Skip to content

אירופה מטילה אמברגו על הנפט האיראני: "לא נתיר לאיראן להשיג נשק גרעיני"

במאמץ לבלום את מרוץ הגרעין, אירופה מטילה חרם על נפט איראני ומקפיאה נכסים איראניים במערב. ארה"ב מבהירה כי לא תירתע משום פעולה כדי לאכוף את האמברגו. האיראנים, בתגובה, שוקלים "צעדים א-סימטריים" מאת גרשון גירון ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון, נשיא צרפת ניקולא סרקוזי וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל פרסמו הצהרה משותפת המודיעה על הטלת אמברגו על […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במאמץ לבלום את מרוץ הגרעין, אירופה מטילה חרם על נפט איראני ומקפיאה נכסים איראניים במערב. ארה"ב מבהירה כי לא תירתע משום פעולה כדי לאכוף את האמברגו. האיראנים, בתגובה, שוקלים "צעדים א-סימטריים"

מאת גרשון גירון

מיצרי הורמוז. האם ייחסם יצוא הנפט האיראני?

ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון, נשיא צרפת ניקולא סרקוזי וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל פרסמו הצהרה משותפת המודיעה על הטלת אמברגו על איראן, במטרה למנוע ממנה לפתח נשק גרעיני. :הנהגת איראן כשלה בהשבת האמון הבינלאומי בטבעה שוחר השלום של תוכניתה הגרעינית", נאמר בהצהרה המשותפת, "אנו לא נתיר לאיראן להשיג נשק גרעיני". לדברי האיחוד האירופי, הסנקציות נועדו "לפגוע במקורות המימון של תוכנית הגרעין, כתוספת לסנקציות המופעלות כבר".

סוכנות בלומברג מדווחת שכחלק מהאמברג, ייאסרו חתימת חוזים חדשים על יבוא נפט מאיראן והארכת חוזים קיימים. האיחוד האירופי יקפיא את נכסי הבנק המרכזי של איראן באירופה, כמו גם נכסים נוספים לרבות נכסי בנק טג'אראט המממן סחר נרחב באירופה וחברת הנמלים "טיידווטר" שבבעלות משמרות המהפכה, המפעילה כ-90 אחוז מנמלי המכולות של איראן. כמו כן ייאסר לסחור עם איראן בזהב, במתכות יקרות, ביהלומים ובמוצרים פטרוכימיים, וכן ייאסר על יצוא טכנולוגיה לתעשיות הפטרוכימיות האיראניות. הקפאת הנכסים מתייחסת גם ל"סאד יצוא יבוא", חברת קש המעורבת בהעברת נשק לסוריה, ולחברות סחר אחרות שבין היתר שלחו מכולות נשק לסוריה במאי 2007.

מחלוקת ים תיכונית

לוח הזמנים להפעלת הסנקציות מהווה פשרה בין עמדת מדינות הים התיכון כיוון, ספרד ואיטליה,  המייבאות נפט רב מאיראן, וביקשו שהן יופעלו בשלבים שיימשכו עד שנה, לבין בריטניה, גרמניה וצרפת שאינן תלויות כמעט בנפט איראני ורצו לזרז את הפעלתן. שר החוץ של ספרד, חוזה מנואל גארסיה-מרגלו, אמר אמש לכתבים בבריסל כי פקידים מערב הסעודית אמרו לו שארצם תמלא את המחסור הצפוי בנפט, במידה ואכן יווצר מחסור כזה.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, קידם בברכה את צעדי האיחוד האירופי המפגינים, לדבריו, את "אחדות הקהילייה הבינלאומית בטיפול באיום הרציני שמהווה תוכנית הגרעין האיראנית" האמריקנים שבו והודיעו כי ימשיכו "להגביר את הלחץ אלא אם איראן תפעל לשינוי מסלולה ותציית למחויבויותיה הבינלאומית". אייבו דאלדר, שגריר ארצות הברית לנאטו אמר אמש בראיון רדיו ל BBC כי: "אנחנו מסוגלים לשמור את מצרי הורמוז פתוחים, ונעשה את כל הדרוש לשם כך." "סנקציות אלה יכאיבו לאיראן עמוקות," אמרה שאדה אסלאם מקבוצת המדיניות "ידידי אירופה" הפועלת בבריסל, "אבל כדי להיות יעילות באמת, על האיחוד האירופי וארצות הברית לנסות לצרף אליהן מדינות מפתח באסיה, לרבות סין."

פקיד בכיר במשרד החוץ האיראני אמר כי הלחץ לא יגרום לאיראן לשנות את מדיניותה. "הסנקציות "התבררו כבלי יעילות בעבר ויתבררו כעקרות בעתיד", אמר אבאס אראגצ'י, סגן שר החוץ לסוכנות הידיעות של הרפובליקה האסלאמית.

קואיצ'ירו גמבה, שר החוץ של יפן, שתלותה בנפט איראני גברה בעקבות רעש האדמה והצונאמי שהתחוללו בה במרס 2011, כינה את החרם "דרסטי למדי" ואמר כי הוא מייצר מציאות שונה מתוכנית הפסקת הרכישה המדורגת שגובשה בטוקיו.

מתיחות גוברת באזור המפרץ הפרסי

האיראנים לא הפריעו. נושאת מטוסים אמריקנית במפרץ הפרסי

דובר הפנטגון, קפטן ג'ון קירבי, מסר כי הצי האיראני לא הטריד את נושאת המטוסים אברהם לינקולן, שחצתה את מצרי הורמוז אל המפרץ הפרסי ב-22 בינואר, והחליפה את הספינה "ג'ון סטניס" עזבה את האזור ב-27 בדצמבר. משרד ההגנה הבריטי הודיע כי המשחתת הבריטית "ארגיל", וכן כלי שיט צרפתי, הצטרפו לספינות הצי האמריקני שחצו את המצר.

משרד החוץ האיראני גינה את הסנקציות שהטיל האיחוד האירופי על הנפט האיראני, והדגיש כי צעדים כאלה עלולים להזיק לאירופה עצמה. מוחמד קוסארי, סגן יושב ראש ועדת החוץ והביטחון של הפרלמנט האיראני, הבטיח שאיראן "תסגור לבטח את מצרי הורמוז, אם הסנקציות יפריעו ליצוא הנפט שלה. מנגד, מפקד משמר החופים המהפכני האסלאמי, גנרל חוסיין סאלאמי, אמר כבר לפני מספר ימים כי הצי האמריקני משייט באזור "מזה זמן רב" וכי המצב הנוכחי "אינו חדש".

משקיפים מעריכים כי ההיערכות הצבאית הנרחבת של ארצות הברית באזור המפרץ הפרסי, שתוגברה לאחרונה במשלוח 15,000 חיילים נוספים לכוויית, אינה סוף פסוק במאמץ שעושה וושינגטון לחזק את יכולותיה הצבאיות באזור. בשנת 1988 השמידה ארצות הברית כ-25 אחוזים מכוחה הימי של איראן במהלך מבצע "גמל שלמה". מאז הכינה איראן את כוחותיהם הימיים של משמרות המהפכה לקראת פגיעה אפשרית בכוחות ארה"ב. מפקד משמרות המהפכה, גנרל ג'פארי, התבטא כי "האויב נהנה מיתרון טכנולוגי גדול עלינו, אנחנו מפעילים את מה שמכונה שיטות לחימה א-סימטריות…כוחותינו מוכנים היטב לכך." שיטות מלחמה א-סימטריות הן כאלה שידוע היטב כי הצד השני יימנע מלהפעילן = למשל, הפעלת סירות נפץ, מתאבדים וכן הלאה.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הודיעה אתמול כי היא תשלח לאיראן פקחים לקראת סוף החודש במאמץ ליישב שאלות שהתעוררו עקב פעילותה הגרעינית.

3 Comments

  1. תוהה2
    24 בינואר 2012 @ 22:14

    אחמדיניג'אד עצמו הוא סוג של צעד א-סימטרי

  2. תוהה
    24 בינואר 2012 @ 22:13

    זה נושאת מטוסים או פרסומת לקוקה-קולה?

  3. zakito
    24 בינואר 2012 @ 19:08

    if china and russia will not participate in the sanctions iran will not be affected by them and the sanctions will boomerang on those that impose them. iran is heading for general elections in march. it could be more constructive to ensure that the results of the elections will be imposed by the international community to help the iranian people translate their expressed political will to become their and our reality 🙂

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן