Skip to content

פסק דין: לבנק מלווה אין אחריות כלפי קבלן משנה

פס"ד: לבנק מלווה אין אחריות כלפי קבלן משנה כאשר היזם פושט רגל. חודשיים לפני תום המשפט, פסלה עצמה שופטת שישבה בדין במשך למעלה משבע שנים, בשל ניגוד אינטרסים שהתעורר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 פס"ד: לבנק מלווה אין אחריות כלפי קבלן משנה כאשר היזם פושט רגל. חודשיים לפני תום המשפט, פסלה עצמה שופטת שישבה בדין במשך למעלה משבע שנים, בשל ניגוד אינטרסים שהתעורר

 מאת כתבי מגפון

בית משפט השלום בירושלים קבע כי לבנק המלווה פרויקט בניה, אין כל אחריות כלפי קבלן משנה שפעל עבור היזם, כאשר החברה היזמית פושטת את הרגל.  פסק הדין ניתן בתביעה שהגישה ש. אנגל מהנדסים, חברת מהנדסים מהגדולות בארץ, כנגד בנק לאומי וכנגד המפקח מטעמו, בענין  פרויקט נוה האופרה שביצעה חברת "אריה את עופר" במודיעין.

ש. אנגל מהנדסים שימשה קבלן משנה של חברת "אריה את עופר"  היזמית בפרוייקט האמור.  לטענת ש.אנגל, במסגרת פרויקט זה הוצג למפקח מטעם הבנק "מצג שווא " על ידי החברה היזמית , מצג שהעיד לכאורה על התקדמות בבניה ושבעקבותיו אישר המפקח לבנק לשחרר סכומים של מיליונים  מחשבון הליווי.  אותו מצג שווא היה  ש. אנגל טענה, כי הבנק התרשל בשחרור הכספים על סמך מצג שווא זה וכי כתוצאה משחרור כספים זה לא נותרו לחברה היזמית, שבינתיים נקלעה להקפאת הליכים, סכומי כסף לצורך תשלום חובה לש. אנגל.

בית המשפט דחה את טענת ש.אנגל וקיבל את טענת בנק לאומי שיוצג על ידי עורכי הדין  אסף אנגלרד ואפרת חיניץ ממשרד המבורגר עברון, בקובעו  כי במקרה האמור לא חלה אחריות של הבנק כלפי קבלן המשנה. "בין הבנק לקבלן המשנה לא היתה כל התקשרות. לפי ההלכה והספרות המקצועית חובת הזהירות של בנק כלפי גופים שלישיים הינה מצומצמת ואחריותו כלפי קבלני משנה וספקים של הקבלן הלווה תחול רק בנסיבות מיוחדות שאינן מתקיימות בענייננו".  

בנוסף, קבע בית המשפט כי מלכתחילה התובעת, ש. אנגל מהנדסים, לא הוכיחה כלל כי נגרם לה נזק כלשהו כתוצאה מפעולה כלשהי של הבנק או המפקח.

פסלה עצמה לקראת הסוף. השופטת אביב ( צילום:אתר בתי המשפט)

בשולי המשפט הארוך השופטת מלכה אביב, שליוותה את התיק מתחילתו בשנת 2004 הודיעה במפתיע  לפני כחודשיים, ובעודה כותבת את פסק הדין, כי היא נאלצת לפסול את עצמה מהמשך ניהול התיק. לדברי השופטת, בשל העובדה שמשרד עוה"ד שמייצג את חברת ש.אנגל (עו"ד רימר), מייצג את צד שכנגד בהליך בו יש לשופטת ולמשפחתה יש מעורבות. כך, לאחר למעלה משבע שנים בהן התנהל התיק בפני השופטת אביב, הועבר התיק לשופטת תמר בר-אשר צבן, אשר נתנה בו ביום חמישי האחרון את פסק הדין .

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן