Skip to content

מי סגר את החשמל לשעת כדור הארץ?

שעת כדור הארץ לא תצויין הערב, כמידי שנה, במופע מוזיקלי בכיכר רבין בת"א. מישהו הוריד את השאלטר על האירוע. "אין תקציב", נמסר מהעירייה. למה לעירייה יש מיליונים למשטחי בטון שכובשים את חוף הים ואין לה כסף למופע, שמגביר את המודעות לאיכות הסביבה?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שעת כדור הארץ היא פעילות שנערכת במסגרת יום כדור הארץ, שחל היום, 22 באפריל. מדובר באירוע בינלאומי שהחל בשנת 2007, במטרה להגביר את המודעות לשינויי האקלים ולהתחממות כדור הארץ, ולצורך לנהוג בשכל עם משאבי האנרגיה של העולם. 2 מיליון תושבים בסידני, אוסטרליה, כיבו אז את האורות לשעה. בישראל החלו לציין את האירוע ב-2008, כשהאורות במגדלי עזריאלי בתל-אביב כובו לשעה ובכיכר רבין הפיקו אירוע מוזיקלי, שבו הופיעו במהלך השנים הרכבים מהשורה הראשונה, ביניהם כנסיית השכל, אסף אבידן והמוג'וס, בלקן ביט בוקס, רמי פורטיס, שלומי שבן ועברי לידר.

כך זה נראה בשנה שעברה בכיכר רבין. צילום: יובל אראל

כולם חתכו קופונים – העירייה כמפיקת אירועי תרבות חינמי לציבור, המשרד לאיכות הסביבה כמקבע מסורות ומחנך, מפעל הפיס כפילנטרופ. עד השנה. האירוע, שעת כדור הארץ, שהיה אמור להתקיים הערב בכיכר, בוטל. מה קרה?

לשכת הדוברות של המשרד לאיכות הסביבה מפנה אותי לארגון "חיים וסביבה", ארגון הגג של שוחרי איכות החיים והסביבה. בשיחה עם המנכ"ל נאור ירושלמי הוא מפנה אותי לעיריית תל אביב, שתקצבה את המופעים בשנים הקודמות. לדבריו השנה יתקיים טקס למוזמנים בלבד בפארק אריאל שרון (חיריה) במעמד השר החדש לאיכות הסביבה ח"כ עמיר פרץ, חברי כנסת ופעילים מארגוני איכות החיים. במהלך הטקס יוענקו פרסים ואותות למיזמים מוצלחים בתחום וכן תתקיים הופעה של הג'ירפות, מרסדס בנד, שי נובלמן, דיאנה גולבי ואליוט. המופע יועבר בשידור חי ברדיו FM88.

ומה אומרים בעיריית תל אביב? שירלי קרת מלשכת הדובר:  "מאחר והשנה היה קיצוץ בתקציב העירייה, הוחלט להוריד את האירוע הזה". זוהר ססנקו מלשכת ראש העיר: "עיריית תל אביב-יפו לוקחת חלק בקמפיין הפרסומי של שעת כדור הארץ הקורא לציבור לכבות את האור לשעה. כמו כן יכובו אורות בניין העירייה באותו ערב בשעה 20:00". כאשר שאלתי מדוע אפשר לתקצב מיליונים עבור בטון בחוף הים נעניתי כי "תקציב השיפוץ מגיע מהיטלי פיתוח. אין אפשרות חוקית להעביר תקציב מפיתוח לתקציב השוטף".

אז מה נשאר לנו? במקום מוזיקה נקבל בטון. בימים אלה מתקיים מאבק אזרחי נגד משטחי הבטון החדשים הכובשים את שטחי החול בחוף הים של תל אביב, ממש "פרוייקט איכות סביבה" המתוקצב ב-150 מיליון שקלים.

1 Comment

  1. פנינה כץ
    22 באפריל 2013 @ 9:32

    התרבות נקברת תחת הבטון אצל החולדאי.
    האיש סוגד למגדלים לכיכרות ולבטונאדה. מזכיר הרבה מאוד מנהיגים אפלים מהתקופות הפשיסטיות-בולשביקיות.
    שיוחלף לאלתר!!!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן