Skip to content

שביתת חברות תעופה הישראליות עלולה להתממש

שר התחבורה ושר האוצר אמורים להגיש מחר לאישור הממשלה את הסכם השמים הפתוחים. מנכ"ל אל על שקדי: "קושרים לנו ולחברות התעופה הישראליות את הידיים, מניחים לנו אבן על הרגליים ואומרים לנו 'לכו להתמודד'". השר כץ: "ההסכם יוגש לאישור הממשלה ככתבו וכלשונו. מי שמאיים בשביתות - מאיים על עצמו". בתעשיית התיירות העמדות הפוכות באשר לסוגיה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שר התחבורה ישראל כץ. ההסכם יובא לאישור הממשלה כלשונו
שר התחבורה ישראל כץ. ההסכם יובא לאישור הממשלה כלשונו

אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, נראה שהאיום של עובדי חברות התעופה הישראליות לפתוח מחר לפנות בוקר בשביתה כללית, הוא בלתי נמנע, מאחר ושרי התחבורה והאוצר, ישראל כץ ויאיר לפיד, מתכוונים להעלות את הסכם השמים הפתוחים לדיון מחר בממשלה.

"אנחנו מתכוונים להגיש ביום א' לממשלה לדיון ולאישור, את הסכם השמים הפתוחים", אמר אתמול אחר הצהריים השר כץ, בצאתו מביתו של השר לפיד. השניים נועדו כדי לדון בנושא השמים הפתוחים, שעליו הם חתומים בהצעת המחליטים שתוגש מחר לממשלה, ובנושאי התקציב. באשר לתקציב אמר השר כץ: "אנחנו מנסים להגיע להבנה, שתרצה את כל הצדדים".

אתמול בערב הופיעו השר כץ ומנכ"ל אל על, אלעזר שקדי, באולפן שישי בערוץ 2, ולפי הוויכוח שהתנהל ביניהם התברר, כי איש מהם אינו מוכן להתקפל. השר כץ אף הדגיש, כי ההסכם יוגש לאישור הממשלה מחר "ככתבו וכלשונו, ולא ייערך בו אף לא שינוי אחד".

השר כץ ציין, כי "היה ברור לי שההסכם יאושר. האירופים אישרו אותו מיד ובאופן מלא והם מצפים עתה שממשלת ישראל תעשה את שלה. הסכם השמים הפתוחים יביא להוזלה במחירי כרטיסי הטיסה, לתיירות מוגברת וייצור מקומות עבודה רבים", אמר והוסיף כי "אנו מביאים כאן בשורה טובה".

מכתב ומצגת הועברו ליועצת המשפטית

כשנשאל השר כץ אם עיין במכתב מלווה במצגת ששלח אליו עמיקם כהן, יו"ר דירקטוריון אל על, שנתוניו מראים שהסכם השמים הפתוחים יגרום נזק לעובדי חברות התעופה ולאזרחים, השיב השר, כי מכתבים כאלה מועברים למלי סיטון, היועצת המשפטית של משרד התחבורה ודחה את הטענות שהועלו. לדבריו נוהלו בנושא עשרות ישיבות גם עם נציגי חברות התעופה והצהיר: "הסוגיה גלויה, התוכנית מטיבה עם האזרחים ובכל מקרה הממשלה היא זו שמחליטה וחותמת על אמנות עם האיחוד האירופי".

"מדינה חייבת לעמוד על זכויות החברות שלה"

מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי. יכול להיות שהתוכנית הזאת תגרום לקריסתן של חברות התעופה הישראליות. (צילום: ארן דולב)
מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי. יכול להיות שהתוכנית הזאת תגרום לקריסתן של חברות התעופה הישראליות. (צילום: ארן דולב)

שקדי אמר כי "אני בעד שמים פתוחים ובעד תחרות. אני חושב שהתהליך מבורך. אבל מה שקורה בהסכם במתכונתו הנוכחית זו לא תחרות שוויונית. קושרים לנו ולחברות התעופה הישראליות את הידיים ומניחים לנו אבן על הרגליים ואומרים לנו: לכו להתחרות ולהתמודד. ההסכם הלא הוגן הזה יגרום להקטנת התחרות ויכול להיות שהתוכנית הזאת תגרום לקריסתן של חברות התעופה הישראליות. מדינה שעושה הסכם כזה חייבת לעמוד על הזכויות של החברות שלה, כפי שעושים באירופה".

בסיום הוויכוח אמר שר התחבורה: "אי אפשר לשנות את ההסכם. ככל שזה תלוי בי, ההסכם יובא ביום ראשון לממשלה" ובאשר לאיום השביתה אמר, כי "מי שמאיים בשביתות – מאיים על עצמו".

 

בעד ונגד בתעשיית התיירות

תעשיית התיירות הישראלית חלוקה בדעתה באשר להחלת ההסכם על התעופה הישראלית. לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל והתאחדות המלונות בישראל, קוראות לממשלה לחתום על הסכם התעופה, לצורך פיתוח התיירות לישראל. בעמדה זו תומכים גופים נוספים המייצגים את התיירות הנכנסת לישראל ובכללם: איגוד השכרות הרכב, אגודת מורי הדרך וגורמים רבים נוספים בתעשיית התיירות, המייצגים כ-200,000 בתי אב המתפרנסים מתיירות.

קובי קרני, יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות. מפקירים את המדינה. (צילום: עירית רוזנבלום)
קובי קרני, יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות. מפקירים את המדינה. (צילום: עירית רוזנבלום)

לטענת הגופים השונים בתעשיית התיירות, חתימה על ההסכם הינה אחת ההחלטות הכלכליות החשובות של הממשלה החדשה, אשר תתרום לחיזוק הכלכלה, ולהגדלת מקומות העבודה במשק עקב הגידול הצפוי במספר התיירים, שיגיעו לישראל וכן להורדת מחירי הטיסות לחלק מהיעדים לתייר הנכנס ולישראלי היוצא, הטובה למשק ולצרכן הישראלי.

לעומתם, טרם כניסת השבת פנה יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות, קובי קרני, לשרי התיירות והתחבורה ודרכם לראש הממשלה, שלא להביא בפני הממשלה את הצעת ההחלטה לחתום על הסכם השמים הפתוחים עם האיחוד האירופי במתכונתו הנוכחית. קרני מבהיר כי ההתאחדות תומכת במדיניות השמים הפתוחים, אך לדעתם, ההסכם העומד לחתימה אינו פועל לטובת ישראל: "הציבור מוטעה לחשוב, כאילו מחירי הטיסה יוזלו והממשלה בוחרת להתעלם מהסכנות הטמונות בהסכם ולהפקיר את עתיד התעופה בישראל", טוען קרני, "ההסכם מחייב את ממשלת ישראל לאמץ את חוקי האיחוד האירופי, מה שיפגע בזכויות הצרכן הישראלי. לממשלה לא תהיה דרך חזרה מן ההסכם, שצריך לבטא חזון ומדיניות כוללת של המדינה".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן