Skip to content

הייגל: "עליונותה האווירית של ישראל מובטחת"

במסיבת עיתונאים משותפת עם שר הביטחון אמר עוד מזכיר ההגנה האמריקני כי כי ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל ולהבטחת סיוע ביטחוני ואספקת ציוד צבאי. השר יעלון אמר כי ישראל שומרת לעצמה את הזכות להגן על עצמה מפני הגרעין האיראני, אך הדגיש כי "האופציה הצבאית היא המוצא האחרון"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"יש לנו שותפות מלאה בין המדינות והעמים שלנו ואנחנו חולקים ערבות הדדית, לחימה בטרור וערכים משותפים". כך אמר שר ההגנה האמריקני, צ'אק הייגל, במסיבת עיתונאים משותפת שקיים עם שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון.

תחילתה של ידידות מופלאה? הייגל ויעלון במסיבת העיתונאים (צילום: דן בר דוב)
תחילתה של ידידות מופלאה? הייגל ויעלון במסיבת העיתונאים (צילום: דן בר דוב)

בהתייחסו לעסקת הנשק בין ישראל לארה"ב, אמר הייגל כי ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל ולהבטחת סיוע ביטחוני ואספקת ציוד צבאי. הוא אמר כי ישראל תקבל מארה"ב שורה של אמצעים צבאיים שכוללים טילים, מערכות מכ"ם מתקדמות ומטוסי תדלוק ש"לא העמדנו לרשות אף מדינה אחרת". הייגל הדגיש כי עליונותה האווירית של ישראל בעתיד תובטח וכי הציוד שהיא יאריך את טווח פעולתו של חיל האוויר. "אנו מבטיחים לישראל עליונות אווירית", הדגיש הייגל.

"המדינות שלנו חולקות ערכים, אינטרסים משותפים וקשר בלתי שביר שמתחזק עם הזמן", אמר הייגל. "האינטרסים המשותפים האלה כוללים ביטחון לאזרחים שלנו, מזרח התיכון של שלום ושל יציבות, אנטי טרור כמובן וכמובן מניעה שלנו של ההשגה של איראן של נשק גרעיני, ארה"ב הבהירה כבר לעם הישראלי שיש לנו מחויבות עמוקה לביטחון ישראל וזה כולל כמובן את ההתחייבות שלנו לכיפות ברזל, דבר שחוזק על ידי הנשיא אובמה בביקורו. אנחנו מתחייבים להבטיח את היתרון האיכותני של ישראל, אנחנו מחויבים לספק לישראל כל תמיכה שנדרשת על מנת לחזק את העליונות הצבאית שלה. ממשל אובמה מתחייב לא רק לנהל אלא לתחזק את היתרונות הצבאיים של ישראל, ארה"ב תמיד תמכה בצרכי הביטחון של ישראל ולמרות המשבר הנשיא אובמה מקווה שישראל תקבל תמיכת ביטחון של מיליארדים".

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, אמר כי ישראל שומרת לעצמה את הזכות להגן על עצמה מפני הגרעין האיראני, אם כי הדגיש, "האופציה הצבאית היא המוצא האחרון". יעלון אמר עוד: "אנחנו נמצאים בשכונה קשוחה במזרח התיכון, שבה איראן היא איום בטחוני ומממנת את חיזבאללה בלבנון, ואת חמאס בעזה. איראן מעורבת בטרור בכל העולם – אפגניסטן, תימן ולוב". יעלון הדגיש את שיתוף הפעולה הביטחוני עם ארה"ב ואמר כי ישראל אסירת תודה על כך. "אנחנו חולקים מידע בינינו בנושאי ביטחון ומודיעין ומודים על התמיכה של ארצות הברית".

סיור במסוק בשמי הארץ

השר יעלון אמר עוד כי ישראל ערוכה לפעול אם גורמים כלשהם בסוריה יניחו את ידם על נשק כימי. כמו כן אנו לא נאפשר העברת נשק מתוחכם למדינות אחרות או לגורמים כמו חיזבאללה ונשמור על הגבול בגולן. "בכל פעם שנאבחן בעיות באזורנו נגיב וכבר הגבנו", הדגיש יעלון.

בסיור אווירי בשמי ישראל. רמת הגולן והמותניים הצרות של ישראל. (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בסיור אווירי בשמי ישראל. רמת הגולן והמותניים הצרות של ישראל. (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

בתשובה לשאלה כיצד יש לנהוג בנושא האיראני, מלקחי המשבר עם צפון קוריאה, אמר שר הביטחון, השווה שר הביטחון בין שתי המדינות הללו: "הצפון קוריאנים משתמשים ביכולות האטומיות שלהם על מנת להגן על עצמן לסחוט את האזור ואת כל העולם", אמר יעלון. "למשטר הזה אין שאיפות בדומה למשטר האיראני. במקרה של המשטר האיראני הוא משתמש במאמצים האלה על מנת לערער משטרים אחרים והם למעשה מן היצרנים העיקריים של חוסר יציבות באזור שלנו, בעודם מעורבים בדרכים שונות בעיראק, אפגניסטן ולבנון. בעודי חושב על סוג כזה של משטר, עם יכולות לא קונבנציונאליות,  לדעתי מדובר לא רק בסיוט של האזור אלא בסיוט של העולם כולו ומבחינת ההיבט הזה אנחנו חושבים שהאיום האיראני משמעותי בהרבה מצפון קוריאה".

בהמשך היום לקח שר הביטחון יעלון, את מזכיר ההגנה הייגל לסיור במסוק בשמי ישראל. המסוק טס צפונה, לאורך המותניים הצרות של ישראל. מעל רמת הגולן הראה שר הביטחון למזכיר ההגנה את המצב בחלק הישראלי ומעברו השני של הגבול, שם כבר נמצאים כוחות אופוזיציה. שר הביטחון הסביר למזכיר ההגנה אודות התקריות שהיו לאורך הגבול. אחר כך המסוק טס מעל עמק החולה, שם הראה שר הביטחון למזכיר ההגנה את המשמעות האסטרטגית של שטח שולט, הגולן כלפי יישובי הגליל העליון, וסיפר לו על מקרים של ירי צלפים ומרגמות מהגולן ליישובים. בהמשך טס המסוק מעל הר תבור וכפר נחום, מעל הירדן ובקעת הירדן, שם תיאר שר הביטחון מקרים בהם נורו קטיושות לעבר היישובים ומרדפים שהיו. אחר כך טסו השניים לירושלים, מעל שכונות העיר ומעל העיר העתיקה.

פרס: "יש לי אמון מלא ברצינותך ובדרכך"

אחר הצהריים נפגש הייגל עם נשיא המדינה, שמעון פרס. בפתח הפגישה הדגיש הנשיא פרס כי לישראל יש אמון מלא בממשל אובמה ובדאגתו העמוקה לביטחונה של מדינת ישראל: "מינוייך למזכיר ההגנה מציב אותך כשחקן מפתח מרכזי בטיפול בבעיות הביטחוניות הבוערות ביותר".  הנשיא התייחס לסוגיית הגרעין האיראני ואמר: "אני סומך  על ארצות הברית שלא תאפשר לאיראן להפוך לגרעינית. הנשיא אובמה התחייב כי לא יאפשר לאיראן להיות גרעינית וכי כל האופציות מונחות על השולחן. איראן אינה מאוימת על ידי אף מדינה, ולכן לא ברור מדוע ההנהגה האיראנית מאיימת על כל העולם. אפשר למנוע איראן גרעינית בדרכים דיפלומטיות, וזה אף עדיף, אך עליהם לדעת כי דיפלומטיה לבדה זו אינה אופציה". הנשיא המשיך בדבריו ואמר כי סומך על דרכו של הייגל: "יש לי אמון מלא ברצינותך ובדרכך. ביקורך פה הוא מסר לאיראן: "אל תעשו זאת, הבחירה בידיכם. אל תהפכו את המזרח לתיכון מקום נורא המלא באיומים ונשק".

סטייק 'אומהה' או קצת תירס מנברסקה". הנשיא פרס ומזכיר ההגנה הייגל. (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
סטייק 'אומהה' או קצת תירס מנברסקה". הנשיא פרס ומזכיר ההגנה הייגל. (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

הייגל הודה לנשיא על הדברים ואמר: "במשך שעתיים היום טסתי מעל הצפון עם שר הביטחון, ולאורך הגבול. ראיתי את האזור מספר פעמים בעבר אך מעולם לא ראיתי אותו בדרך בה ראיתי אותו היום. חוויה זו שיקפה לי בצורה ברורה את האתגרים עימם ישראל מתמודדת והמציאות בה אתם חיים. זה מדהים לראות מה העם בישראל השיג מאז 1948".

בנימה מחוייכת אמר הייגל לנשיא:"אני רוצה לאחל לך יומולדת שמח לקראת יום הולדתך הקרב ובא. אולי אשלח לך סטייק 'אומהה' או קצת תירס מנברסקה, מבחינתי זה כבוד גדול להתקבל על ידך כאן בבית הנשיא ולשמוע את תפיסת עולמך לגבי ההתרחשויות במזרח התיכון".

בתום ההצהרות המשותפות דנו השניים בהרחבה בדרכים למנוע מאיראן להפוך גרעינית, בנעשה בסוריה ובטיפול במצבורי הנשק הכימי, בתהליך השלום עם הפלשתינאים ובחיזוק והעמקת הקשר הבטחוני אסטרטגי בין ישראל לארה"ב.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן