Skip to content

הביטקוין – מטבע וירטואלי בעולם אמיתי

הביטקוין "נחצב" יש מאין, באמצעות תוכנה שכל אחד יכול להוריד בחינם ברשת. התוכנה מחפשת מספרים נדירים, וכל מי שמוצא מספר כזה מקבל גמול – ביטקוין. בשבוע שעבר שוויו של ביטקוין וירטואלי אחד היה 250 דולרים אמיתיים. בינואר 2012 היה שווי של מטבע אחד שבעה דולרים בלבד. ישנם חנויות בעולם המאפשרות לשלם באמצעות המטבע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כבר בראשית 2012, סיפקה מחלקת המחקר של אינפיניטי היכרות ראשונית עם הביטקוין (Bitcoin), הרבה לפני שהפך לתופעה מוכרת ברמה עולמית. בשנה וחצי האחרונות, מאז פרסום המאמר, הספיק המטבע לצבור תהודה בעולם ובמקביל ערכו זינק באלפי אחוזים. במאמר ציינו כי "ישנם רבים שצופים שערכו יעלה עם הזמן, ורוכשים אותו כהשקעה". רק בשבוע שעבר זינק ערכו של מטבע ביטקוין וירטואלי אחד, לרמת שיא של 250 דולרים אמיתיים. נציין כי רק בינואר 2012, נכון לזמן כתיבת המאמר, היה שוויו של מטבע אחד שבעה דולרים בלבד.

כיצד נוצר ביטקוין?

הביטקוין (מקור: ויקימדיה)
הביטקוין (מקור: ויקימדיה)

הביטקוין "נחצב" יש מאין, באמצעות תוכנה שכל אחד יכול להוריד בחינם ברשת. התוכנה מחפשת מספרים נדירים, וכל מי שמוצא מספר כזה מקבל גמול – ביטקוין. זהותו של ממציא הביטקוין לא נחשפה מאז ועד היום ולא מסתמן שהיא תיחשף. ישנן השערות, כי מדובר בקבוצה של מתכנתים שעומדת מאחורי פיתוח הזה. היתרון הבולט והבסיסי שעומד מאחורי יצירת מטבע אלטרנטיבי הוא, ששום ארגון בנקאי או ממשלה לא עומדים מאחוריו. כלומר הוא אינו שייך או נשלט על ידי איש. מאחר שהביטקוין צובר תאוצה שאי אפשר להתעלם ממנה בחרנו לספק התייחסות בנושא.

האם המטבע הווירטואלי נוצר כדי "להישאר כאן" עוד זמן רב, או שבעצם מדובר בבועה אופנתית שבקרוב תחלוף מהעולם?

אנו סבורים שכל תשובה נכונה. לביטקוין יש היצע, ולא פחות חשוב ישנו גם ביקוש, אך כמה הוא באמת שווה – זאת קשה להעריך. יש כאלו שמאמינים, כי הביטקויין הוא רק תחילתה של מגמה, דבר שמשתקף בביקושים הגבוהים לאחרונה. מנגד, יש החושבים שהביטקוין הגיע למחיר גבוה ועל כן מוכרים אותו לכל המרבה במחיר. רק בשבוע שעבר ראינו כיצד צנח ערכו במסחר הווירטואלי בעשרות אחוזים.

האם לביטקוין יש מעמד חוקי בעולם?

ישנם כבר לא מעט אתרי קניות ברחבי רשת האינטרנט שמכבדים את מטבע הביטקוין, אולם עד כה לא נעשה בירור משפטי בנוגע למעמדו החוקי ותקפותו. יחד עם זאת, באירופה ישנן רשויות שאישרו מסחר בביטקוין ואף אישרו את ההמרה של הביטקוין למטבע האירו.

האם אפשר "לחצוב" ביטקוין ללא סוף ובכך לייצר אינפלציה? (התחליף של הדפסת כספים)?

אותו אדם שהמציא את הביטקוין קבע מגבלה של מטבעות שניתן "לייצר", כך שבהיבט הזה אין חשש כי תיווצר אינפלציה וערכו של המטבע הנדיר יצנח. אולם מנגד, סכנות וחששות אחרות, לא חסר. לדוגמה: מאחר שהמטבע הינו וירטואלי, מי שמאבד אותו או את המחשב שלו, נאלץ להיפרד ממנו לעד. כדי לשמור על ביטקוין מכל סכנה, יש צורך במערכת גיבוי אמינה ותוכנת הצפנת מידע איכותית.

איזה שימוש אפשר לעשות עם המטבע?

נכון להיום ישנם אתרי אינטרנט שמציעים לציבור לרכוש את מרכולתם באמצעות ביטקוין, אולם הם לא רבים. המטבע נפוץ בקרב קהילות מתכנתים, מהמרים ואפילו לאחרונה התפרסם כי צעיר שהחזיק בביטקוינים רכש רכב יוקרה באמצעותם. האם אפשר יהיה לקנות איתו בסופרמרקט הקרוב לביתכם? ימים יגידו.

כסף הוא המצאה של האנושות, וכל עוד כולם מאמינים שהוא באמת שווה, אז העולם כמנהגו נוהג. לכן, לא באמת חשוב אם הכסף הוא וירטואלי, או פיסת נייר שעליה מודפסות ספרות, מספיקה האמונה שלנו ומכאן השמיים הם הגבול.

הערה: הניתוח במסמך זה נעשה בהתבסס על מידע אשר פורסם ו/או היה נגיש לכלל הציבור באתר http://www.google.com/finance אשר החברה מניחה שהינו מידע מהימן, וזאת, בלי שביצעה בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנותו.

הכותב הוא אנליסט באינפיניטי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן