Skip to content

ידלין: "נחצה 'הקו האדום' ששירטט נתניהו באו"ם"

אלוף (מיל.) עמוס ידלין מעריך כי בסופו של דבר, במהלך החצי השני של 2013 והחצי הראשון של שנת 2014, ישראל וארה"ב יצטרכו לקבל החלטה. "נשיא ארה"ב אומר שהוא לא מבלף, ראש הממשלה שלנו אומר שהוא לא מבלף, וחמינאי לא מבלף. אם אף אחד מהם אינו מבלף, אנחנו במסלול התנגשות לקראת סוף השנה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"איראן חצתה את ה'קו האדום' החדש ששירטט נתניהו בנאומו באו"ם". כך הזהיר היום ראש אמ"ן לשעבר, האלוף (מיל.) עמוס ידלין. ידלין, העומד בראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אמר בכינוס של המכון כי בקיץ הקרוב תגיע איראן למרחק של חודש עד כמה חודשים מ"החלטה עד פצצה". ידלין הדגיש: "זהו טווח פריצה קצר שיקשה מאד על עצירת איראן בהחלטה לפרוץ לפצצה".

מה שאיפשר, לדבריו, את פריצת הדרך לאיראן הן 3,000 הצנטריפוגות המתקדמות שאיראן הציבה במתקן התת-קרקעי בפורדו. לדבריו, באמצעות הצנטריפוגות המתקדמות, השתפרה יכולתה להגדיל את העשרת האורניום לרמה צבאית של 90 אחוז; כך שמ-250 הקילוגרם המצויים בידיה ברמת העשרה של 20 אחוז  – יתקבלו כ-25 קילוגרם של אורניום מועשר ברמה של 90 אחוז, המספיקה ליצור פצצה.

ידלין: "לקראת מסלול התנגשות" (צילום: ויקיפדיה)
ידלין: "לקראת מסלול התנגשות" (צילום: ויקיפדיה)

ידלין מתח ביקורת מרומזת על הקו האדום שאותו שירטט נתניהו באו"ם ואמר כי הגדרתו "הבעייתית כשלעצמה" מאפשרת לאיראן לבנות תשתית גרעינית רחבה בלי לחצות את הקו. עוד אמר ידלין כי הקו האדום הזה מאפשר להגיע להסכם רע מבחינתה של ישראל – גם ללא חציית הקו שנקבע.  "ללא שינוי דרסטי במערכת הלחצים עליה, תמשיך איראן 'לקנות זמן' ולהרחיב את התוכנית הגרעינית. לא יהיה הסכם – אם אין מחיר לאי הגעה להסכם".

לדברי ראש אמ"ן לשעבר ,תנאי להצלחת המשא ומתן שמנהלות המעצמות עם איראן, הוא "אמינות האופציה הצבאית האמריקנית". לדבריו, אמינות זאת תושג אם תכוון ארצות הברית לתקיפה כירורגית לעצירת תוכנית הגרעין האיראני, ותבהיר שהיא יכולה להתמודד היטב עם ההסלמה בעקבות תקיפה ממוקדת.

ידלין התייחס גם למסלול הפלוטוניום לפיתוח נשק גרעיני, שגם אליו מתקדמת טהרן. "זה מסלול שלא שמנו אליו לב. הכור באראק יתחיל לעבוד ב-2014. מדובר בכור שלא מפוקח על ידי רוסיה, אלא כור איראני טהור שיכול לשמש למטרות צבאיות גרעיניות".

ידלין העריך כי בסופו של דבר, במהלך החצי השני של 2013 והחצי הראשון של שנת 2014, ישראל וארצות הברית יצטרכו לקבל החלטה. "נשיא ארצות הברית אומר שהוא לא מבלף, ראש הממשלה שלנו אומר שהוא לא מבלף, וחמינאי לא מבלף. אם אף אחד מהם אינו מבלף, אנחנו במסלול התנגשות לקראת סוף השנה".

נתניהו באו"ם. הקו האדום נחצה. (צילום ארכיון: אבי אוחיון/לע"מ)
נתניהו באו"ם. הקו האדום נחצה. (צילום ארכיון: אבי אוחיון/לע"מ)

ידלין קרא לממשלה לשמור על איום התקיפה. "האיום הוא שהזיז את העולם", הדגיש ידלין, "האיום חייב להיות מדוד, שכולם יבינו שישראל יכולה לעשות את זה". לדבריו, העולם "לא יעלה באש" לאחר תקיפה במתקני הגרעין באיראן.

נשק כימי בסוריה

ראש חטיבת מחקר באגף מודיעין, תת-אלוף איתי ברון, אמר בכינוס כי משטרו של אסד משתמש במלחמתו במורדים בנשק כימי ממית מסוג "סארין" וכן בנשק כימי מנטרל. לדבריו, בסוריה יש מאגרים עצומים של נשק כימי והעובדה שהמשטר בדמשק משתמש בנשק כזה והעולם שותק מעוררת דאגה עמוקה.

לדבריו, בצה"ל מעריכים שהמשטר הסורי עשה וגם ימשיך לעשות שימוש בנשק כימי כחלק ממלחמת האזרחים המתנהלת במדינה זה יותר משנתיים. "ההתפתחויות מטרידות", הוא אמר. "עצם השימוש בנשק שכזה בלי תגובה הולמת מצד העולם, עלול לאותת שמדובר בדבר לגיטימי. צריך להיות מאוד מאוד מוטרדים מהאפשרות שנשק כימי יגיע לגורמים פחות אחראיים שלא מנהלים חשבונות של רווח והפסד"

ראש חטיבת המחקר ציין כי כשירותו של הצבא הסורי נפגעה פגיעה ניכרת. העריקה משורותיו מתרחבת ויכולת האש שלו פוחתת בהדרגה. עם זה, הוא ממשיך להצטייד באמצעי הגנה אווירית מתוצרת רוסיה, כמו טילי SA17.

בהתייחס לחזית הלחימה בסייבר, אמר תא"ל ברון כי "מדובר בחזית לחימה פעילה באופן כמעט יום יומי. חזית מאתגרת ואסימטרית. אנחנו נערכים גם לניסיון ל'יום כיפור סייבר'".

ראש חטיבת המחקר באמ"ן אמר כי המזרח התיכון נפיץ אך הסבירות של מתקפת פתע על ישראל נמוכה. "שלושה תהליכים מרכזיים משפיעים על הסביבה האסטרטגית במזרח-התיכון", הסביר תא"ל ברון. "התמורות הגלובליות, הטלטלה האזורית והשינויים במאפייני הלחימה. המזרח התיכון נמצא לקראת סדר יום חדש שטרם עוצב, ונמצא בינתיים בתקופת מעבר שמתאפיינת באי-וודאות ואי יציבות, כחלק מתהליך היסטורי ארוך טווח".

תא"ל ברון הביע דאגה מהאופן שבו תנועות איסלמיות מרכזיות כמו גם ארגוני ג'יהאד עולמי "קוטפות את פירות המהפכה". לדבריו, "הממד הדתי בקבלת ההחלטות של מדינת באזור מתחזק, ואני לא מצפה שהדבר ישתנה".  על השינויים במאפייני הג'יהאד העולמי אמר תא"ל ברן כי "קשיי המשילות במרחבים סביב ישראל מגבירים את האיום הישיר על ישראל. ניתן לראות זאת בהתבססות גורמי ג'יהאד בסיני ובסוריה".

כתוצאה מהשינויים האסטרטגיים הללו, סיכם תא"ל ברון, עולה הסבירות לתרחישי הידרדרות והסלמה. "הסיכוי להתקפה ערבית מסודרת ירד בעקבות הטלטלה, אך הסיכוי לאירועים שיציתו הסלמה גדל", הסביר ראש החטיבה.

"המודיעין נדרש לענות היום ליותר שאלות שאין להן תשובות מוחלטות שמסתתרות בכספת", הסביר ברון את השינויים באופן העבודה הנדרש מהחטיבה. "שאלות כמו: 'מתי איראן תהיה גרעינית?'. בשביל להתמודד עם שאלות כאלו אנחנו לוקחים את אי-הידיעה כנקודת המוצא להערכת המודיעין, ומשתמשים הרבה בבניית תרחישים, במשחקי מלחמה וב'צוותים אדומים' שמאתגרים את תפיסתנו".

הוא סקר גם את המצב בזירות הספציפיות המעסיקות את צה"ל. בהתייחס לאיראן, אמר ברון כי "אירן מתקדמת בתחום העשרת האורניום אך נמנעת מתהליכים אחרים וזו תוצאה של לחצים גדולים וחסרי תקדים עליה. התרחיש שאיראן תסכים לוותר על גרעין כחלק מ'עסקת חבילה' עם המעצמות נמוך להערכתנו, אך גם הסיכוי שאיראן תפרוץ השנה לנשק גרעיני".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן