Skip to content

גנץ: "באופן מוזר יש תמיכה רוסית לא קטנה במשטר אסד"

הרמטכ"ל נאם אמש בכנס המכון למחקרי ביטחון בינלאומי ואמר על איראן כי היא "ממשיכה לנצל את הדיאלוג הבינלאומי המתקיים איתה". ועל המצב בגבול סוריה אמר ש"40 שנות היציבות מאז מלחמת יום הכיפורים הולכות ונעלמות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, נשא אמש (שני) דברים בכנס הבינלאומי של המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), והתייחס בדבריו לשינויים שמבצע צה"ל בעקבות התמורות האסטרטגיות באזור. "אבן הראשה המרכזית היא הסוגיה האיראנית", הוא אמר בפתח דבריו, "איראן ממשיכה לנצל את הדיאלוג הבינלאומי המתקיים איתה. המאמצים הבינלאומיים מאוד חשובים ונכון מאוד להמשיך אותם, לא לוותר לאיראן בפעילות הטרור שלה ברחבי העולם".

גנץ (צילום: דו"צ)
"המציאות שמתפתחת שלילית למדי". גנץ (צילום: דו"צ)

בנוגע למצב בסוריה אמר הרמטכ"ל, כי "המציאות שמתפתחת שלילית למדי. 40 שנות היציבות מאז מלחמת יום הכיפורים הולכות ונעלמות. דרך מכשול ואיסוף אנו מקדמים את פני העתיד, ומוכנים למצב בו ינצלו את המרחב הלא יציב לטרור. איראן וחיזבאללה עובדות על הניסיון לשמר את הציר ואת משטר אסד". על רקע זה הוסיף הרמטכ"ל כי "חיזבאללה מורתע בעקבות מלחמת 2006 והמבצעים בעזה, אך הולך ומתעצם. הוא מודאג כשהוא רואה את ציר איראן-סוריה הולך ונסדק, ויש סיכוי לא קטן שימצא עצמו מבודד בסביבה האסטרטגית".

בהקשר לכך אמר גנץ כי  "איראן וחיזבאללה מעורבים עד צוואר ויותר בניסיון לשמר את הציר הזה, בניסיון לשמר את משטר אסד ו/או בהיערכות ליום שאחרי והם עושים את זה בצורה בו-זמנית די טובה ודי משולבת, מבחינתם לפחות. ובאופן מוזר יש תמיכה רוסית לא קטנה במשטר אסד".

למרות ה"טפטופים" מעזה לישראל – המצב יציב

על הזירה ברצועת עזה אמר רא"ל גנץ כי מבצע עמוד ענן השיג את יעדיו. "לפני מספר חודשים עברנו את עמוד ענן. ראינו לאחרונה לא מעט אירועים של חידוש הירי או איזה שהם ניסיונות", אמר הרמטכ"ל וציין כי "מסד ההרתעה נשאר מאוד יציב. חמאס איננה מעוניינת באובדן השליטה על המרחב. אם לא יהיה שקט, אפשר לפעול בדרכים רבות כי לחזק את ההרתעה. אני מקווה שלא נדרש לכך אבל לא נהסס. המציאות שהייתה לפני עמוד ענן לא קבילה ולא ניתן לה לחזור".

איום ביטחוני מסיני

 הרמטכ"ל, התייחס גם לאירוע הירי לאילת ואמר כי הוא מהווה תזכורת לחוסר היציבות הגדל בסיני.
על המצב הביטחוני הבלתי-יציב בחצי האי אמר גנץ: "אני מקווה שהמצרים ימשיכו לעשות מאמצים כפי שעשו לאחרונה כדי שישלטו ככל הניתן בצירי ההברחות לעזה וכדי שישיבו את הביטחון לאזור הזה כדי שהמציאות תישאר מציאות שקטה". הוא הוסיף: "אני מקווה שמצרים תלך ותהפוך מקום יותר יציב ומה שמתרחש כשינוי פוליטי במצרים לא יהפוך להיות אתגר ביטחוני. מבחינתנו, אנחנו כמובן מסתכלים על הדברים האלו בצורה רחבה".

יחסינו עם ירדן

"השלום עם ירדן חם וחשוב, אך ישנם אלפי פליטים שיכולים לאתגר את הממלכה מבפנים ולכן אנו עוקבים מקרוב", הוסיף הרמטכ"ל בנוגע לגבול עם ירדן. כמו כן, רא"ל גנץ התייחס גם ליחסים עם טורקיה ואמר כי "לאחרונה היה צעד משמעותי ביחסים בין שתי המדינות, אך אנו לא קרובים למקום בו היינו לפני מספר שנים. האינטרסים שלנו משותפים ולכן אני מקווה שאכן אפשר יהיה לפתח את מערכת היחסים בינינו בעתיד הנראה לעין ובצורה רחבה ככל הניתן".

המצב בשטחים

בהתייחסו למתיחות הגוברת ומסלימה בין כוחות הביטחון לפלסטינים ביהודה ושומרון, אמר הרמטכ"ל כי "באיו"ש המצב יחסית שקט, יחסית יציב. אני מניח שיש מי שמטפל במשא ומתן המדיני, אף על פי כן אנחנו מנסים בשטח להתמודד עם תאי טרור קטנים, כדי שלא יפגעו במהלך חיים תקין בשטח ואני מקווה שנוכל לשמור על המציאות הזאת גם בעתיד". הוא אמר כי , "אסור לבנות את העתיד לפי מה שראינו בעבר, ולכן אני מקווה שהתהליכים יתקדמו ושנשמור על המציאות כפי שהיא באיו"ש".

בהתייחס לשינויים שעובר צה"ל בהתאם לאותן התפתחויות האסטרטגיות, אמר הרמטכ"ל כי "אין ספק שבעידן בו אנו חיים יש ליכולות מודיעינית משובחת משקל אדיר כדי לכוון את מכונת המלחמה העצומה של צה"ל באופן ממוקד. אנחנו נדרשים לקצר את המערכות ולהכריע אותם בזמן קצר ככל שניתן, ולכן אני שמח שעמוד ענן היה קצר משמעותית מעופרת יצוקה".

אנחנו לא מחכים שתהיה מלחמה", סיכם הרמטכ"ל. "מאוד רגיש פה. אין יום שאנו לא מוצאים עצמנו מול אירוע עם פוטנציאל התלקחות למערכה בקנה מידה רחב. מדינת ישראל חייבת לשמור לעצמה כושר פעולה אוטונומי".

1 Comment

  1. מנצל
    23 באפריל 2013 @ 13:04

    אף פעם לא הבנתי את הטעם בלטרוח ולסקר כל מיני הרצאות ומסיבות עיתונאים עם הרמטכ"ל. מלבד זה שלרמטכ"לים אף פעם אין שום דבר מעניין להגיד מלבד קלישאות חבוטות שנועדו להמשיך ולזרוע את זרעי ההפחדה, הבנאדם הוא כולה פקיד, עובד ציבור. די כבר לגרום להם להרגיש חשובים ולסלול את דרכם הבטוחה לפוליטיקה. המסלול הזה החריב כבר לא מעט חלקות במדינה והגיע הזמן שהוא ייפסק!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן