוב לנו לציין, כי בפרויקט הסיום מתבקשים הבוגרים לתת את הרעיון, הזווית והאינטרפרטציה האישית שלהם לנושא נתון. לא מדובר כאן על תיק העבודות של אותו בוגר או בוגרת, אשר משקף את מגוון יכולותיו, אלא על עבודה אחת ספציפית, שמתחרה בעוד הרבה עבודות בתערוכה.

עבודה שמיועדת לייצר להם תהודה חיובית, לפעמים גם שלילית ובעיקר "יוצרת שיחה".העבודות דורגו על ידי קהל מבקרי התערוכה, ביניהם אנשי מקצוע מהענף ובוגרי הבצפר שעובדים בתעשייה. לכל אחד יש את הזכות לעלות את העבודה שלו, ולכם יש את כל הבמה להגיב על כך לטוב ולרע.התגובות שלכם חשובות ורלוונטיות. ועם חלקם אין לנו ויכוח. מדיניות הבצפר לעלות הכל לשיפוטכם גם אם זה לרוחנו וגם אם זה לא".

צילום: יולה זובריצקי
צילום: יולה זובריצקי

היות ואני עוסקת גם בתחום הקריאטיבי וגם בתחום של חויית משתמש, אני תוהה האם כדי לעודד צריכה של מוצר מסויים, ליצירת קמפיין אפקטיבי חייבים להבין בחווית המוצר ולהעביר אותה לקהל היעד, או שמספיק להתרכז בצעדים הקריאטיביים הפרסומיים והשיווקיים להצלחת המהלך. השאלה מתחדדת בעיקר במוצרי צריכה כמו אוכל וכן יין – שם החוויה היא ממש במרכז.

אני מאמינה שחווייה היא חלק מהותי, והכוונה לחוויה חיובית – והיא זו שתקח את הלקוח למרחקים.

לחיים.

2 Comments

  1. עמית מנדלזון
    19 באפריל 2013 @ 15:39

    מודה ומתוודה כל מה שאני קורא כאן בלי יוצא מהכלל מוכיח שהישראלי לא מבין מה זה יין, וגם העבודות הן של… ישראלים שאין להם מושג ירוק. עוד סיבה למה להסביר לישראלים מה זה יין,

  2. ישראל פרקר
    19 באפריל 2013 @ 0:06

    ניראה לי שהסערה והתהודה השלילית הגבוהה בפייסבוק על חלק מהעבודות הם התהליך הקריאטיבי הטוב ביותר שגרר עוד ועוד גולשים לקרוא על הנושא ולהבין שיין הוא עוד המון דברים טובים וכיפים חוץ מסתם עוד משקה, או משהו סקסיסטי. זה שבראש של כמה יוצרים צעירים מסתובב הסקס אינו מעיד שליליות על כלל היוצרים הצעירים או תעשיית יינות ישראל הנהדרת. לחיים !!!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן