Skip to content

הפגנה מול גבעת הקפיטול נגד מילת תינוקות

בארצות הברית, שבה הקהילה היהודית הגדולה בפזורה ורובה נוטה לשמור על מנהגים יהודיים, פתאום הפגנה נגד מילת תינוקות זכרים. הסתכלתי סביבי וראיתי נושאי שלטים נוספים, שכולם מחו על המנהג של הסרת העורלה בטענה שיש בכך משום פגיעה בזכויות האדם של התינוקות הזכרים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מן הידיעות שמתפרסמות אצלנו ניתן לקבל את הרושם כי ההתנגדות לברית מילה קיימת בעיקר באירופה, כולל בגרמניה. אבל מסתבר שהיא קיימת גם באמריקה. המקום המתאים ביותר לקבוצות אקטיביסטיות כאלה היא וושינגטון.

אחד האתרים הידועים בבירת ארה"ב, המרשימים והמשפיעים ביותר, הוא גבעת הקפיטול הידועה בעולם. היא מרכז הדמוקרטיה של המעצמה הגדולה בעולם. הקפיטול הוא מקום מושבה של הרשות המחוקקת של ארצות הברית. לבניין שני אגפים – משכנם של שני חלקי הקונגרס – בחלקו הצפוני שוכן הסנט ואילו בדרומי נמצא בית הנבחרים של ארצות הברית.

הגענו אל הצד האחורי של הבניין המרהיב המשקיף על האגם והמדשאה. היה זה יום שטוף שמש, נדיר בשלהי חודש מרץ. התקרבנו אל אנדרטת הגיבורים המרשימה, כשלצידנו השתרעה המדשאה הרחבה והמגודרת, ובתוכה נראו מספר גברים ונשים נושאי שלטים. התקרב אלינו זוג צעיר שנשא שלט באנגלית: הפסיקו למול תינוקות.

מחאה נגד ברית מילה (צילמה: שיה מלכין)
זכותו להחליט על עצמו. מחאה נגד ברית מילה (צילמה: שיה מלכין)

הופתענו. בארצות הברית, שבה הקהילה היהודית הגדולה בפזורה ורובה נוטה לשמור על מנהגים יהודיים, פתאום הפגנה נגד מילת תינוקות זכרים. הסתכלתי סביבי וראיתי נושאי שלטים נוספים,  שכולם מחו על המנהג של הסרת העורלה בטענה שבכך פוגעים בזכויות האדם.

הזוג הצעיר ביקש שנעצור ונקשיב למסר שלהם. "אני מישראל", אמרתי להם, "וברית המילה היא מסורת עליה גדלתי, בניי כולם עברו את המילה, כמו כל ילד יהודי בישראל".

"דווקא העובדה שאת מישראל חשובה לנו", אמרו שניהם בקול אחד. "כולכם הולכים עיוורים אחרי המסורת ולא מבינים שבכך אתם שוללים את הזכות של הבן הילוד לבחור בעצמו את דרך חייו, הרי זו פגיעה גופנית".

ראיתי מסביב נשים וגברים עם שלטים נוספים בגדלים שונים, כולם עם כותרות בנושא רמיסת זכויות האדם, עם תמונות של פני תינוק צועק מכאבים, עם התמונה המפורסמת של הדוד סם המצביע ומתחתיו הכותרת  באנגלית LET YOUR SON DECIDE  "תנו לבנכם להחליט"

ג'יליאן לונגלי (צילמה: שיה מלכין)
ג'יליאן לונגלי עם הכרזות ועם אחד המפגינים, בעל רקע יהודי-חרדי (צילמה: שיה מלכין)

התקרבה אלי אשה עם חיוך נעים והציגה את עצמה. שמה ג'יליאן לונגלי, והיא מקולורדו. במקצועה היא אחות במחלקת תינוקות, והיא מאמינה שהמילה לא תורמת ואף יכולה להזיק. היא חברה בארגון בשם National Organization of Circumcision . זו הסיבה להשתתפותה בהפגנה מול גבעת הקפיטול. כששאלתי למה דווקא בתאריך זה, השיבה: "מכיוון שב-30 למרץ 1997 עבר חוק נגד מילת הנשים".

לדעתה, מצד אחד העברת האיסור על מילת נשים, שהוא אקט אכזרי במיוחד ומונע מהן לחלוטין את אפשרות ההנאה המינית, חשוב ביותר והכרחי, אבל מצד שני, יש אי שוויון לרעת הגברים, בכך שהאיסור לא חל על מילת התינוקות הזכריים.

לשאלתי כיצד היא יכולה להשוות את מילת הנשים לגברים היא ענתה שקודם כל יש פגיעה בזכות הבחירה. תינוק הוא חסר אונים וקובעים לו עובדה. בנוסף, הוסיפה, היום רופאים רבים הגיעו למסקנה שאין כל יתרון היגייני או רפואי באקט המילה. להיפך, ישנם מקרים שקרו נזקים חמורים לתינוק וישנם סיכונים של איבוד דם ושל כריתה מיותרת של העורלה. מכאן שיש גם אי שוויון בין הגברים לנשים בחקיקת האיסור רק לנשים.

כאן מתערב בחור שמציג עצמו כיהודי מבית חרדי שנולד בבני ברק. הוא עזב את משפחתו וביתו וגר בארה"ב זמן רב. הוא טען בפניי שברית המילה הזיקה לו מינית ונפשית והוא בנתק ממשפחתו בארץ,  ולבניו לא יעשה מילה. בחור נוסף פנה אליי וסיפר שנולד להורים יהודיים, עבר מילה בהיותו בן שישה חודשים וכמובן לא יכול היה להתנגד. "אני היום אתאיסט, ונתקעתי עם המילה. הכריתה הייתה נגד רצוני. אני קורבן כמו כל אישה שעברה מילה", טען בכעס והוסיף: צריך שתהיה לאדם אוטונומיה על איברי המין.

שלטים נגד ברית מילה (צילמה: שיה מלכין)
"המילה מסירה יותר מ-16 פונקציות". שלטים נגד ברית מילה (צילמה: שיה מלכין)

מתקרבת אלינו אם צעירה עם בנה התינוק בזרועותיה וחוזרת על אותם הרעיונות, מתריסה נגד המילה. היא נותנת לי כרטיס תעמולתי של ארגון נוסף בשם SavingSons.org   ועוד אחד בשם  DrMomma.org . ג'יליאן לונגלי מספרת לי על ארגון נוסף בשם    Child Rights Nurses.org

מסתבר שיש ארגונים רבים שדוגלים באמונה זו. לונגלי מפנה תשומת ליבי לאשה בשם מרים פולאק. "תכנסי לגוגל ותקראי עליה", ביקשה. "גם היא מקולורדו, חברה טובה שלי, יהודיה, לא כמוני, והיא הפעילה האסרטיבית ביותר בארגון הלאומי של המילה, תנועה שנוסדה ב-1990. היא מרצה בכנסים רבים, הרצאותיה אינטלקטואליות, מסעירות, מקוריות ומעוררות מחלקות. באחרונה פרסמה מאמר בשם:  "Circumcision: Gender, Identity and Power

מרים פולאק קיבלה חינוך ציוני ונולדה לתוך אהבת ישראל, למדה עברית בבית ספרה וגם למדה באוניברסיטת ירושלים והמשיכה את המסטר ואת הקריירה שלה בארה"ב בחינוך מיוחד. היא חברה בבית כנסת קונסרבטיבי. החלה את פעילותה בארגון נגד מילה ב-1991, ולמרות שהיהדות הייתה ועודנה חלק ממנה, פולאק הגיעה למסקנה שהמילה צריכה להיפסק, שכן לדעתה היא טראומטית ביותר לתינוקות. כתב העת "תיקון", רבעון שמנתח את התרבות האמריקנית-ישראלית במישורי הפוליטיקה, הדת וההיסטוריה מנקודת ראות שמאלנית-פרוגרסיבית, מפרסם את כתבותיה של מרים פולאק.

אני מקשיבה לג'יליאן לונגלי, שמנסה בנועם לטפטף את המידע ואת האמונה על ההתנגדות למילה. היא עצמה לא יהודיה, אבל חברה בחוג לריקודי עם ישראלים.

חשבתי לעצמי כי למחרת היום תיתכן במקום זה עצמו הפגנה למען ברית מילה, בנימוק שהיא מוסיפה להיגיינה ולבריאות. זאת גבעת הקפיטול. לכאן באים האזרחים להביע את דעותיהם מנושאים גדולים כמו מלחמה ושלום ועד לנושאים קטנים כמו הצ'ופצ'יק של העורלה, מול נבחריהם.

[related-posts title="כתבות נוספות מאת שיה מלכין"]

________________________________________________________________________________________________________

שיה מלכין היא יו"ר בית הויס מיסודה של ויצו העולמית המשמש אכסניה וסדנאות למפגשים בנושאים בשרות הקהילה. חברת הוועד המנהל של ויצו העולמית, בעבר שחקנית תיאטרון ומוזיקאית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן