Skip to content

ג'ון קרי: נתניהו לא אישר כי סוריה משתמשת בנשק כימי

"אני לא מכיר את העובדות, ולא יכול לומר שאנחנו מכירים דבר כזה", אמר היום מזכיר המדינה האמריקני על דברי ראש חטיבת מחקר באמ"ן. עם זאת אמר קרי כי "צריך לחקור את הנושא הזה במלוא הרצינות, משום שאם הדברים אכן כך, הם חמורים". מאוחר יותר התייחס גם דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, לנושא ואמר בתשובה לשאלות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דבריו של ראש חטיבת המחקר באמ"ן, תא"ל איתי ברון, כי בצה"ל מעריכים שהמשטר הסורי עשה וגם ימשיך לעשות שימוש בנשק כימי כחלק ממלחמת האזרחים במדינה – הקפיצו היום את מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי, אשר מיהר להתקשר לראש הממשלה, בנימין נתניהו, כדי לברר אצלו האם הדברים נאמרו על דעתו.

קרי, העושה בבריסל, אמר כי התקשר בטלפון לראש הממשלה לאחר שפורסמו דבריו של תא"ל ברון בדבר שימוש בסארין בסוריה, וכי נתניהו "לא היה יכול לאשר באוזניו" שהמשטר בסוריה משתמש במלחמתו במורדים בנשק כימי. קרי הדגיש עוד, כי בידי ארצות הברית אין כל מידע שמאשר זאת. "אני בטוח שאתם מכירים את האמרה: אל תאמינו תמיד למה שאתם שומעים", אמר שר החוץ האמריקני. בשיחה עם עיתונאים הדגיש קרי: "אני לא מכיר את העובדות, ולא יכול לומר שאנחנו מכירים דבר כזה".

"נתניהו לא יכול היה לאשר". ג'ון קרי (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
"נתניהו לא יכול היה לאשר". ג'ון קרי (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

עם זאת אמר קרי כי "צריך לחקור את הנושא הזה במלוא הרצינות, משום שאם הדברים אכן כך, הם חמורים".

מאוחר יותר התייחס גם דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, לנושא ואמר בתשובה לשאלות כתבים כי הממשל סומך בינתיים רק על הערכותיו שלו. "אנחנו מעורבים בדרכים אחרות של פיקוח אחר ההעברה של נשק כימי בסוריה", אמר קרני, "אבל אני לא יכול להיכנס לפרטים נוספים. אנחנו מחפשים הוכחה חד־משמעית, אם כזו קיימת". קרני סירב לומר מה תהיה תגובת ארה"ב אם אכן יתברר כי סוריה השתמשה בנשק הכימי: "אני לא נכנס לספקולציות".

ראש חטיבת מחקר באגף מודיעין, תת-אלוף איתי ברון, אמר בכינוס כי משטרו של אסד משתמש במלחמתו במורדים בנשק כימי ממית מסוג "סארין" וכן בנשק כימי מנטרל. לדבריו, בסוריה יש מאגרים עצומים של נשק כימי והעובדה שהמשטר בדמשק משתמש בנשק כזה והעולם שותק מעוררת דאגה עמוקה.

לדבריו, בצה"ל מעריכים שהמשטר הסורי עשה וגם ימשיך לעשות שימוש בנשק כימי כחלק ממלחמת האזרחים המתנהלת במדינה זה יותר משנתיים. "ההתפתחויות מטרידות", הוא אמר. "עצם השימוש בנשק שכזה בלי תגובה הולמת מצד העולם, עלול לאותת שמדובר בדבר לגיטימי. צריך להיות מאוד מאוד מוטרדים מהאפשרות שנשק כימי יגיע לגורמים פחות אחראיים שלא מנהלים חשבונות של רווח והפסד".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן